دلار، مسکن و سکه در یک سال چقدر گران شدند؟

مهر نوشت: روایت آماری از اعداد و ارقام سرنوشت‌ساز اقتصاد ایران حکایت از آن دارد که شاخص‌هایی مثل تورم، نرخ دلار، نرخ یورو، سکه و هر مترمربع واحد مسکونی یکساله ۱۷.۵ تا ۱۳۵ درصد رشد داشته است.

اقتصاد ایران در سال ۹۷ یکی از سخت‌ترین‌ سال‌ها را پشت سر گذاشت. روزهایی که با جهش نرخ ارز، قدرت پیش‌بینی فاکتورهای اقتصادی برای بسیاری از فعالان اقتصادی گرفته شد و حال هم که اگرچه بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است و دیگر خبری از تغییرات ساعتی در آن نیست، باز هم مشخص نیست که سیاست اصلی دولت و البته تحریم‌های پیش رو، چه سمت و سویی را برای اقتصاد ایران رقم می‌زند.

 دولت معتقد است که افسار تورم را زیر پنجه خود گرفته و کنترل آن را صورت خواهد داد؛ اما به هر حال هنوز هم کالاهایی که در گمرکات منتظر پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای ترخیص هستند، تعیین تکلیف نشده و به طور قطع اگر قرار باشد آنها هم بار تورمی این مابه‌التفاوت را بر روی مصرف‌کنندگان خالی کنند، مشخص نیست که وضعیت تورم چه سرنوشتی خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت تغییرات بازارهای مختلف در مقایسه سال جاری با سال گذشته است که می‌تواند شرایط مناسبی را برای تحلیل به بسیاری از سیاستگذاران و حتی مردم بدهد. آنگونه که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، نرخ دلار در نیمه نخست سال ۹۷ نسبت به نیمه نخست سال ۹۶ چیزی حدود ۱۲۶ درصد و نرخ یورو در این مدت ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس میانگین نرخ دلار در نیمه نخست سال گذشته ۳۷۹۳ تومان و در نیمه اول سال جاری ۸۵۸۳ تومان است که حکایت از رشد ۱۲۶.۳ درصدی دارد؛ همچنین نرخ یورو هم در بازار آزاد شهر تهران به صورت میانگین آن هم در نیمه اول سال ۹۶ معادل ۴۳۶۸ تومان و در نیمه اول سال جاری ۱۰۰۸۱ تومان است که ۱۳۰.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین میانگین نرخ سکه طرح قدیم در نیمه نخست سال ۹۶ معادل ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و در نیمه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است که ۱۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین میانگین نرخ سکه طرح جدید نیز ۱ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان در نیمه نخست سال گذشته و ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان در نیمه نخست سال جاری بوده است که ۱۳۵.۳ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

در عین حال بهای هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران بر اساس آنچه که مرکز بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی اعلام کرده است، ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بوده که در نیمه نخست سال ۹۷ به طور میانگین به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است که ۵۰.۵ درصد را نشان می‌دهد. 

قیمت مسکن

شاخص ارزش سهام معامله نیز در نیمه اول سال گذشته به طور میانگین ۹۰.۹ بوده که با رشد ۱۰۷.۳ درصدی به ۱۸۸.۴ درصد رسیده است؛ ضمن اینکه میانگین شاخص تعداد سهام معامله شده در این مدت مقایسه‌ای نیز به ترتیب ۸۳.۵ و ۱۶۱.۱ بوده است که ۹۲.۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این میان شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری کشور در نیمه نخست سال ۹۶ به ۱۰۷.۵ بوده که در نیمه اول سال جاری به ۱۲۶.۴ رسیده که ۱۷.۵ درصد رشد را نشان داده است؛ اما در مورد شاخص بهای کالای و خدمات مصرفی شهری استان تهران ۱۰۷.۷ در نیمه اول سال گذشته و ۱۲۶.۳ درصد در نیمه دوم سال جاری بوده که این شاخص هم رشد ۱۷.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

شاخص بهای تولیدکننده در نیمه نخست سال گذشته ۱۰۶.۳ و در نیمه نخست سال جاری ۱۳۳ بوده است که ۲۵.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد و در نهایت شاخص بهای کالاهای صادراتی در نیمه نخست سال قبل ۲۴۱.۹ درصد بوده که در نیمه نخست سال جاری ۱۳۳ بوده است که در نهایت ۲۵.۱درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت های سال ۹۶ و ۹۷

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =