معاون معاونت حقوقی روحانی: مردم از حقوق خود در قانون اساسی اطلاع کمی دارند

ایرنا نوشت: معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: اطلاعات مردم نسبت به قوانین، حقوق و آزادی های درج شده در قانون اساسی زیاد نیست این مسأله نیازمند آگاهی بخشی از سوی دولت و آموزش توسط رسانه ها است تا اصول و ضوابط حاکم بر روابط دولت و ملت معرفی و مردم مطالبه گر شوند.

بیژن عباسی در خصوص بزرگداشت قانون اساسی جمهوری اسلامی افزود: این مراسم امروز (۱۲ آذر ) همزمان با سالروز همه پرسی قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی با تاکید بر ترویج گفتمان قانون اساسی در جامعه اظهار داشت: در قانون اساسی دو محور اصلی حقوق ملت و اختیارات قوای عمومی مطرح است و رعایت حقوق ملت توسط قوای عمومی باید مورد توجه قرار گیرد. تحقق انواع آزادی ها مانند آزادی بیان، تشکل ها، مطبوعات، اجتماعات، احزاب، راهپیمایی ها و سایر آزادی های درج شده در قانون اساسی نیازمند آن است که مردم از حقوق و آزادی های خود آگاه شوند و سازمان های مردم نهاد، احزاب و سندیکاها تقویت شوند تا مطالبه گر حقوق ملت باشند و در نهایت قوای عمومی نیز مسئولیت و پاسخگویی بیشتری داشته باشند.

این حقوقدان در مورد اختیارات قوای عمومی در قانون اساسی گفت: فعالیت ها توسط قوای سه گانه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می شود و اصول حاکم بر روابط آنها که در قانون اساسی ذکر شده است نیز رعایت می شود البته قوای عمومی باید در مقابل تکالیف و وظایف خود گزارش عملکرد ارائه دهند و در معرض نقد شهروندان قرار گیرند تا دولت را به نحو مطلوب هدایت کنند.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی اظهار داشت: معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری برای سالروز قانون اساسی، مسابقه مقاله نویسی برگزار می کند و از همه اندیشمندان، استادان و دانشجویان حوزه حقوق دعوت شده است تا در این مسابقه شرکت کنند.حقوق شهروندی در قانون اساسی شامل قانون اساسی‌گرایی و الزامات آن، حق بر آموزش، حق بر سلامت، حق بر محیط ‌زیست سالم، حق بر حریم خصوصی، آزادی تشکل‌، آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها، همه‌پرسی به عنوان یکی از راه‌های اعمال قوه مقننه، حق بر امنیت قضایی و برخورداری از دادرسی منصفانه، استقلال قضات و دادگاه‌ها، حق بر آگاهی و اصل شفافیت در امور عمومی، جایگاه صلح و توسعه در قانون اساسی، بازنگری در قانون اساسی از موضوع های این مسابقه است.

عباسی افزود: قوای عمومی و روابط میان آنها در قانون اساسی شامل مسئولیت رئیس‌جمهوری در اجرای قانون اساسی، جایگاه قوه مجریه در قانون اساسی، جایگاه قوه مقننه در قانون اساسی، جایگاه قوه قضائیه در قانون اساسی، تداخل صلاحیت‌های قوای سه‌گانه، هماهنگی و همکاری میان دولت و مجلس و نقش آن در اصلاح و توسعه امور کشور، فرآیند مطلوب وضع قوانین و مقررات در کشور، بررسی میزان وفاداری نهادها و مقامات به قانون اساسی از دیگر موضوعات مسابقه بزرگداشت قانون اساسی است.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی گفت: ۹۰ مقاله در محورها و موضوعات یاد شده به دبیرخانه مسابقه رسیده است که به نویسندگان مقالات برگزیده، لوح سپاس و جوایز ارزنده‌ای اهدا و مقالات واجد شرایط نیز در مجموع مقالات مسابقه منتشر خواهد شد.

۲۱۴۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =