مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در آخرین روزهای سال جهانی تنوع زیستی، موافقت نهایی خود را با تاسیس هیئتی کارشناسی برای توصیه به دولت‌ها در مورد اتخاذ سیاست‌های مرتبط با تنوع زیستی اعلام کرد.

به این ترتیب پلت‌فرم بین‌ دولتی سیاسی‌-علمی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم، IPBES، علل و اثرات فرسایش طبیعت و هم‌چنین سیاست‌ها و انتخاب‌های پیش رو در این مورد را بررسی خواهد کرد. جزئیات مرتبط با وظایف و مسوولیت‌های این هیئت ظرف چند ماه اول سال آینده مشخص شده و اعلام خواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این سازمان جدید تقریبا بر اساس هیئت بین‌‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی، IPCC مدل‌سازی شده و به طور مشابه نیز مسوولیت فراهم کردن گزارش‌های "استاندارد طلایی" را به دولت‌ها خواهد داشت.

بیش از 2 سال است که بحث‌هایی در مورد تاسیس این هیئت مطرح بود و نهایتا تصمیم‌گیری در مورد آن در اوایل سال جاری گرفته شد، اما برای قطعی شدن این موضوع نیاز به تائیدیه نهایی از مجموع عمومی سازمان ملل بود.

آچیم استینر، مدیر اجرایی برنامه محیطی سازمان ملل، Unep در این باره گفت: «با کمک آی‌پی‌بی‌ئی‌اس پیشرفت‌ قابل توجهی در سازمان دادن توجهات و پاسخ‌های جهانی در مورد از بین رفتن ارگانیسم‌های زنده و جنگل‌ها، آب تازه، صخره‌های مرجانی و دیگر اکوسیستم‌هایی که همه انواع حیات‌ را در کره زمین را پشتیبانی می‌کنند، صورت خواهد گرفت. البته تا زمانی‌که تصمیم نهایی برای مکان استقرار آن گرفته شود، Unep به طور موقت میزبان این هیئت تازه‌‌تاسیس خواهد بود».

بعد از انتقادهایی که در مورد عملکرد آی‌پی‌سی‌سی مطرح شد، این هئیت در حال گذراندن فرآیندهای اصلاحی است. استدلال تاسیس آی‌پی‌بی‌ای‌اس این است که از تجربیات حاصل از فعالیت‌های گذشته آی‌پی‌سی‌سی درس گرفته شود و هیئت جدید به شکلی کارآمدتر و مدرن‌تری تاسیس شده و کار خود را آغاز کند.

تاسیس این هیئت در اصل به این دلیل انجام شده که تنوع حیات روی کره زمین در حال کاهش است. این موضوع در طی پروژ‌های دوره‌ای در طول چند سال اخیر مانند ارزیابی اکوسیستم هزاره و چشم‌انداز تنوع زیستی جهانی بارها مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته، اما دولت‌های جهان معتقدند برای مقابله بهتر با این موضوع باید تلاش‌های بیش‌تری صورت گیرد.

در این بین حفظ تنوع زیستی از نگاه اقتصادی با توجه به پروژه اقتصاد اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی، Teeb بیش‌ از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این پروژه که از سوی سازمان ملل پشتیبانی می‌شود، هزینه‌ها و فواید حفظ محیط زیست در مقابل از دست رفتن آن بررسی شده است.

در حال حاضر 10 کشور در جهان تحلیل‌های Teeb خاص خود را انجام داده‌اند و البته امیدهای زیادی است که این کار باعث شود کشورهای جهان برنامه‌های اقتصادی را با تمایل بیش‌تری قبول کنند. در این برنامه پاداش‌هایی برای حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده و از بین بردن منابع طبیعی نیز با جریمه همراه است.

آقای استینر در این باره گفت: «سال 2010 به عنوان سال جهانی تنوع زیستی در سکوت به پایان رسید؛ چرا که ما متوجه شدیم هیچ کشوری در جهان به اهداف تعیین شده در معکوس کردن روند از بین رفتن تنوع زیستی دست پیدا نکرده است».
50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =