۰ نفر
۵ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳

آی‌بی‌ام با سرمایه‌گذاری 100میلیون دلاری، اولین گام را برای ورود به بازار گوشی‌های همراه برداشت.

فریبا فرهادیان:بسیاری از متخصصان آی.تی معتقدند شرکت بزرگ کامپیوتری آی.بی.ام درصدد است گام بزرگی را در زمینه ارتباطات سیار بردارد. این روزها در اخبار کامپیوتری و فناوری صحبت از سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری این شرکت در زمینه تحقیقات تلفن همراه برای 5 سال آینده است.

بیگ‌بلو، یکی از موسساتی است که هدف خود را کار برای افرادی تعیین کرده که دوست دارند به‌جای رایانه‌های خانگی از تلفن همراهشان برای آنلاین بودن استفاده کنند. طبق آمار منتشر شده 83 درصد از افراد دنیا نمی‌توانند به آساتی به کامپیوتر دسترسی داشته باشند. این شرکت با این باور که ابزار همراه کم‌کم همه جای دنیا را فرامی‌گیرد و در دسترس همه هست، تصمیم گرفته با استفاده از این موضوع بسیاری از مرزها و موانع را درنوردد. به گفته مدیران این شرکت تلفن‌های همراه به‌خاطر برخورداری از درصد نفوذ بالا و برخورداری از هزینه کمتر نسبت به کامپیوترها می‌توانند آینده ارتباطات و تبادل اطلاعات را از آن خود کنند.

یکی از افرادی که راجع به این سرمایه‌گذاری آی.بی.ام اظهارنظر کرده، کوین فیچارد، ویراستار ارشد TelephonyOnline است. او در گفتگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که این موضوع حاکی از این است که آی.بی.ام قصد ورود به عرصه تلفن همراه را دارد. به نظر او چنین مبلغی نمی‌تواند صرف یک پروژه فرعی و در حاشیه شود.

کاربری‌های تجاری
استیسی هیگینباتام از GigaOm.com یکی دیگر از افرادی است که در این‌باره با بی‌بی‌سی گفتگو کرده است. او معتقد است نقش آی.بی.ام در بازار می‌تواند کمکی باشد برای موسسات مختلف تا استفاده‌های تجاری بیشتری از تلفن همراهشان داشته باشند. این‌ کار درست مثل استفاده‌های دیگر از این وسیله مثل خواندن کتاب و یا گوش دادن به یک موسیقی روح‌نواز، خرید کردن و یا دستورالعمل‌های تناسب اندام، به‌صورت یک کاربری رایج برای تلفن همراه درخواهد آمد.

خود آی.بی.ام نیز در این زمینه گفته است که درحال‌حاضر تلفن‌های همراه از نظر تعداد، بسیار زیادتر از تلفن‌های سنتی و ثابت هستند و به‌همین‌دلیل شانس بیشتری برای رشد در این زمینه وجود دارد. به گفته موسسه بیگ‌بلو تعداد کاربران تلفن همراه از سال 2006 تا 2011 درحد 191 درصد رشد خواهد داشت و به یک میلیارد نفر خواهد رسید.

یکی از اصلی‌ترین بازارهای آی.بی.ام کشورهایی مثل هند و چین هستند که مشتریان بسیاری دارند. به‌عنوان مثال یکی از طرح‌های دردست اقدام این شرکت در جنوب هند، کمک به مشتریان و صاحبان تجارت‌های کوچک است تا بتوانند اطلاعات اینترنتی مورد نیازشان را از طریق تلفن همراه خود پیدا کرده و به‌اشتراک گذارند. سعی آی.بی.ام بر این است که این کار بدون نیاز به تلفن‌های هوشمند انجام شود.

تغییرماهیت، تغییر مارک
آی.بی.ام یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌هایی است که کار اصلی آن در زمینه کامپیوتر است. اما آیا این شرکت چندملیتی و مشاور آی.تی قصد دارد مارک و ماهیت خود را تغییر دهد؟

سال گذشته نیز اتفاق مشابهی افتاد. شرکت اپل در این سال اعلام کرد که ما دیگر اپل کامپیوتری نیستیم، بلکه کاری فراتر از این انجام می‌دهیم.

کوین فیچارد معتقد است آی.بی.ام نیز کار اپل را تکرار خواهد کرد. گرچه خانم هیگینباتام برعکس فیچارد فکر می‌کند و این کار را بیهوده قلمداد می‌کند. به‌نظر او آی.بی.ام نمی‌تواند با این سرمایه‌گذاری سرنوشت صنعت را تغییر دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =