پزشکان به تنهایی در قصورات پزشکی مقصر نیستند

خرد روستا گفت: کرج در طی یک سال گذشته در زمینه آموزش پزشکان موفق به کسب رتبه اول در سطح کشور شد

به گزارش خبرآنلاین امروز جلسه  نشست خبری اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کرج با اصحاب رسانه برگزار شد، محمدرضا خرد روستا –رییس سازمان نظام پزشکی کرج- با بیان اینکه در استان البرز پراکندگی عادلانه سلامت وجود ندارد، گفت: سازمان نظام پزشکی در این دوره برای حل این مشکل اقدامات خوبی انجام داده است اما هنوز کافی نیست.

وی تصریح کرد: نظام پزشکی کرج حدود ۸ هزار عضو دارد که شامل پزشکان فوق متخصص و متخصص، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، پزشکان ماما، داروسازان، ارتوپد و فیزیوتراپ و سایر گروه های زیر پزشکی است.

خرد روستا افزود: بخش های مختلف نظام پزشکی؛ شامل حوزه انتظامی، حوزه نظارت و بازرسی، حوزه اداری و حوزه رفاهی-آموزشی است.

رییس سازمان نظام پزشکی کرج با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تازه تاسیس است، افزود: قدمت این دانشگاه در حدود ۷ سال است و سازمان نظام پزشکی در این دوره سعی کرده است تعامل سازنده برای حل مشکلات سطح سلامت و درمان استان در دانشگاه داشته است اما با این وجود اختلافات جزئی وجود دارد که امیدواریم با تفاهم، توان خود را برای حل مشکلات پیش رو برداریم.

وی وظیفه سازمان نظام پزشکی کرج را برخورد جدی با افراد فاقد صلاحیت دانست  اما این کار به همکاری رسانه نیز نیازمند است تا با روشنگری و آگاه‌سازی مردم بتوانیم در این مسیر گام برداریم.

خرد روستا اضافه کرد: در این دوره در حوزه آموزش پزشکان و زیرگروه ها خیلی موفقت آمیز بوده ایم به طوری که موفق به کسب رتبه اول در نظام پزشکی کل کشور شده ایم.

۳۰ مرکز غیرقانونی درمانی و پزشکی پلمب شده

علی رضا صادقی –نایب رییس سازمان نظام پزشکی کرج- با تاکید بر تداخلات افراد فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی و درمان، اظهار کرد: این یک مسئله خیلی مهمی در سازمان نظام پزشکی است که برای حل آن به عزم جدی سازمان و دانشگاه علوم پزشکی و آگاهی مردم از عواقب اتفاقی آن نیاز است.

وی ادامه داد: برخی مراکز طب سنتی و آرایشگاه ها صلاحیت لازم و کافی را برای درمان در حوزه های مختلف ندارند که همین عوامل باعث بروز یک سری مشکلات برای شهروندان می شود بنابراین سازمان نظام پزشکی باید برای برخورد با آنها برخورد جدی داشته باشد.

به گفته صادقی برای ساماندهی این معضل طی یک سال و ۶ ماه اخیر بالای ۳۰ مرکز غیرقانونی تعطیل شده اند و در آینده با عزم و جدیت بیشتر، برخوردهایی برای حل این مسئله وجود خواهد داشت.

پزشکان دادیار سازمان، تحصیلات حقوقی دارند

علی اکبر حقیقی –معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی کرج- ضمن شرح تشکیلات معاونت انتظامی سازمان، گفت: هر سازمان نظام پزشکی شامل ۳ بخش انتظامی از جمله دادسرای انتظامی " متشکل از دادستان، تعدادی دادیار و کارشناس پزشکی که از شاخص ترین پزشکان سطح شهربرای بررسی پرونده ها هستند"، هیئت بدوی "داداسرای عمومی انقلاب اسلامی ۱۲ قاضی را برای بررسی پرونده های سازمان نظام پزشکی معرفی می  کند " و هیئت تجدیدنظر "یک قاضی که توسط دادگاه عمومی انقلاب برای بررسی نهایی پرونده های موجود در سازمان است"

ناکارآمدی بیمه دی در ارائه خدمات به جانبازان دراستان البرز

محمدعلی نمایی –معاونت فنی و بازرسی سازمان نظام پزشکی کرج- با بیان اینکه وظیفه این معاونت صدور پروانه مطب برای پزشکان است، عنوان کرد: دو نوع پروانه داریم که شامل پروانه اول " پزشک برای اولین بار پس از فارغ التحصیلی، پروانه مطب می گیرد" و پروانه شرح دوم "پزشکانی هستند که در شهر دیگر مثل تهران پروانه اول دارند و درخواست پروانه دوم برای فعالیت بصورت محدود در کرج را دارند"

به گفته نمایی وظیفه  کمیسیون ۲۰ تامین منابع انسانی سالم و باسواد با در نظر گرفتن عدالت برای همه پزشکان در حوزه های مختلف است.

وی افزود: وظیفه دیگر این معاونت، آموزش و توانمندسازی اعضای سازمان است که در این دوره موفق به کسب رتبه اول در سطح کشور شده ایم.

معاونت فنی و بازرسی سازمان نظام پزشکی کرج با اشاره به اینکه استان البرز از نظر حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی در سطح کشور، رتبه دوم را دارد، خاطرنشان کرد: وظیفه این معاونت اطلاع رسانی درست و شفاف سلامت در سطح استان برای شهروندان است تا آگاهی انها در این زمینه بالا برود.

نمایی ادامه داد: مراکز تصویربرداری استان البرز بیش از ۵۰ میلیارد تومان و آزمایشگاه‌ها بیش از ۲۵ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار هستند که همین امر باعث شده برخی بیمارستان‌ها وام بگیرند تا بتوانند حقوق کارکنان خود را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه استان البرز از محرومترین استانهای کشور از نظر خدمات درمانی است، تصریح کرد: بیمه دی در ارائه خدمات به جانبازان در البرز ناکارآمد عمل کرده به طوری که اکثر خانواده‌های ایثارگران، شهدا و جانبازان برای درمان به تهران مراجعه می کنند.

صیانت از منابع مالی پزشکان در سازمان نظام پزشکی

آرمین حیدری –معاونت اداری ومالی سازمان نظام پزشکی کرج- با تاکید بر اینکه معاونت اداری به عنوان یک واحد تدارکاتی در سازمان است، گفت: وظیفه معاونت، ارتباط موثر با ارگان های مختلف برای جذب بودجه و توزیع عادلانه آن برای سازمان است.

به گفته وی برای اولین بار یک سیستم نرم افزار شفاف برای کلیه فرآیندهای مالی سازمان تدارک دیده شده است که از منابع مالی پزشکان اعضای سازمان، صیانت خواهد کرد.

برخورد با ۱۲۰ پرونده  تخلف درمانی در یک سال گذشته

کوروش شهبازی –دبیر کمیته نظارت و بازرسی سازمان نظام پزشکی کرج- با بیان اینکه نظارت و پایش از اصول اولیه سازمان است، اظهار داشت: برای اولین بار در این دوره بحث نظارت را با جدیت پیگیر شده ایم که به موفقیت های خوبی دست پیدا کرده ایم.

به گفته وی به دلیل عدم نظارت نادرست، افراد فاقد صلاحیت در استان البرز در حیطه درمان بصورت سازمان یافته  در سطوح بالایی فعالیت می کنند.

دبیر کمیته نظارت و بازرسی سازمان نظام پزشکی کرج عنوان کرد: در اسفند ۹۶، تفاهمنامه ای را با ارگان های مختلف برقرار کردیم که نتیجه آن شناسایی حدود ۱۲۰ مورد تخلف و معرفی آنها به دادسرای سازمان است.

شهبازی ضمن تاکید برعزم جدی سازمان با مراکز غیرمجاز درمانی، افزود: نظارت و پایش سازمان با قدرت و جدیت همچنان با این مراکز برخورد خواهد کرد تا زمانی که آنها را در استان ریشه کن کنیم و همچنین با پزشکان دارای صلاحیت که پروانه فعالیت ندارند، برخوردی جدی صورت خواهد گرفت.

کمبود تجهیزات در قصورات پزشکی نقش دارند

بهزاد عطارد –معاونت دادستان سازمان نظام پزشکی کرج- با بیان اینکه در این دوره یک دادیار ثابت برای رسیدگی به شکایات داشته ایم، تصریح کرد: این دادیار کمک زیادی به حل و فصل شکایات مردم در حوزه پزشکی داشته که خیلی مثمربخش بوده است.

به گفته وی قصورات پزشکی را نباید فقط مختص پزشکان بدانیم بلکه ممکن است عوامل زیادی از جمله کمبود تجهیزات، کمبود نفرات و ... در این امر نقش داشته باشند.

عطارد افزود: برای کم شدن قصورات پزشکی و آسیب به بیماران، باید تغییری در نگرش ستادی وزارت بهداست و درمان به وجود بیاید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =