موج انتقادها علیه مهناز افشار به خاطر یک تبلیغ/ یک خبرگزاری: شاید او از بچگی دوست داشته دکتر شود!

مهناز افشار این بار با تبلیغ یک آمپول برای پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی، حاشیه جدیدی برای خود ایجاد کرده که واکنش‌های منفی بسیاری را به‌همراه داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، در کلیپی که مهناز افشار منتشر کرده است، درباره آمپولی به نام نالوکسان حرف می‌زند که می‌تواند از سوء‌مصرف موادمخدر جلوگیری کند. آمپولی که مردم می‌توانند بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنند. بلافاصله پس از این ماجرا، وزارت بهداشت به تزریق این آمپول واکنش نشان داد و اعلام کرد داروی خطرناکی است و بهتر است سلبریتی‌ها دارو و درمان را به اهلش واگذار کنند.

خبرگزاری فارس هم در یک گزارش انتقادی درباره مهناز افشار نوشته است: «شاید از کودکی دلش می‌خواسته دکتر بشود، اصلا شاید همه فامیل می‌گفتند چقدر پزشکی برازنده توست! پدر و مادرش هم همیشه آرزو داشتند که او را در لباس سفید پزشکی ببینند؛ اما از بخت بد، پزشک شدن به قیافه نیست و با ژست روشنفکری و مردم فریبی هم میسر نمی‌شود و باید برای آن دود چراغ خورد و زحمت کشید و البته استعدادی می‌خواهد، بیش از حفظ کردن چند دیالوگ. این بازیگر با اتکا به گفته یک خواننده لس‌آنجلسی می‌گوید که تزریق نالوکسان می‌تواند معتادانی که دچار اوردوز شده‌اند را از مرگ حتمی نجات دهد.»

«سلبریتی محترم دارو و درمان را به اهلش بسپارد»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این خصوص گفته است: «هرچند آمپول نالوکسان برای اوردوز مواد مخدر کاربرد داشته باشد، اما استفاده آن عموما بیمارستانی و به تجویز پزشک است، چرا که ممکن است حین تزریق عوارض خطرناک و حتی مرگ‌آوری برای بیمار در پی داشته باشد. چنانکه بسیاری از داروها برای مشکلات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خود درمانی و خود تجویزی آنها ممکن است فاجعه آفرین باشد.» او در ادامه گفته است: «کاربرد اصلی این دارو در موقعیت‌های اورژانسی است که در اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی و اتاق عمل و ریکاوری استفاده می‌شود. یکی از موارد مصرف آن احیای افرادی است که مواد مخدر مصرف کرده‌اند اما بدون عوارض نبوده و مصرف آن تحت نظر پزشک و با امکانات اورژانس است و به هیچ‌وجه تجویز و مصرف خودسرانه ندارد. بهتر است سلبریتی محترم به کار خود بپردازد و دارو و درمان را به اهلش واگذارد.»

هشدار انجمن داروسازان 

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز به موج ایجاد شده در فضای مجازی و معرفی یک آمپول توسط مهناز افشار جهت جلوگیری از مرگ ناشی از سوء مصرف مواد واکنش نشان داد. سید علی فاطمی، داروساز و متخصص فارماکولوژی نیز در این باره گفته است: «نوع تزریقی نالوکسان، یک داروی ضد مسمومیت با مواد مخدر است که از آن برای تشخیص اعتیاد هم می‌توان استفاده کرد. واقعیت این است که تجویز صحیح و به موقع این دارو می‌تواند جان یک فرد مسموم به مواد مخدر هم‌خانواده تریاک نظیر مورفین، متادون، هروئین و فنتانیل را که قادر به تنفس نیست و در آستانه مرگ قرار گرفته را نجات دهد؛ اما باید توجه داشته باشیم که تزریق خودسرانه نالوکسان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض متعددی به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه این دارو تاثیری در رفع مسمومیت با داروهای خواب آور مانند کلونازپام و مواد محرک مانند کوکائین، اکستازی، شیشه و ... ندارد و متاسفانه شاهد شیوع چنین حرف‌های بی‌پایه‌ای در میان مردم از سوی برخی چهره‌های غیرعلمی هستیم.»

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    68 9
    بعضی افراد بخاطر پول حتی حاضرند ....