عراقچی: سازوکار مالی اروپا در آینده نزدیک اعلام می‌شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه می گوید با اروپا برای ثبت «ساز و کار مالی اروپا» در حال مشورت هستیم و امیدواریم این ساز و کار در آینده نزدیک ثبت شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«سیدعباس عراقچی» سحرگاه سه شنبه پس از پایان سفر خود به اسلام آباد و دیدار با مسئولان وزارت خارجه پاکستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص ساز و کار مالی جدید اتحادیه اروپا در برجام و پس از خروج آمریکا از این توافقنامه، از این ساز و کار به عنوان شیوه مالی اروپا یاد کرد که بتوانند بدون مواجهه با تحریم های آمریکا، دریافت و پرداخت های مالی ایران در خارج از کشور انجام شود.

وی اضافه کرد:بر اساس این ساز و کار، اروپا در حال طراحی شیوه ای است که در آن ایران بتواند، کالاهایی که می خواهد خریداری کند و پرداخت های آن نیز انجام شده و ایران نیز بتواند صادرات خود را انجام داده و پرداخت های مالی آن نیز صورت بگیرد.

عراقچی با بیان اینکه شرطی برای این ساز و کار وجود ندارد، گفت: نکته مهم این است که برای عملیاتی شدن آن، باید الزاماتی بیرون از این ساز و کار وجود داشته باشد و بانک های ایرانی باید بتوانند با این سیستم کار کنند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:اگر بانک های ایرانی که اکنون تحت تحریم های آمریکا هستند، تحت تحریم های FATF نیز قرار گیرند، طبیعی است نمی توانند با این ساز و کار همکاری کنند، نه اینکه شرطی وجود داشته باشد، بلکه یکی از الزامات همکاری با ساز و کار اروپا و هر ساز و کار دیگری است.

این دیپلمات ارشد ایران گفت: اگر تحریم های FATF بازگردد و بانک های ایرانی قفل شوند، ممکن است بانک های ما نه تنها با اروپا، بلکه با روسیه و چین نیز نتوانند همکاری کنند و این به عنوان اقتضای همکاری بین المللی برای بانک های ما وجود دارد.
عراقچی تصریح کرد: امیدواریم که مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت به جمع بندی که صلاح کشور در آن باشد، رسیده و راه همکاری های بین المللی برای بانک های ایران مفتوح باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران در مشورت نزدیک با اروپایی ها می باشد، فعلا ترجیح آنها این است که جزییات بیشتری از این ساز و کار و روند تا وقتی که به سرانجام برسد، گفته نشود.
عراقچی ادامه داد:امیدواریم که این ساز و کار، در آینده نزدیک ثبت و اعلام شود و جزییات آن پس از اعلام و موجودیت آن، به اطلاع هموطنان برسد.

ایران و پاکستان از ابتکار سازمان ملل در یمن استقبال می کنند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش با تشریح جزییات دیدارهای خود با مقامات پاکستانی گفت:مذاکرات خوبی با وزیر خارجه پاکستان و قائم مقام این وزارت در این سفر داشتیم، این گفت و گوها در ادامه مذاکرات مستمر پیشین بود که به صورت ادواری انجام می شود.

عراقچی اضافه کرد: در این دیدار در خصوص تحولات جدید منطقه ای و جهانی در موضوع رابطه با ایران پس از خروج آمریکا از برجام و تحولات پس از آن تبادل نظر شد.
وی تصریح کرد: در روابط ایران با دیگر کشورها لازم است که پس از تحولات جدید، تنظیم مجددی انجام شده و خود را با شرایط جدید منطبق کنیم که این کار را با پاکستان انجام دادیم.

رییس هیات ایرانی دهمین نشست مشورتی-سیاسی دوجانبه معاونان وزیران امور خارجه پاکستان و ایران، در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: شرایط جدید ناشی از تحریم های امریکا هم موانع جدید و هم فرصت هایی پدید آورده است که در این سفر در خصوص رفع موانع و استفاده از فرصت های تحریم های آمریکا گفت و گو شد و بحث های خوبی هم در حوزه سیاسی و هم اقتصادی داشتیم.

عراقچی اضافه کرد: در خصوص منطقه نیز، بحث های مفصلی در موضوع افغانستان، موضوعات پیرامونی ایران نظیر یمن به ویژه ابعاد فجیع انسانی در این کشور نیز مذاکرات خوبی انجام شد.
عراقچی افزود: در خصوص افغانستان که نگرانی مشترک ایران و پاکستان در منطقه است، گفت و گوهای خوبی داشتیم و اینکه چگونه می شود به روند تحقق صلح در این کشور کمک کرد. ابتکاری که در خصوص یمن مطرح است، ابتکاری است که از سوی سازمان ملل در سوئد در حال پیگیری است و گفت و گوهای یمنی - یمنی با حضور حوثی ها می باشد که ایران و پاکستان از این گفت و گو هاحمایت می کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:در دیدار با طرف پاکستانی، در خصوص اینکه چگونه می توان برای پایان فجایع انسانی در یمن اقدام کرد، با طرف پاکستانی گفت و گو کردیم.
رییس هیات ایرانی دهمین نشست مشورتی-سیاسی دوجانبه در سطح معاونان وزیران امور خارجه پاکستان و ایران گفت:فعلا موضع دو کشور، حمایت از ابتکار سازمان ملل در خصوص یمن و شروع مذاکرات یمنی یمنی است.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امرو خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برای شرکت در دهمین نشست مشورتی-سیاسی دوجانبه در سطح معاونان وزیران امور خارجه پاکستان و ایران به اسلام آباد سفر کرد.
وی در سفر خود به اسلام آباد، با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان، «تهمینه جنجوعه» قائم مقام این وزارت و «مشاهد حسین سید» رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =