بازگشت اولین شاتل روباتیک و بی‌سرنشین ایالات متحده از مأموریت 7 ماهه برای نیروی هوایی آمریکا در مدار زمین به پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا نیز نتوانست رازهای این مأموریت سری را برملا کند.

محبوبه عمیدی: شاتل تمام‌خودکار X-37B متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده که بیش از 220 روز در مدار زمین حضور داشت، به زمین بازگشت. ایکس-37بی که در پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا فرود آمد، اولین شاتل تمام‌خودکار آمریکایی است که تا مدار زمین پرواز کرده و به سلامت به پایگاه برمی‌گردد.

به گزارش نیوساینتیست، این فضاپیمای کوچک که تنها 9 متر طول دارد و یک‌چهارم اندازه شاتل‌های فضایی کنونی است، محفظه حمل باری دارد که شبیه به آنها طراحی‌شده و به اندازه یک کامیونت است. ایکس-37بی می‌تواند روی باند پرواز فرود بیاید و به همین دلیل استفاده از آن ساده‌تر است و به دفعات می‌تواند به فضا ارسال شود.

X-37B

تحلیلگران هوافضا احتمال می‌دهند از این شاتل کوچک برای حمل ماهواره‌های جاسوسی یا حسگرهای متعدد به فضا استفاده خواهد شد. با این حال اطلاعات اندک از خصوصیات فنی و قدرت ایکس-37بی باعث شده اولین مأموریت فضایی این شاتل در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. بعضی از گروه‌ها احتمال خرابکاری در ماهواره‌های متعلق به سایر کشورها را توسط این نمونه تازه مطرح کرده‌اند.

شاتلاما گری پیتون، معاون نیروی هوایی ایالات متحده هر گونه استفاده تهاجمی از ایکس-37بی را رد کرده و می‌گوید: «این شاتل کوچک تنها یک نمونه پیشرفته از شاتل‌های فضایی است. ما در نیروی هوایی به انجام مأموریت‌هایی فضایی متعددی نیاز داریم و ایکس-37بی گزینه مناسبی برای انجام این مأموریت‌ها خواهد بود».

پیتون اولویت‌های این برنامه را تولید فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد و ارزان عنوان کرده است. او می‌گوید: «این شاتل‌های جدید می‌توانند 10 تا 15 روز پس از بازگشت به زمین آماده پرواز مجدد باشند».

هنوز زمان دقیقی برای پرواز مجدد ایکس-37بی مشخص نشده است اما مأموریت شاتل دوم از این گروه، نیمه اول سال 2011 میلادی/زمستان 1389 و بهار1390 آغاز خواهد شد.

172/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =