۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
هشدار بی سابقه انگلیس درباره آمریکا

ایسنا نوشت: یک کمیته پارلمان انگلیس که بررسی روابط بین‌المللی این کشور را بر عهده دارد از تغییرات ژئوپولیتیک اخیر و جایگاه انگلیس در جامعه جهانی انتقاد و تاکید کرده است که سیاست‌های دولت ترامپ تاثیری منفی بر روابط انگلیس و آمریکا داشته‌اند.

کمیته روابط بین‌المللی مجلس اعیان انگلیس گزارشی 117 صفحه‌ای را ارائه کرده که بر مسائل گسترده‌ای از روابط بین‌المللی گرفته تا امنیت سایبری و از چین تا "تهدید روسیه" تمرکز دارد.

بخش گسترده‌ای از این گزارش به روابط انگلیس با واشنگتن که نزدیک‌ترین و بزرگ‌ترین متحد این کشور است اختصاص دارد و اظهار می‌کند که انگلیس باید "به مقاومت در برابر چالش‌های آمریکا برای نظام چندجانبه‌گرایی" ادامه دهد و به دنبال تقویت نهادهای بین‌المللی کلیدی همچون سازمان ملل، ناتو و سازمان تجارت جهانی باشد.

این نمایندگان انگلیسی همچنین اظهار کرده‌اند، در حالی که آمریکا و انگلیس در زمینه‌های دفاعی و اطلاعاتی "عمیقا به هم پیوسته‌اند"، دولت ترامپ اقدامات بسیاری در تضاد با منافع انگلیس انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش آمده است: به طور خاص خروج آمریکا از توافقنامه پاریس درباره تغییرات آب‌وهوایی، توافق هسته‌ای ایران و شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین اعمال تعرفه‌های تجاری علیه متحدانش، اقدامات صورت گرفته برای مقابله با فشارهای چالش‌های جهانی که اهمیتی حیاتی برای انگلیس دارند را تضعیف کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، آسیب بیشتر به روابط آمریکا و انگلیس وابسته به این است که چالش‌های فعلی میان این دو کشور "روندی پایدار" دارند یا خیر. این گزار هشدار می‌دهد، در صورتی که ترامپ به دور دوم ریاست جمهوری برسد یا جانشینش سیاست‌های مشابهی را پیش گیرد، این آسیب "برای مدت بیشتر پایدار خواهد بود".

کمیته روابط بین‌المللی انگلیس اما تغییرات اخیر در سیاست‌های آمریکا را تنها به دونالد ترامپ نسبت نمی‌دهد و معتقد است که رویکرد "اول آمریکا" تغییری در راستای حمایت از تولیدات داخلی آمریکایی است که در حال از دست دادن تسلط خود بر تجارت جهانی است.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند: برخی از تصمیمات دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی تنها از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور این کشور ریشه نمی‌گیرند و نشان‌دهنده تغییر گسترده‌تری در راستای آمریکایی هستند که به مسائل داخلی توجه بیشتری دارد و بر اتحاد ترنس‌آتلانتیک و چندجانبه‌گرایی تمرکز کمتری دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =