مشار معاونت نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح ،شرایط یکسان خدمت فرزندان مسئولان، مختومه شدن خرید خدمت، آخرین وضعیت معافیتهای رهبری و... را تشریح کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر،سردار موسی کمالی مشاور معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و مدیر سابق مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح به سئوالاتی درباره مشکلات و مسائل سربازی از جمله نحوه خدمت فرزندان مسئولان دولتی، خرید خدمت، میزان حقوق سربازان، قانون جدید نظام وظیفه، معافیتهای مقام معظم رهبری و دلایل افزایش غائبان خدمت سربازی پاسخ داد که اهم آن به قرار زیر است.

• مناطق کشور برای انجام خدمت سربازی به 9 قسمت تقسیم شده اند که در اعزام به مناطق پنج به بالا هر مشمولی آزاد است اما افرادی که خواستار خدمت در مناطق پنج به پایین باشند یا باید جزء خانواده ایثارگران، کمیته امداد و سازمان بهزیستی باشند و یا متاهل باشند. اگر سازمانی فردی را برای انجام خدمت سربازی درخواست کند باید تعهد دهد که آن فرد جزء اقوام درجه یک سببی و نسبی مسئولان سازمان نباشد در غیر این صورت و احراز نسبیت مشمول با مسئولان سازمان علاوه بر اینکه با سازمان مربوطه برخورد و سهمیه آنان قطع می شود .

• فرزندان مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح با همین سیستم وارد خدمت سربازی شدند و برخی از آنان در بدترین شرایط خدمت خود را سپری کردند. هیچ کدام این افراد در مناطق خاص خدمت نکردند و تفاوتی نیز میان آنان و سایر مشمولان قائل نشده است.

• بحث خرید خدمت در خارج از کشور همچنان ادامه دارد و افرادی که تا پایان سال 82 از کشور خارج شده اند می توانند طبق قانون بودجه با پرداخت 10 میلیون تومان خدمت سربازی خود را بخرند. این مبلغ در سال گذشته پنج میلیون بود که در سال جاری بر اساس نظر دولت به 10 میلیون افزایش یافت. در واقع نمی توان کاری جز دادن اجازه خرید خدمت برای مشمولان خارج از کشور کرد. همچنین دانشجویانی که تا پایان سال 85 از کشور خارج شدند می توانند سالی دو بار به مدت سه ماه به کشور تردد کنند اما در داخل کشور هیچ سیاستی برای فروش مجدد سربازی وجود ندارد و پرونده این موضوع برای همیشه در کشور مختومه شده است.

 • معافیتهای رهبری به ندرت در کشور اتفاق می افتد که اولین آن در سال 75 بود که شورای انقلاب متولدین تا سال 34 را از خدمت سربازی معاف کرد. بحث معافیتهای رهبری برای دومین بار در سال 82 برای متولدین تا سال 55 اعمال شد زیرا افرادی که به هر دلیلی به جبهه نرفتند پس از آن شرایط سختی را در جامعه متحمل شدند برهمین اساس از خدمت سربازی معاف شدند. پس از سال 82 دیگر هیچ تصمیمی در کشور برای انجام معافیت رهبری گرفته نشده و مشمولان نیز منتظر برخورداری از چنین معافیتی نباشند زیرا کشور در سالهای اخیر در شرایط عادی بوده و افراد موظف به انجام خدمت سربازی هستند برهمین اساس نیامدن آنان به خدمت سربازی بی حرمتی به افرادی است که به خدمت سربازی اعزام شده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111230

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    2 0
    جدا" ؟ نه عزیز اینطور اعلام میکردی بهتر بود" سن فرزندان رییس روسای جدید هنوز مانند دوره های قبلی به سن خدمت نرسیده بنابراین برای همیشه اونموقع که به او نسن برسه مختومه شد"
  • مهدی US ۰۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    آره تو گفتی و ماهم باور کردیم
  • مجید DE ۰۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    چطور معافیت بچه‌های خودتون خودت توهین به سربازی رفته ها حساب نمیشه؟
  • FARHAD IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    2 0
    امیدوارم خداوند حق ما سربازان رو از این آدم بگیره که معافیت 2 برادری را اجرا نکردند ..