گشت زنی و بازدید استاندار از تالابهای پلدختر

استاندار لرستان در جریان بازدید از تالاب های پلدختر با اشاره به اهمیت تالاب ها در کاهش ریزگردها و تعدیل آب و هوا گفت: باید از تمام ظرفیت تالاب ها برای حفظ و نگه داری آن ها استفاده شود.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، سید موسی خادمی  در بازدید از تالاب های پلدختر گفت: تالاب ‌ها زیست گاهی چشمگیر برای چرخه حیاتی گیاهان و جانوران هستند.

سید موسی خادمی با بیان اهمیت ویژه تالاب ‌ها از نظر پناه دادن به گونه‌ های محلی و مهاجر بر احیای این زیستگاه های ویژه و منحصر بفرد در سطح استان تاکید نمود.

 دکتر خادمی با اشاره به کارکردهای مختلف تالاب ها از جمله بحث تعدیل آب و هوا، کاهش ریزگردها، اکوتوریسم، تغذیه سفره های آب زیرزمینی گفت: باید از تمام ظرفیت تالاب ها  برای حفظ و نگهداری آن ها استفاده شود.

استاندار لرستان با قدردانی از اداره کل محیط زیست لرستان به خاطر فعالیت های چشمگیر در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و اجرایی جهت حفظ و احیای تالاب ها،  ساخت و مرمت دیواره تالاب آبتاف تنگ فنی را  که در اثر بارندگی های اخیر به شدت آسیب دیده بود را اقدامی مهم جهت حفظ این اکوسیستم عنوان نمود.

تالاب ها، به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این بازدید با اشاره به اهمیت تالاب ها، از آن ها به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی نام برد که جوامع مختلف گیاهی و جانوری از مزایای آن  به طور همزمان بهرمند خواهند شد.

مهرداد فتحی بیرانوند گفت: متاسفانه به علت بی مهری ها و  اعمال سیاست ‌های غلط در سنوات گذشته، برخی از تالاب‌ ها به اراضی کشاورزی تبدیل شده‌اند تا جایی که حتی بسیاری از ساکنان حاشیه این تالاب ‌ها سند رسمی اراضی اطراف این تالاب ‌ها را نیز اخذ کرده‌اند.

فتحی بیرانوند با اشاره به  اقدامات انجام گرفته توسط این اداره کل برای حفاظت و احیاء تالاب های استان گفت: سیاست این اداره کل حفظ تالاب های موجود و احیاء تالاب های از دست رفته و تغییر کاربری داده شده است؛ به طوری که جلسات و کارهای خوبی جهت احیاء این تالاب ها با مشارکت جوامع محلی و لحاظ نمودن منافع این جوامع برگزار شده است و این اداره کل با تمام توان و ظرفیت خود و با کمک جوامع محلی و دوست داران و تشکل های مردمی در جهت حفاظت هر چه بیشتر و احیاء این تالاب ها گام برخواهد داشت.  

مردم در طرح حفاظت از تالاب ‌ها مشارکت کنند

ایشان با بیان نقش جوامع محلی در حفاظت از تالاب ها اظهار داشت: حفاظت اکوسیستم‌ های تالابی به بهره ‌برداری ‌های پایدار مردم از تالاب‌ ها گره می‌خورد و مردم هم  باید در طرح حفاظت از تالاب ‌ها مشارکت کنند. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب ها گفت: تالاب دارای کارکردهای مختلفی مانند حفظ تنوع زیستی، تامین معیشت ذینفعان و تعدیل آب و هوا می باشد که در مدیریت زیست بومی همه این کارکرد ها مد نظر قرار می گیرد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =