بورس اوراق بهادار تهران با وجود اعلام نتایج نشست مدیران بازار سرمایه و رییس جمهوری امروز هم بی تفاوت به نتایج این نشست به رکود عمیق تری تن داد.

گروه اقتصاد: اگر معامله بلوک 39/3 میلیون سهمی توس گستر به ارزش 5/11میلیارد ریال از ارزش معاملات بورس تهران کسر شود، ارزش معاملات تنها بازار مالی کشورامروز 24 میلیارد ریال حجم معاملات 19.5 میلیون سهم بوده است.کاهش هر روزه حجم و ارزش معاملات نشان از تداوم بی اعتمادی سرمایه گذاران به بورس است و این طور که به نظر می رسد نتیجه نشست اضطراری صالح آبادی با رییس جمهور نیز تاثیری بر بازار نداشته است. به طوری که شاخص کل بازار هم با افزایش شتاب نزول تا 8 هزارو 832 واحد افت کرد.
با دقت در 10 نماد پر تقاضای کنونی بازار به این نتیجه می رسیم که 5 نماد از این جمع متعلق به آلومتک، ایران ترانسفو، پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا)، نیروترانس و موتوژن است. نقطه مشترک این دسته سهام این است که مصرف کننده عمده فلزات هستند که در این سال ها با توجه رشد شدید نرخ ها و افزایش بهای تمام شده تولید، با کاهش سودآوری روبه رو بودند اما هم اکنون این فرصت را یافته اند که از هزینه های تولید خود در سایه افت قابل توجه قیمت مواد بکاهند و سودآوری خود را رشد دهند. البته تفاوت دیگری نیز برای این سهام نسبت به دیگر نمادهای پر اقبال قابل مشاهده است و آن این که به نظر نمی رسد که صف های خریدشان با عرضه قابل توجه در حد برگشت روند مواجه شود که یکی به علت پشتوانه تقویت ویژگی های بنیادی و دیگری به سبب عرضه کم سهامشان در بازار است.
در حالی که بانک پارسیان با صف خرید روبرو شده، بانک اقتصاد نوین با خریدار در درصدهای منفی مواجه است و بانک کارآفرین نیز همچنان با صف فروش بدون خرید روبه روست. تفاوت موجود در وضعیت حاضر گروه بانکی را می توان این گونه توجیه کرد که وپارس با توجه به روانی معاملاتش در هفته های اخیر با افت قیمت مناسبی روبرو شده و اقبال بیشتری را به همراه آورده اما دو بانک دیگر اثبات کرده اند که به هیچ عنوان از لحاظ نقدشوندگی قابل مقایسه با وپارس نیستند. البته در صورت ادامه این وضعیت، ونوین و وکار نیز با اقبال روبرو خواهند شد. البته همچنان تردیدها در مورد وام گیرندگان این بانک ها و محل مصرف منابع وجود دارد که اطمینان از کنترل ریسک اعطای تسهیلات به اقبال بیشتر بازار سرمایه به این گروه منجر خواهد شد.
امروز فولاد مبارکه ،سایپا،آلومتک،ایران ترانسفو،توسعه شهری توس گستر،بانک پارسیان،ایران خودرو،مپنا،نیروترانس و رایان سایپا بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
برای بازار فردا می توانیم این انتظار را داشته باشیم که بر حجم صف سه نماد فولاد مبارکه، بانک پارسیان و بانک اقتصاد نوین افزوده شود. ایران ترانسفو نیز ممکن است با افزایش در خواست خرید مواجه شود البته عرضه های قابل توجه بر نماد می تواند مانع این امر شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =