پرسپولیس و استقلال را به هواداران و پیشکسوتان بفروشیم

شمارش معکوس برای واگذاری آغاز شده است؟این اولین باری نیست که موضوع واگذاری تیم‌های ورزشی پرسپولیس و استقلال مطرح می شود.

 به گزارش خبرآنلاین بیش از سه دهه است که مساله واگذاری در رسانه ها و میان افکار عمومی طرح می شود. چک به دستان زیادی در این سال ها اعلام امادگی کرده بودند تیم را در جا خریداری کنند اما مساله اهلیت از یک سو و سرنوشت تیم پس از واگذاری از سوی دیگر همواره بر سر این راه سنگ انداخته است.  خصوصی سازی دو باشگاه پرطرفدار ورزشی، تنها در قالب اقتصاد معنی نمی شود.  پیش تر اما این دو تیم سابقه دست به دست شدن را در کارنامه دارند.

 دهه هفتاد بود که تیم پرسپولیس شکلی از واگذاری را تجربه کرد، این تیم در دوران وزارت محلوجی در اختیار وزارت معادن و فلزات قرار گرفت اما بعدها با ایجاد شبهه بر سر مالکیت ان روند تغییر کرد.

 برای استقلال اما لازم نیست راه دوری برویم. پرویز کاظمی که به طرفدار دو آتشه استقلال شهرت دارد، در ماه های حضورش در وزارت رفاه، تیم استقلال را خریداری کرد. سال ۱۳۸۴ بود که وزارت رفاه استقلال را در اختیار گرفت اما برکناری پرویز کاظمی از وزارت رفاه، درست در اولین ماه های فعالیت دولت نهم، سرنوشت استقلال را تغییر داد. یوسف پور سرپرست وزارت رفاه شد و مقداد نجف نژاد سرپرست باشگاه استقلال. طرفداران آبی به یاد دارند که این تیم آن سال بدون بازی از آسیا حذف شد.

جزییاتی از طرح تازه

 حالا اما پیشنهادی تازه ارائه شده است. پیشنهاد تشکیل دو شرکت تعاونی به نام‌های تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان و شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان. عبدالهی رییس اتاق تعاون توضیحات مبسوطی درباره این طرح داد.

وی در خصوص طرح پیشنهادی اتاق تعاون گفت: موضوع تشکیل شرکت های تعاونی سهامی عام تنها برای تملک باشگاه های ورزشی نیست بلکه این روش را برای تملک سایر بنگاه های اقتصادی مانند کشت و صنعت‌ها نیز در دستور کار داریم.

وی گفت: تجربه خصوصی سازی به شیوه فعالی تجربه چندان مناسبی نیست و مشکلاتی که برای بنگاه های اقتصادی واگذار شده نظیر کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت هفت تپه، آلومینیوم المهدی و هپکو و ... ایجاد شده دلیل این مدعاست.

 عبداللهی  با اشاره به اینکه خصوصی سازی به روش فعلی معلوم نیست چه عواقبی برای این دو باشگاه پرطرفدار داشته باشد، گفت: بهترین راه خصوصی سازی به این شکل است که عموم مردم در این پروسه ذینفع شوند چرا که تجربه نشان می دهد هر زمان وابستگی اجتماعی ایجاد می شود، کارها سهل تر و بی مشکل تر پیش خواهد رفت.

رییس اتاق تعاون گفت: برآوردها نشان می دهد این دو تیم طرفداران چند ده میلیونی دارند و در حداقلی ترین حالت هر کدام از این دو باشگاه بیش از بیست میلیون طرفدار را به خمد اختصاص داده اند.

وی گفت: هواداران با رقمی بسیار مختصر می توانند باشگاه را تملک کنند و این سرمایه اجتماعی در این قامت ظهور و بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از تیم های بزرگ اروپایی توسط تعاونی های سهامی عام اداره می شوند، در پاسخ به سئوالی در خصوص سهام مدیریتی باشگاه گفت: دولت دیگر در انتخاب مدیران نقشی نخواهد داشت و در طرح پیشنهادی پیش بینی کرده این پیکسوتان باشگاه بخشی از سهام را در اختیار بگیرند.

 او تاکید کرد: در این قالب هواداران از منافع اقتصادی تیم مورد علاقه شان نیز بهره مند خواهند شد.

 عبداللهی با تاکید بر اینکه طرح پیشنهادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شده است، در خصوص پروسه قیمت گذاری نیز گفت: ارزش کارشناسی و قیمت پایه را سازمان خصوصی سازی باید اعلام کند تا در هیات واگذاری مورد تصویب قرار گیرد.

و اما قیمت

آبان ماه سال جاری بود که «ناصرعاشوری» درباره آخرین وضعیت واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در گفته بود:این جلسه با حضور اعضای هیات مدیره این دو باشگاه و نمایندگان سازمان خصوصی سازی و معاونین وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

وی با بیان اینکه واگذاری این دو باشگاه در سالهای ۹۱ تاکنون در لوایح بودجه قید شده بود ولی به دیل ویژگی های خاص این دو باشگاه عملا واگذاری ها محقق نشده است.  قرار شد آخرین وضعیت صورتهای مالی این دو باشگاه به سازمان خصوصی سازی ارائه شود و سازمان خصوصی سازی بر اساس موارد مشخص و به صورت فرابورس برای واگذاری این دو باشگاه اقدام کند.

وی ابهامات و بی نظمی در صورتهای مالی این دو باشگاه و همچنین بدهی های آنها را از جمله حساسیتهای موجود برای واگذاری این دو باشگاه عنوان کرد و درعین حال گفت:مدیرعامل استقلال مدعی بود که مدارک و صورتهای مالی در این باشگاه به صورت مستند موجود است.

وی ادامه داد: بحث دیگر در واگذاری این دو باشگاه، علامت تجاری آنهاست که باید در واگذاری مدنظر قرار گیرد چرا که این دو باشگاه با صرف هزینه های بیت المال به چنین جایگاهی رسیده اند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =