سالمندانی که بازی‌های رایانه‌ای استراتژیک بازی می‌کنند، در برخی فعالیت‌های مغزی بهتر ظاهر می‌شوند.

ذوالفقار دانشی: اگر این‌بار نوه‌ها یا فرزندانتان از شما خواستند همراه با آنها در بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی شرکت کنید، حرفشان را گوش کنید و با آنها هم‌بازی شوید! تحقیقات پژوهشگران می‌گوید ازی‌های ویدیویی می‌توانند برای مغز افراد مسن بسیار مفید باشد.

به گزارش نشریه روانشناسی و سالمندی (Psychology and Aging)، مردان و زنانی که بازی‌های استراتژیک دشوار را بازی می‌کنند، عملکرد بهتری در آزمون‌های حافظه، علت‌یابی و فعالیت‌های چندگانه ارایه می‌دهند.

تحقیقاتی که در دانشکده روانشناسی دانشگاه ایلی‌نوی انجام شده، نشان می‌دهد آن دسته از بازی‌های رایانه‌ای که بازیگر را در حالت آمادگی و هشدار نگاه می‌دارد، به افراد سالمند کمک می‌کند مغز خود را متمرکز و فعال نگاه دارند و از افت توانایی‌های مغزی که معمولا با افزایش سن بروز می‌کند، جلوگیری کند.

در این برنامه تحقیقاتی،40 فرد 60 تا 80 ساله به‌شکل تصادفی به 2 گروه بازی‌کننده و معمولی تقسیم شدند. افراد بازی‌کننده در طول یک ماه، 23 ساعت تحت آموزش بازی استراتژیک ظهور ملت‌ها (Rise of Nations) قرار گرفتند. در این بازی باید چگونگی تسلط بر جهان را فرا گرفت و چنین کاری نیاز به استراتژی نظامی، شهرسازی، کنترل اقتصاد و رفع نیازهای غذایی مردم دارد. افزایش توانایی‌های ادراکی سالمندان گروه بازی نسبت به گروه معمولی کاملا مشخص بود.

البته آزمایش‌های فراوان دیگری باید انجام شود تا بتوان تاثیر مثبت این بازی‌ها را تایید کرد. پرسش‌های فراوان دیگری نیز وجود دارند که پاسخ آنها نامشخص است. مثلا آیا دیگر بازی‌های استراتژیک نیز تاثیر مشابهی بر سالمندان دارد؟ آیا این تاثیرات با گذشت زمان بهتر می‌شود یا این‌که موقتی است؟

این برای اولین بار است که چنین تحقیقاتی انجام گرفته است و نباید نتایج آن را خیلی بزرگ کرد. با این حال بسیار امیدوارکننده است و خوشبختانه با نتایج دیگر تحقیقات روی افراد سالمند همخوانی دارد. مدت‌ها است کارشناسان به‌این نتیجه رسیده‌اند که افراد بزرگسال و سالمند می‌توانند سلامت جسمی و روانی خود را با فعالیت‌های بدنی و ذهنی بهبود بخشند. ورزش‌های روزانه و فعالیت‌هایی مانند مطالعه یا نوشتن، یکی از اولین توصیه‌های پزشکان به افراد سالمند است.

شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، معلوم شود هم‌بازی‌شدن با بچه‌ها در بازی‌های رایانه‌ای تاثیر بهتری نسبت به خواندن کتاب‌ برایشان داشته باشد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =