۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸

رهبر لیبی کشورهای آفریقایی را به اتحاد نیروهای نظامی خود در قالب یک ارتش فراخواند تا از قاره آفریقا و منابع آن در برابر کشورهای غربی دفاع کنند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیره "، "معمر قذافی "، رهبر لیبی در سخنرانی خود به مناسبت جشنواره جهانی هنر و فرهنگ زنگی که در داکار، پایتخت سنگال برگزار شد، پیشنهاد تشکیل ارتشی یک میلیون نفری در قاره آفریقا را مطرح کرد تا از این قاره و منابع آن حمایت کرده و با کشورهای بیگانه مبارزه کنند.
قذافی در سخنرانی خود تاکید کرد: ارتش ملی کشورهای مختلف نمی‌تواند به تنهایی آنها را نجات دهد از این رو باید آفریقا ارتش متحد یک میلیون نفری داشته باشد تا از مرزها، استقلال و آبهای این قاره دفاع کرده و با ناتو، چین، فرانسه، انگلیس و سایر کشورها مقابله کند.
این دعوت قذافی در راستای تلاش‌های وی برای تشکیل ایالات متحده آفریقا است؛ وی معتقد است که این سیستم سیاسی و اقتصادی کامل و یکپارچه تنها راه تحقق توسعه در قاره آفریقا است.
قذافی آفریقا را به طعمه‌ای توصیف کرد که گرگ‌ها برای بلعیدن آن حمله کرده‌اند تا بر منابع معدنی و دریایی آن تسلط یابند.
وی در پایان تاکید کرد: امپریالیست سقوط خواهد کرد و آفریقا باید متحد باشد تا به دوره‌ای باز نگردیم که برده بودیم.
در همین حال "عبدالله واد "، رئیس جمهور سنگال نیز از ایده وحدت آفریقا حمایت کرده و تاکید کرد: ایالت متحده آفریقا تنها راهی است که کشورهای آفریقایی را آزاد کرده و این قاره را به مرکزی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل احترام برای سایر کشورها مبدل می سازد.
برغم موافقت برخی کشورهای آفریقایی با این تفکر، برخی از کشورهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی با این توجیه که نمی‌توان حاکمیت ملی را به خاطر ایجاد یک تشکل آفریقایی نادیده گرفت، با این ایده مخالفند. 48

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۵
    0 0
    این باز حرف زد.