۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۳:۴۱

کشف ذره بوزون هیگز و تایید وجود سیارات زمین‌مانند، نفوذ به اسرار پیچیده مغز انسان و چهارمین قلمرو حیات، مهم‌ترین کشفیات احتمالی هستند که امید می‌رود بشر در سال 2011 به آنها دست یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فاکس‌نیوز، برخی از این اکتشافات احتمالی که امکان دسترسی به آنها در سال جدید میلادی بسیار ممکن و نزدیک است، به قرار زیر است.

کشف بوزون هیگز
امکان کشف ذرات بوزون هیگز در سال 2011 بسیار قوی است. نظریه وجود این ذرات بنیادین که گفته می‌شود جرم تمامی مواد از آن ناشی می‌شود، از سال 1964 / 1343 مطرح شد، اما امکان ردیابی این ذرات تاکنون وجود نداشت. به گفته کریستوفر رمبسر، فیزیک‌دان هسته‌ای در سرن، آزمایشگاه هسته‌ای اروپا که میزبان بزرگ‌ترین برخورددهنده ذرات جهان است، اگر طبیعت با دانشمندان یاری کند، می‌توان این ذره را در سال 2011 کشف کرد. وی می‌گوید در حالی‌که برخورددهنده بزرگ هادرون (ال.اچ.سی) هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، هر آن‌چه برای ردیابی و مشاهده این ذره مورد نیاز است در دسترس فیزیک‌دانان قرار می‌گیرد.

پیشنهاد جایزه 10 میلیون دلاری ایکس‌پرایز برای کشف اسرار مغز
در سال 2011 احتمال بالایی برای ارائه جایزه بزرگ 10 میلیون دلاری بنیاد XPrize برای ساخت فناوری‌های عصبی ویژه مغز انسان وجود دارد. اولین بخش احتمالی برای چنین جایزه‌ای می‌تواند جایزه بزرگ عصب‌شناسی آموزش باشد که به بررسی روند یادگیری در مغز و ارائه شیوه‌هایی برای بهبود یادگیری در مغز دانش‌آموزان اختصاص خواهد گرفت. جایزه بزرگ معلولان نیز می‌تواند به افزایش و ارتقای روند بهبود عملکرد بدن بیماران دچار آسیب‌های نخاعی تعلق گیرد. اختصاص دادن چنین جوایزی حتی می‌تواند به مهار تله‌پاتی مجازی پرداخته و به این شکل، روشی برای تعامل مستقیم انسان و رایانه‌ها فراهم آورد و در عادی‌ترین شرایط، راه‌های کنترل یا درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز از جمله آلزایمر را در اختیار پزشکان قرار دهد.

استفاده از ماهواره‌ها برای دسترسی رایگان به اینترنت
کوشتا گراماتیس، اینترنت را بخشی از حقوق طبیعی میلیاردها انسانی می‌داند که هنوز توانایی دسترسی به یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطاتی قرن 21 را ندارند و از این رو، وی حرکتی را برای خریداری یک ماهواره و ارسال آن به مداری جدید از زمین آغاز کرده تا بتواند دسترسی رایگان یک یا چند کشور در حال توسعه را به اینترنت رایگان امکان‌پذیر سازد. سازمان غیرتجاری گراماتیس با نام «یک حق انسانی» در تلاش است با جمع‌آوری سرمایه 150هزار دلاری از طریق کمک‌های مالی بتواند اجرای برنامه دقیق پروژه را آغاز کند.

 

اعلام وجود قلمرو چهارم حیات
محققان در اکتبر / مهر سال گذشته از کشف دومین ویروس بزرگ جهان خبر دادند که CroV نام داشته و جانداران تک‌سلولی دریایی را به خود آلوده می‌کند. بزرگی این ویروس بر اساس ابعاد ژنوم آن محاسبه شده، زیرا این ویروس از ژنومی متشکل از 730هزار جفت ژنتیکی برخوردار است که دو برابر ابعاد ژنوم یک ویروس معمولی است. رتبه اول بزرگی در میان ویروس‌ها به Mimivirus اختصاص دارد که ژنوم آن از یک میلیون و 200 هزار جفت ژنتیکی تشکیل شده است.
به نظر می‌آید در آینده احتمال کشف ویروس‌های بزرگ رو به افزایش بگذارد، زیرا این دو ویروس بزرگ تنها اعضای دور یک خانواده هستند و می‌توان نتیجه گرفت انواع دیگری نیز مشابه آن‌ها در جهان وجود داشته باشد. این ویروس‌ها که حیات آنها به مکانیزم سلولی جانداران آلوده شده وابسته است، موجود زنده تلقی نشده و در سه قلمرو شناخته‌شده حیات یعنی یوکاریوت‌ها، پروکاریوت‌ها و آرچیا نمی‌گنجند؛ با این همه ساختار شگفت‌انگیز ژنتیکی این ویروس‌ها باعث شده تا محققان، قلمرو جدیدی از حیات را در نظر بگیرند که مانند دیگر قلمروهای حیات، از قوانین تکامل پیروی می‌کند. به نظر می‌رسد در سال جدید اطلاعات تکمیل‌تری از این قلمرو جدید به دست خواهد آمد.

تایید رسمی وجود سیارات زمین‌مانند در خارج از منظومه شمسی
در زمینه کشف سیارات فراخورشیدی و زمین‌مانند ادعاهای زیادی مطرح شده است. منظور از سیاره زمین‌مانند، سیاره‌ای سنگی و هم‌اندازه زمین است که در در بخش قابل سکونت از اطراف ستاره‌ای در کهکشان حرکت می‌کند، جایی‌که انرژی دریافتی از ستاره به‌قدری هست که آب در سطح سیاره زمین‌مانند به شکل مایع باقی بماند. استیون ووگ، اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که انسان پس از کشف سیاره گلیس-GJ 581g به این هدف دست پیدا کرده، یکی از 6 سیاره در حال گردش در مدار ستاره میزبانش در صورت‌فلکی میزان که به عنوان اولین سیاره زمین‌مانند با قابلیت وجود حیات معرفی شده است. از آن‌جایی‌که گروه‌های دیگر اخترشناسان وجود چنین سیاره‌ای را تایید نکرده‌اند، انتظار می‌رود در سال جدید میلادی یا سال پس از آن، حضور چنین سیاره‌ای به صورت رسمی به تایید برسد.

درک دقیق عملکرد ژن‌ها
مطالعات در زمینه ارتباط میان ژنتیک و رفتارهای انسان در این روزها به شدت سرعت گرفته و طی چند ماه گذشته، رابطه میان ژن‌ها و پرخاشگری، نامرتبی و حتی آزادی‌خواهی کشف شده است. با این همه آشکار است که ساختار ژنتیکی انسان سرنوشت وی را رقم نمی‌زند؛ از این رو با رشد مطالعه و افزایش درک انسان از ژنتیک و ارتباط آن با محیط می‌توان تمامی اسرار این کدهای کوچک اما پیچیده را درک کرد. کاهش هزینه دست‌یابی به توالی ژنتیکی، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند تعداد کشفیات علم ژنتیک را افزایش دهد؛ از این رو در سال 2011 نباید تنها در انتظار فقط یک کشف بزرگ ژنتیکی در جهان بود.

 

 

 

آغاز فروش رسمی ماهی آزاد تراریخته
قرار است در سال 2011 ماهی آزاد تراریخته اولین حیوان تراریخته‌ای باشد که مصرف آن به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا، اف.دی.ای می‌رسد. اما با وجود این‌که بی‌خطربودن این ماهی به اثبات رسیده، فناوری‌هایی که در ایجاد تغییرات ژنتیکی در این جاندار مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنان مورد انتقاد شدید هستند. به گفته محققان، استفاده از این شیوه‌ها در پرورش ماهی آزاد می‌تواند هزینه‌ها را در حد قابل توجهی کاهش داده و زمینه توسعه مراکز پرورش ماهی آزاد را افزایش دهد.

 

درک فرهنگ دیگر موجودات زمینی
کشف نشانه‌های وجود فرهنگ در میان حیوانات در حال افزایش است و تحقیقات بیشتر در سال جدید میلادی، اطلاعات جدیدی را از چگونگی روند فراگیری رفتارها و روند تکامل فرهنگ آنها در اختیار انسان قرار خواهد داد. از جمله جانداران مورد مطالعه دلفین‌ها هستند که محققان به مطالعه بر روی روش‌های برقراری ارتباطات اجتماعی در میان آنها مشغولند.

 

 

کشف دلیل اپیدمی بیماری‌ها در میان حیوانات
خفاش‌ها و زنبورها دو گروه از جانداران هستند که به دلایل نامشخصی جان خود را از دست می‌دهند، به شکلی که تداوم این روند می‌تواند به انقراض این جانداران منجر شود. دانشمندان درتلاشند قطعات پازل مرگ این جانداران را در کنار یکدیگر قرار دهند تا شاید بتوانند به این راز حیاتی پی ببرند. جدیدترین یافته‌ها، آلودگی‌های قارچی را مسبب مرگ خفاش‌ها می‌داند و دانشمندان امیدوارند طی سال جدید میلادی یا چند سال پس از آن، دلیل قطعی مرگ‌ومیر گونه‌های خاص جانوری را کشف کنند.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    مطالب جالبی بود .ممنون.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
    0 0
    در حالی که اینترنت، این ابزاری که موتور توسعه کشورهای در حال توسعه در ایران دچار بازی های سیاسی پنهان شده است، خبر تلاش عده‌ای برای ایجاد اینترنت ماهواره‌ای بسیار خوشحال کننده است.