از گزارشگر مطرح فوتبال تا بازیگر زن پیشکسوت/ حضور چهره‌ها در یک نمایشگاه هنری

مراسم افتتاح گالری کلاهدوزان همزمان با برپایی نمایشگاه آثار هنری «در جستجوی خود» با حضور چهره‌های سرشناس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه گروهی ١٣ نقاش و خطاط همزمان با افتتاح رسمی گالری کلاهدوزان عصر جمعه ۱۶ آذر با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی برگزار شد.

محمود دولت آبادی، فاطمه گودرزی، مهرانه مهین‌ترابی، مونا برزویی، حسین غیاثی، حسین متولیان، پیمان یوسفی، سپند امیرسلیمانی، مسعود فروتن، معصومه کریمی، نادر مشایخی، نادر داوودی، شهاب مهربان، حمیدرضا شعبانی، شاهین شرافتی، شرمین نادری  سپیده خداوردی و ... از جمله چهره های حاضر در این افتتاحیه بودند.

این گالری در اولین دوره نمایشگاهی تعداد ۳۳ اثر از آثار نقاشی ۱۳ هنرمند پیشکسوت را با عنوان «در جستجوی خود» به نمایش گذاشت. محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهر نیازی و گیزلا وارگاسینایی نقاشانی هستند که تعدادی از آثارشان در آیین گشایش گالری کلاهدوزان به تماشای عموم گذاشته شد.

سید حمزه کلاهدوزان، مدیر گالری کلاهدوزان درباره دلیل گشایش گالری و فعالیت جدیدش در شرایط فعلی کشور گفت: «ایرانی‌ها به فرهنگ و هنر افتخار می‌کنند و در دنیا هم با این دو المان شناخته می‌شوند. من فعالیت هنری خودم را پیش از این در «هلدینگ کلاهدوزان» آغاز کرده‌ام و سال‌ها در زمینه هنرهای تجسمی فعال بوده‌ام. هدف و تلاش ما حمایت دوجانبه هنر و اقتصاد از یکدیگر است و هر کدام از فعالیت‌های هنری این هلدینگ کارشناسان اقتصادی و مشاوران هنری خود را دارد.»

کلاهدوزان در ادامه با تاکید بر رابطه حمایت‌گر اقتصاد و هنر افزود: «حمایت از فرهنگ و هنر به کمک‌های اقتصادی نیاز دارد ولی از آن طرف خود هنر هم می‌تواند نتایج اقتصادی قابل قبولی داشته باشد. اثر هنری یک ساخته ماشینی و صنعتی نیست و منحصر به فرد بودن به آن ارزش می‌دهد. با حمایت از هنر هم می‌توانیم درآمد ارزی و هم توریست و بازدیدکننده داشته باشیم. اما رسیدن به این نتیجه مستلزم هزینه و سرمایه‌گذاری اولیه است، گاهی سرمایه گذاری ما فقط خرید یک تابلو در حد توان مالی و داشتن آن در خانه است.»

مدیر گالری دلیل انتخاب و نمایش آثار فعلی را علاقه شخصی عنوان کرد و توضیح داد: «این آثار را خودم براساس علاقه شخصی جمع‌آوری کرده‌ام که المان‌های ایرانی و اسلامی نقطه اشتراک این تابلوها بود. ولی از آن‌جا که رویکرد و شعار ما حمایت از فرهنگ و هنر است، در حال حاضر تعدادی هنرمند جوان در این مجموعه مشغول به کار هستند و به‌احتمال زیاد تا پیش از پایان سال نمایشگاهی گروهی از آثار هنرمندان جوان خواهیم داشت.»

کلاهدوزان در پایان بر حمایت این هلدینگ از هنرمندان جوان تاکید کرد و گفت: «برای حمایت از جوانان می‌توانم فضا، امکانات و مهمان‌ها را مهیا کنم. هنرمندان و دانشجویان می‌توانند آثار خود را از طریق وبسایت و صفحات اجتماعی برای ما بفرستند، کارها با حضور من و کارشناسان و مشاوران مجموعه بررسی می‌شود. بعد از آن کارها به‌صورت حضوری در مجموعه مرکزی ما که در خیابان یوسف‌آباد قرار دارد، بررسی می‌شود تا درباره نمایش آثار تصمیم گرفته شود.»

مهمانی نگاه‌های متفاوت

مونا برزویی، ترانه‌سرا درباره این نمایشگاه می‌گوید: «هیچکس نمی‌تواند منکر ارتباط همه هنرها با یکدیگر شود. مگر می‌شود نقاشی را از شعر جدا کرد وقتی تصویرگری و ایماژ در هر دو هنر جایگاه ویژه‌ای دارد؟ ضمن این که من همیشه علاقه شخصی به نقاشی داشته‌ام و برایم جذاب است و اصلا دنیای رنگ می‌تواند سرمنشأ خلاقیت باشد. من یک دوره مجسمه‌سازی را هم تجربه کرده‌ام و هرچند که هرگز قصد ارائه کارهایم را ندارم اما نفس انجام این عمل قطعا می‌تواند به پویایی بیشتر خودم در حرفه‌ اصلی‌ام یعنی شعر کمک کند.»

حسین متولیان، شاعر و روزنامه‌نگار نیز به شکل دیگری درباره ارتباط بین هنرهای مختلف توضیح می‌دهد: «هنر در جایی اتفاق می‌افتد که همه ما در آن نقطه با هم به اشتراک برسیم. من همیشه در کارگاه‌های فن بیان و اجرای خودم به بچه‌هایم می‌گویم اگر می‌خواهید خوب اجرا کنید باید اول خوب تماشا کنید. یک هنرمند خوب یک تماشاچی خوب است. هنرمندان در تماشا کردن‍شان هم همیشه در زاویه‌ای قرار می‌گیرند که پیش از آن کس دیگری از آن زاویه به آن موضوع نگاه نکرده است. مثالی بزنم؛ آقای کیارستمی در کارگاه ویدئو آرت به بچه‌هایش می‌گوید من ویدئو آرت بلد نیستم اما بیایید برویم توی پارک و از هر چه می‌بینیم عکس بگیریم. این کار را می‌کنند، بعد ایشان می‌گوید حالا روی چمن دراز بکشید و در این حالت ازآسمان بالای سر پارک عکس بگیرید. این‌چنین می‌شود که ویدئو آرت آموزش داده می‌شود؛ یعنی نگاه کردن از زاویه‌ای که پیش از آن کس دیگری نگاه نکرده است. من به عنوان یک شاعر به رنگ‌ها نگاه می‌کنم و به خطوط عمودی و افقی؛ بعد در هم تنیدن کلمات به ذهنم متبادر می‌شود. تک تک هنرمندان مشارکت کننده در این نمایشگاه زاویه نگاه خاص خودشان را معرفی کرده‌اند و ما به ضیافت نگاه‌ها دعوت شده‌ایم.»

نمایشگاه نقاشی، بهانه‌ای برای آشتی

مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر نام‌آشنای تلویزیون نیز درباره این رویداد هنری گفت: «تمام هنرها به هم مربوطند و به خصوص برای یک بازیگر خیلی مهم است که سررشته‌ای هرچند اندک از همه آنها داشته باشد. این تجربه‌های دیداری و شنیداری قطعا در ادامه مسیر حرفه‌ای خود او موثر است. هنرهای نمایشی ما از ادبیات داستانی ما جدا شده و سالهاست که دیگر فیلم اقتباسی نداریم. چرا؟ این به دلیل جدایی نامبارکی است که بین هنرها اتفاق افتاده است. برگزاری یک نمایشگاه نقاشی یک راه حل خوب برای شروع این آشتی است، ضمن این که تعامل انسانها هم در خلال آن اتفاق می‌افتد و چه چیز بهتر از این؟»

پیمان یوسفی، گزارشگر فوتبال نیز نگاه دیگری داشت و نظرش را اینطور بیان کرد: «هنر و ورزش دو بال برای پویایی اجتماع هستند و ما چه در عرصه ورزش کار کنیم و چه در عرصه فرهنگ و هنر، ناگزیر از زندگی در اجتماع و تعامل با مردم هستیم و قطعا که برای بازدهی کارخودمان هم بهتر است.»

نمایشگاه آثار نقاشی ۱۳ هنرمند پیشکسوت را با عنوان «در جستجوی خود» تا ۲۳ آذر ماه میزبان علاقه مندان است.

عکس‌ها: سحر قریب

۲۴۱۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210618

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =