۱ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
گوترش ایران را متهم کرد

ایرنا نوشت: دبیرکل سازمان ملل با ضروری دانستن برجام برای صلح امنیت منطقه های و بین المللی، از همه کشورهای جهان خواست تداوم این توافق بین المللی را تضمین کنند.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارشی محرمانه به شورای امنیت این سازمان خواستار تضمین تداوم برجام شد.
گوترش در این گزارش برجام را توافقی ضروری برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی توصیف کرد و از همه کشورهای جهان خواست که برای تضمین تداوم آن تلاش کنند.
وی همچنین در این گزارش محرمانه که به رویت رویترز رسیده، به ادعاهایی درباره مشابهت ساختار برخی موشک های شلیک شده از سوی نیروهای یمنی به عربستان با موشک های ایرانی اشاره کرده است.

دبیر کل سازمان ملل در این گزارش مدعی شده است که دو موشک ضدتانک کشف شده توسط ارتش سعودی ظاهرا در سال 2016 و 2017 در ایران ساخته شده اند.
گوترش در عین حال این یافته ها را که از سوی سعودی ها ارائه شده دلیلی برنقض قطعنامه ژانویه 2016 سازمان ملل در ممنوعیت صادرات تسلیحات به یمن ندانست.
دیپلمات های سازمان ملل گفتند که شورای امنیت این سازمان روز چهارشنبه در نشستی به بررسی این گزارش دبیر کل خواهند پرداخت.

به گزارش ایرنا، درگیری های یمن که عربستان از سال 2014 با حملات هوایی رسما دخالت خود را در آن آغاز کرد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شد.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیرساخت های این کشور شده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =