آغاز شنبه سیاه برای عروس دنیا

رئیس جمهور از پارلمان نجات یافت اما از جلیقه زردها خیر! معترضان این شنبه را هم سیاه کردند.

زهره نوروزپور: امانوئل مکرون روز گذشته در جلسه پارلمان این کشور بار دیگر رای اعتماد گرفت، این درحالی بود که پس از آن دولت فرانسه به معترضان "جلیقه زرد" اخطار داد که پنجمین دور تظاهراتشان را برای تعطیلات آخر هفته یعنی امروز، در روز شنبه همزمان با ادامه تحقیقات پلیس در مورد حمله مسلحانه اخیر در استراسبورگ برگزار نکنند.
این در حالی است که مردم فرانسه در ادامه اعتراضات خود علیه سیاست های اقتصادی دولت این کشور، امروز شنبه برای پنجمین هفته متوالی ساعاتی پیش به وقت محلی به خیابان ها آمده اند.

به گزارش بی بی سی، روز گذشته رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند که  جلیقه زردها قصد دارند راهپیمایی بزرگی را روز شنبه در سراسر فرانسه خصوصا در پاریس و شانزلیزه برگزار کنند، راهپیمایی که برخی از رهبران سیاسی این کشور از جمله ژاک لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه سرکش» آن را یک انقلاب شهروندی توصیف کرده‌اند.

با این حال برخی مقامات رسمی فرانسه که نسبت به تداوم اعتراضات نگران هستند، خواستار پایان یافتن اعتراضات جلیقه زردها شده‌اند و از جمله نیکول بلوبت، وزیر دادگستری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که با توجه به «حادثه تلخی» که در شهر استراسبورگ روی داد و با توجه به پاسخ رئیس جمهوری فرانسه به درخواست معترضان، جنبش جلیقه زردها باید متوقف شود.

همچنین ریچارد فراند، رئیس پارلمان فرانسه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با توجه به پاسخ گسترده‌ای که دولت به درخواست معترضان داده است، اکنون زمان آن است که این جنبش متوقف شود.

برخی تحلیلگران با اشاره به اظهارات مکرون نسبت به ریشه 40 ساله مشکلات فرانسه معتقدند که فرانسه در آستانه یک جنگ داخلی است که بعید نیست این جنگ دامن کشورهای اروپایی را نیز بگیرد.

علی نصری کارشناس مسائل فرانسه در این باره به کتابی با عنوان خودکشی فرانسه اشاره می کند و به خبرآنلاین می گوید:

نظریه‌های توطئهء متعددی در مورد این جنبش مطرح است. مثلاً برخی معتقدند که این اعتراضات پاسخ انقام‌جویانهء دستگاههای امنیتی آمریکا به ابراز تمایل امانوئل مکرون برای تشکیل یک «ارتش اروپایی» است. عده‌ای هم می‌گویند که کار دستگاههای امنیتی روسیه است تا اتحادیه اروپا را از هم فروپاشد. این نظریه‌ها بسیار سست و بی‌اساس‌اند و کسانی که این حرفها را مطرح میکنند با معضلات عمیق جامعهء فرانسه آشنایی ندارند. سالهاست که در خود فرانسه٬ تعدادی از تحلیل‌گران از طیف‌های مختلف سیاسی٬ در مورد امکان یک شورش گسترهء عمومی و حتی «جنگ داخلی» در این کشور هشدار میدهند. مثلاً  اریک زمور (Eric Zemmour) در سال ۲۰۱۴ در کتاب «خودکشی فرانسه» (Le suicide français) استدلال میکند که روندی که الیت سیاسی٬ اقتصادی٬ فرهنگی و رسانه‌ای فرانسه در پیش گرفته این کشور را به سمت یک جنگ داخلی اجتناب ناپذیر سوق میدهد.

اعتراضات فرانسه کاملاً ریشه‌های درونی دارد اما اینکه آیا در صورت تداوم اعتراضات و تشدید خشونت‌ و بی‌ثباتی٬ امکان نفوذ قدرت‌های خارجی و بهره‌برداری آن‌ها از این موقعیت چقدر است٬ موضوع دیگری است. (اینجا)

ناتالی گوله، سناتور فرانسوی و دبیر کمیسیون مالی در سنای فرانسه مصاحبه‌ای را درباره اعتراضات اخیر پاریس می گوید: مناطق روستایی احساس می‌کنند به فراموشی سپرده شده اند. نرخ بیکاری و همچنین کارگران فقیر بالاست. بعد دانشجویان هم اضافه شدند. شما شاهد جنبشی هستنید که هیچ رهبری ندارد، در نتیجه جمع کردن مردم از خیابان‌ها بدون یک رهبر کار دشواری است.(اینجا)

با اینحال اقدامات رئیس جمهور جوان و جویای قدرت فرانسه درقبال معترضان ناکام مانده است. چراکه پس از اصلاحات و حتی همراهی بانک ها با دولت باز هم معترضان وعده انقلاب شهروندی را برای امروز بعد از ظهر داده اند.(اینجا)

سخنرانی هفته گذشته مکرون، نفتی بود که روی خشم معترضان ریخته شد. وضعیت فرانسه در حالی اضطراری اعلام می شود که ترزامی دست به گریبان برگزیت است و مرکل نیز آلمان ها را ترک می کند! و شهرهای اروپا یکی پس از دیگری در آتش تظاهرات است. (اینجا)

آغاز شنبه سیاه

این پنجمین شنبه ای است که مردم فرانسه اعتراضات خود را که به جنبش «جلیقه زردها» معروف شده پیگیری می کنند.

یکی از فعالان مدنی مرتبط با اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه گفته است: اعتراضات علیه سیاست‌های دولت ماکرون تا روز یکشنبه و با هدف برآورده شدن کامل انتظارت و خواسته‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش مهر به نقل از اسپونتیک، پریسکیلیا لودسکی، از فعالان جنبش جلیقه زردها در فرانسه در جریان یک نشست مطبوعاتی در کاخ ورسای اعلام کرد که ما خواستار کاهش مالیات و هزینه‌های مسکن، انرژی و موادغذایی می‌باشیم و تا برآورده شدن این خواسته‌ها، اعتراضات نیز ادامه خواهد داشت.
با این حال با توجه به این که فعالان جنبش جلیقه زردها گفته‌اند بسیاری از خواسته‌های آنان هنوز بطور کامل اجابت نشده است، احتمال کمی نسبت به پایان اعتراضات جلیقه زردها در هفته آتی وجود دارد و به اعتقاد برخی ناظران مسائل فرانسه و با توجه به فراخوان صورت گرفته، خیابان‌های پاریس ممکن است روز شنبه نیز شاهد حضور اعتراضی جلیقه زردها باشد.

اعتراضات عمومی جلیقه زردها بعد از حادثه تروریستی استراسبورگ در مقابل چالش امنیتی بزرگی قرار گرفته است. فراخوان مقامات دولتی فرانسه برای عدم برگزاری این اعتراضات گوش شنوایی پیدا نکرده و تعداد کمی با آن موافقت کرده‌اند.(اینجا)

یک مقام پلیس فرانسه به کانال تلویزیونی آر تی ال گفته است که ۸ هزار پلیس پاریس روز شنبه برای تامین امنیت شهر آماده شده اند. این تدابیر با چاره‌اندیشی هفته پیش که چهارمین هفته اعتراض‌ها در پاریس بود منطبق است. برای مقابله با اعتراض‌ها ۱۴ زرهپوش به حال آماده‌باش درآمده و پلیس خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کند. دولت فرانسه هفته پیش۹۰ هزار نیروی پلیس را برای کنترل اواضع بسیج کرده بود.
 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شمار معترضانی که در اعتراضات امروز شرکت می کنند می‌تواند سرنوشت جنبش جلیقه زردها را تعیین کند زیرا پنج روز پیش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه یک سری امتیازات مالیاتی و حقوقی به منظور پایان ناآرامی‌ها اعلام کرد. دولت فرانسه از مردم خواسته است تا به خیابان‌ها نیایند و به اعتراض‌ها نپیوندند.

فرانسه از سه هفته پیش شاهد اعتراضات خشونت‌بار بوده است. گرچه تا به الان این جنبش مردمی مورد حمایت اکثر فرانسوی‌ها بوده است اما دو نظرسنجی روز سه‌شنبه که بعد از اعلام امتیازات ماکرون انجام شد، نشان می‌دهد این کشور درباره ادامه اعتراضات دچار دو دستگی شده است.

اعتراضات از ۱۷ نوامبر در اعتراض به افزایش مالیات سوخت آغاز شد اما از آن زمان به اعتراضات گسترده‌تری علیه دستورکار اقتصاد دوست ماکرون و سبک حکومتداری او تبدیل شده است. تصاویری از مسدود کردن جاده‌ها، ترافیک سنگین و جمعیتی که خیابان‌های پاریس را غارت می‌کند، به شدت روی وجهه فرانسه و انگیزه‌های ماکرون برای تداوم اصلاحات دوستدار اقتصاد تاثیر گذاشته است.

 بسیاری از چهره‌های سرشناس این اعتراضات از معترضان خواسته‌اند تا در تجمعات‌ خصوصا در پاریس شرکت کنند تا دولت برای ارائه امتیازات بیشتر تحت فشار قرار گیرد. برخی دیگر معتقدند که معترضان در شهرهای کوچک و روستاها باید به جای آمدن به پایتخت در مناطق خودشان تجمعاتی برگزار کنند چرا شمار زیادی از نیروهای امنیتی به منظور مقابله احتمالی با خشونت راست‌های افراطی و آشوبگران چپ در پاریس مستقر می‌شوند.

رئیس‌جمهوری جوان فرانسه جمعه تاکید کرد "فرانسه به آرامش نیاز دارد و اینکه به عملکرد عادی خود بازگردد". با این حال او مستقیما از معترضان درخواست نکرد تا به خانه‌هایشان بروند. ماکرون در تلاش برای پایان دادن به اعتراضات برنامه افزایش مالیات سوخت را لغو کرده و به افزایش حداقل دستمزد، کاهش مالیات برای بازنشستگان و اضافه کار بدون مالیات برای کارگران و کارمندان در ۲۰۱۹ وعده داده است.   

همانند هفته‌ گذشته انتظار می‌رود حدود ۸۰۰۰ پلیس در پاریس با پشتیبانی ۱۴ خودروی زرهی، خودروی آب‌پاش و اسب مستقر شوند. هزاران پلیس به کوچه و خیابان‌های پاریس اعزام شده‌اند تا جلوی خرابکاری و غارت احتمالی را بگیرند. شنبه گذشته حدود ۹۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر فرانسه بسیج شدند و ۲۰۰۰ تن بازداشت شدند که نیمی از آنان در پاریس بودند. از زمان آغاز اعتراضات شش تن کشته و صدها تن زخمی شدند.

یک مقام پلیس فرانسه به کانال تلویزیونی "آر تی ال" گفته است که هشت هزار پلیس پاریس روز شنبه برای تامین امنیت شهر آماده می‌شوند.

به گفته این مقام پلیس برخلاف هفته پیش بسیاری از موزه‌های پاریس از جمله موزه مشهور لوور باز خواهند ماند. او تاکید کرد که پاریس نباید به یک شهر مرده تبدیل شود.

بعد از حادثه تروریستی استراتسبورگ دولت فرانسه از تظاهرکنندگان جلیقه زرد خواست که این بار در آخر هفته تظاهرات نکنند. مقام‌های فرانسه این فراخوان خود را با کار زیاد نیروهای امنیتی توجیه کردند.

اما معترضین بعد از حادثه تروریستی درباره فراخوان دولت متفق‌القول نیستند و در این باره تصمیم قطعی نگرفته‌اند. بسیاری از جلیقه زردها هنوز هم می‌خواهند دست به اعتراض بزنند زیرا با امتیازاتی که از دولت امانوئل ماکرون ارائه کرده راضی نیستند. اما برخی دیگر از نمایندگان معتدل جلیقه‌زردها خواستار متوقف شدن اعتراض‌ها و آغاز گفت‌وگو با دولت هستند.

جنبش جلیقه زرد با هیچ حزب سیاسی مرتبط نیست و فعالیت آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌شود. آنها با طرح‌های اصلاحی امانوئل ماکرون‌، رئیس جمهوری فرانسه، از جمله در ارتباط با گران شدن قیمت سوخت و ارزاق عمومی تظاهرات کردند.

به گزارش فرانس 24، روز جمعه طرح رای عدم اعتماد پارلمان از سوی حزب سوسیالیست حزب چپ افراطی" فرانسه چالش‌جو" و حزب کمونیست در واکنش به مدیریت بد فرانسه در اعتراضات موسوم به جلیقه زردها ارائه شد. که دولت مکرون از آن جان سالم به در برد.

این طرح در این رای گیری تنها ۷۰ رای مثبت به دست آورد که خیلی کمتر از ۲۸۹ رای لازم برای تصویب بود.
بنجامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه در صبحت‌های گفت: معترضان باید به فشارهای وارد بر نیروهای امنیتی بعد از حمله سه شنبه شب گذشته در استراسبورگ توجه کرده و عقلانی عمل کنند.

او خاطر نشان کرد: آنها خشمشان را ابراز کردند و این خشم صدایش شنیده شد. اکنون ما از جلیقه زردها میخواهیم معقول بوده و روز شنبه به خیابانها نیایند.

همچنین لوران نونز معاون وزیر کشور فرانسه نیز در صبحت‌های مشابهی خواهان بازگشت به وضعیت عادی بعد از چند هفته ناآرامی شد. نونز به رادیو فرانس اینتر گفت: مردم دارای تقاضای اجتماعی و اقتصادی بوده واین مطالبات شنیده شدند.

لوران وکیه، رهبر اپوزیسیون محافظه کار نیز از معترضان خواست دست از آسیب رساندن به فرانسه بردارند. او گفت: ما نمی توانیم بر پایه آشوب چیزی را بسازیم.

به گفته وزارت کشور فرانسه 70 هزار نیروی پلیس ضد شورش و گردانهایی از ژاندارمری به همراه آخرین تجهیزات پیشرفته جنگ های شهری از جمله خودروهای زرهی و نفرها برای پنجمین شنبه سیاه در فرانسه سنگربندی کرده اند.


بازداشت 58 معترض فرانسوی در پاریس

گزارشگر  صداوسیما از پاریس می گوید: در اولین ساعت حضور معترضان به سیاست های دولت فرانسه در خیابان شانزه لیزه 58 نفر بازداشت شدند. نیروهای پلیس ضدشورش و ژاندارم ها در جلوی اماکن تجاری و تفریحی مستقر هستند. کریستف کاستانه وزیر کشور فرانسه صبح امروز از نیروهای پلیس و آرایش آنها بازدید کرده است. مثل هفته گذشته نیروهای ژاندارمری تمامی ورودی های پاریس حضور داشته و اشخاص و سرنشینان خودرو ها را کنترول می‌کنند.

در پنجمین هفته متوالی از اعتراضات مردمی به نظام سرمایه داری در فرانسه ؛ از صبح امروز شهرهای این کشور به ویژه پاریس بار دیگر برای شنبه ای سیاه آرایش جنگی به خود گرفته است.
اعضای جنبش ضد سرمایه داری در شبکه های اجتماعی گام پنجم در مبارزه با سیاست های دولت فرانسه را با عنوان " کیش و مات" نامیده و باردیگر خواستار استعفای امانوئل مکرون شده اند. دولت فرانسه وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس را برای جلوگیری از حضور معترضان در تظاهرات، تعطیل کرد. شماری از معترضان با سردادن شعارهایی خواستار کنار رفتن امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از قدرت شدند.

ورود نخستین معترضان جنبش ضد سرمایه داری فرانسه به خیابان شانزه لیزه پاریس

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، در حالی که چشم نگران دولت به جنبش ملی (ضد سرمایه داری) فرانسه دوخته شده است، نخستین معترضان جنبش ضد سرمایه داری وارد خیابان شانزه لیزه پاریس شدند.
خبرگزاری فرانسه از پاریس نیز گزارش داد: نخستین معترضان جنبش ضد سرمایه داری فرانسه در حالی که فریاد می زدند تا پیام خود را به گوش همگان برسانند و شمار زیادی از نیروهای امنیتی آنها را احاطه کرده بودند، وارد خیابان شانزه لیزه، مشهورترین خیابان پایتخت شدند.
شنبه این هفته که معترضان به سیاست های دولت آن را "گام پنجم" می خوانند، سراسر فرانسه شاهد برگزاری تظاهرات خواهد بود.
چشم نگران دولت به این جنبش ملی دوخته شده و امیدوار است پس از اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درخصوص تدابیری که برای قدرت خرید مردم اتخاد کرده است، اعتراضات امروز در فضایی آرام برگزار شود.

رئیس پلیس پاریس تاکید کرد نیروهای پلیس برای بدترین سناریوها آمادگی دارند و قصد دارند تعامل قاطعانه تری با اقدامات خرابکارانه داشته باشند

تمامی مغازه ها، فروشگاه های بزرگ برند ها، مراکز فرهنگی، تفریحی و تجاری و موزه ها و اماکن توریستی و ایستگاه های مترو به ویژه در پاریس امروز تعطیل است.
اعضای جنبش ضد سرمایه داری در شبکه های اجتماعی گام پنجم در مبارزه با سیاست های دولت فرانسه را با عنوان " کیش و مات" نامیده و باردیگر خواستار استعفای امانوئل مکرون شده اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد:  هزاران پلیس و نیروی امنیتی برای پنجمین شنبه متوالی برای مقابله با معترضان به دولت در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

پلیس گفته است که ۲۱ تن تاکنون دستگیر شده‌اند. نیروهای ضدشورش پلیس نیز در ایستگاه‌های مرکزی مترو و مناطق گردشگری مستقر شده‌اند مغازه‌ها در خیابان شانزلیزه تعطیل شده است و صدها جلیقه زرد در حال قدم زدن در این خیابان شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها تعداد تظاهرکنندگان امروز نسبت به هفته‌های پیش کمتر شده است، با این حال درگیری‌هایی میان طرفین رخ داده و نیروهای پلیس به گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند.

تصاویر از دیلی میل

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =