۰ نفر
۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۵

با ادامه نزول شاخص های بورس تهران و کاهش ارزش معاملات سهام، بحران نقدینگی به مهمترین دغدغه شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران بدل شده است.


گروه اقتصاد: تا ساعت 11 امروز ارزش معاملات در بورس تهران به زحمت به یک میلیارد تومان رسیده بود.
مدیرعامل شرکت بورس حق دارد در نشست روز گذشته در جمع کارگزاران از آنها بخواهد که سهامداران را چه به راست و چه به دروغ به ماندن در بازار امیدوار کنند.
دیگر استفاده از ابزارها و راهکارهای درون سازمانی هم کاری به جایی نمی برد و باید دست به دعا برد.
کارشناسان بر این باورند که در صورت ادامه روند رکود بازار و توقف عرضه های دولتی شرکت های کارگزاری با مشکل جدی تامین نقدینگی مواجه شوند.
در پایان معاملات امروز17 میلیون سهم به ارزش 24 میلیارد ریال در بورس و اوراق بهادار تهران معامله شد و شاخص کل با 28.7 واحد کاهش به رقم 8803 واحد رسید.
شاخص کل که سیر نزولی خود را از اواخر تیر ماه آغاز کرده بود در سه ماهه پاییز به بدترین حالت خود رسید به طوری که طی حدود دو ماه قبل تا به امروز شاخص حتی یک روز مثبت را هم نداشته است.
دلگرمی های گفتگو و تصمیمات رییس سازمان بورس با رییس جمهور نیز نه تنها راه کاری برای جلوگیری از ادامه روند منفی بازار نبود بلکه شدت آن را هم بیشتر کرد.
دیگر تحلیلگران بنیادی و تکنیکی نیز کف و سقفی برای این بازار نمی توانند تعیین کنند. تنها باید منتظر ماند.


بازار امروز
تحولات بازار امروز کمتر از تصور بود. بانک اقتصاد نوین با صف خرید روبرو نشد و کشتیرانی نیز تا میانه درصدهای مثبت بالا آمد. صفوف خرید بانک پارسیان و فولاد مبارکه نیز که افزایش حجم پیدا کرده بود، با عرضه قابل توجهی مواجه نشد. ایران ترانسفو نیز تنها به میزان یک سوم حجم مبنا معامله شد و با یک میلیون تقاضای خرید به استقبال فردا رفت. بنابرانی کمتر تحولی داشتیم که بر مبنای آن بخواهیم انتظار اتفاق تازه ای را در بازار فردا داشته باشیم. البته تحولات در میان نمادهای کوچک بازار وجود دارد اما سیر کلی بازار را نمادهای بزرگی مشخص می کنند که این روزها چندان دچار تحول نیستند

وضعیت نمادهای امروز
بر اساس گزارش مدیریت بازارامروز ، چهار نماد معاملاتی صنعتی و شیمیایی رنگین، سرمایه گذاری صنعت بیمه، مهندسی نصیر ماشین و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به دلیل برگزاری مجمع و حق تقدم های استفاده نشده بازگشایی شدند.
همچنین در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی شیراز جهت برگزاری محمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور تصویب بودجه ، خدمات دریایی تاید واتر خاورمیانه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیأت مدیره و بسته بندی پارس جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =