۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۲

تونک تزل، عکاس آماتور خوش‌ذوق اهل ترکیه در سفری به بیابان‌های لیبی، عکسی پانوراما از آسمان شب صحرا تهیه کرده که 19 صورت‌فلکی، راه‌کهکشان و نور منطقه‌البروجی را در آن ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از دیلی‌میل، عکاس آماتور اهل ترکیه به نام «تونک تزل» تصویری زیبا از آسمان شب در بیابان لیبی گرفته که در آن می‌توان چکیده‌ای از آن‌چه در کهکشان راه‌شیری وجود دارد، مشاهده کرد. وی این تصویر را 7 دسامبر گذشته یک ساعت پس از غروب آفتاب گرفته و 19 صورت‌فلکی را در آن مشخص کرده است. برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

این عکاس خوش‌ذوق در این خصوص گفت: « پس از این‌که آسمان به اندازه کافی تاریک شد، راه‌شیری در افق جنوب غربی و به سوی شمال دیده شد. به خاطر آسمان پاک و شفاف پس از غروب، توانستم نور منطقه‌البروجی را در حالی‌که از افق جنوب‌غربی به سوی جنوب کشیده شده بود، به راحتی ببینم. من 6 تصویر گرفتم و به کمک یک نرم‌افزار پردازش عکس، تصویر نهایی را به شکل پانورامای 2 در 3ساختم».

در این تصویر، راه‌شیری را می‌توانید در امتداد صورت‌های فلکی کمان، سپر، عقاب، سهم، روباهک و ماکیان می‌توانید ببینید؛ درحالی‌که نور منطقه‌البروجی که از افق جنوب غربی طلوع کرده، در امتداد صورت‌های فلکی کمان، بزغاله و آبریز کشده شده است. شایان ذکر است که در آسمان 88 صورت فلکی وجود دارد. 

منطقه‌البروج محدوده‌ای از آسمان است که مسیر حرکت ظاهری خورشید، ماه و سیارات منظومه شمسی از آن‌جا عبور می‌کند و صورت‌های فلکی ماهی / حوت، بره / حمل، گاو / ثور، دوپیکر / جوزا، خرچنگ / سرطان، شیر / اسد، خوشه / سنبله، ترازو / میزان، کژدم / عقرب، مارافسای / حوا، کمان / قوس، بزغاله / جدی و آبریز / دلو در آن محدوده واقع شده‌اند.

تزل که از سال 1992 عکاسی می‌کند، هم‌اکنون برای پروژه «دنیا در شب، TWAN کار می‌کند که هدف اصلی آن، تولید و عرضه مجموعه‌ای از عکس‌ها و فیلم‌ها از جذابیت‌های آسمان است. پروژه توان به همت بابک امین‌تفرشی، منجم و عکاس ایرانی بنیان‌گذاری شده و وی هم‌اکنون مسوولیت ای پروژه را برعهده دارد.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • tofangdar IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    1 0
    hala nemishod in khabar online ro paeine tasvir bezanin.alan oranous kojast?