افتتاح پروژه‌ای که خشت بنایش را شجریان گذاشت/ خاطره حسین علیزاده از محمدرضا شجریان

فارس نوشت: فاز اول «باغ هنر بم» که بیش از یک دهه متوقف شده بود، با حضور هنرمندان و خانواده محمدرضا شجریان در شهر تاریخی بم افتتاح ‌ شد.

آیین افتتاحیه باغ هنر بم، عصر امروز (پنجشنبه ۱۳دی) با حضور جمع کثیری از هنرمندان حوزه‌های موسیقی و تجسمی و ادبیات در شهر بم برگزار شد.

سیدعباس سجادی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا گفت: این پروژه توسط استاد محمدرضا شجریان آغاز شد و با همراهی مردم و خودروسازان کرمان رقم زده شد. وی به کتایون خوانساری و رایان شجریان (همسر و فرزند شجریان) خیر مقدم گفت و از ایرج بسطامی، داریوش رفیعی و دیگر هنرمندان شهیر این شهر به نیکی یاد کرد.

سجادی ادامه داد: این پروژه بعد از زلزله سال ۸۲ و پس از اجرای کنسرت‌های همنوا با بم، در سال ۸۳ کلنگ‌زنی شد و پس از وقفه‌ای طولانی و واگذاری آن به خودروسازان کرمان، امروز شاهد افتتاح فاز اول این پروژه هستیم.

در ادامه، شمس لنگرودی پشت تریبون قرار گرفت و قطعه شعری را قرائت کرد.سپس شهسوارپور، فرماندار بم در سخنانی گفت: باغشهر بم ثبت میراث جهانی است و تنها جایی که نیاز داشت باغ هنر بود که خوشبختانه امروز افتتاح می‌شود. از طرف مردم بم از آقای شجریان که خشت بنای این مجموعه را گذاردند، تشکر می‌کنم و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده شاخص کشورمان هم در این مراسم اظهار داشت: امروز روز هیجان‌انگیز و بزرگی برای من است. وی سپس خاطره‌ای از تور کنسرت‌های ۱۵ سال قبل با محمدرضا شجریان و کیهان کلهر در کارولینای شمالی بیان کرد و گفت: شجریان کسالت پیدا کرد و ما می‌خواستیم اعلام کنیم برنامه بدون شجریان برگزار می‌شود. قرار بود همایون روی صحنه بخواند، اما اندکی قبل از کنسرت، شجریان سرم به دست و با لباس گرمکن در سالن حاضر نشد و نخواست در خانه بماند.

علیزاده افزود: عشق آدم را قادر به هر کاری می‌کند و وقتی از آمریکا برگشتیم و زلزله بم رخ داد، فکر کردیم باید در این موضوع سهیم باشیم و بلافاصله کنسرت «همنوا با بم» طراحی شد که یک همدلی محض بود و انگیزه‌مان ایجاد چنین مکانی (باغ هنر بم) بود. وی گفت: شجریان امروز اینجا نیست، اما دلش اینجاست. بخاطر دارم او می‌گفت این شهر باید پر از امید و نغمه شود تا مردم دلشان زنده شود.

علیزاده به ساختمان «باغ هنر بم» اشاره کرد و گفت: این مکان امکان آن را دارد که به دانشگاه هنر تبدیل شود و کارش پرورش هنرمند باشد و هر کدام از فارغ‌التحصیلان آن، تداوم عشق را در این شهر رقم بزنند. اینجا از همه هنرمندان شایسته ایران، مردم بم و تمام مسئولانی که متوجه این مسأله هستند می‌خواهم این مکان حفظ شود و هنرمندان بسیاری تعهد داده‌اند که روحیه این شهر را حفظ کنند. بم می‌تواند با این مرکز در جهان جلوه کند.

این آهنگساز گفت: خودم هم تعهد می‌دهم که در بحث آموزش این مرکز مشارکت داشته باشم. علیزاده گفت: برای حفظ اسم شجریان تعهد داده‌ایم و تعهد داریم. صدا و خاطرات او همیشه جاودانه خواهد بود.
وی اظهار داشت: باید از کیهان کلهر هم تشکر کنم که سهم بسزایی در ایده برای شروع این پروژه سهم عمده‌ای داشت. حسین علیزاده این مراسم را با نوازندگی خود و گروهش به پایان برد.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    28 1
    استاد عزیز و آرامِ جان؛ تا ابد در قلبمی ...
  • سروری IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    13 0
    درود بر استاد عزیز ... انشاء الله سلامت باشند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    4 0
    به جرأت میگم که کمتر هنرمندی هست تا این حد دغدغه های اجتماعی و مردمی داشته باشه. دعا کنیم استاد هرچه سریعتر سلامتشون رو بدست بیارن. واقعاً وجودشون و منش زندگیشون یک دانشگاه کامله و به زندگی انسان خط مشی میده.