با رفتن حسن هاشمی، سرنوشت طرح تحول نظام سلامت چه می‌شود؟

در واقع طرح "تحول سلامت" با هدف کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان و افزایش دسترسی به دارو و درمان در مراکز دولتی کارش را آغاز کرد و طی یکی دوسال اخیر کارشناسان زیادی از ضرورت اصلاح این طرح سخن می‌گفتند.

به گزارش خبرآنلاین، رفتن حسن هاشمی از وزارت بهداشت، یک سوال بزرگ برای مردم ایجاد می‌کند. سرنوشت طرح تحول نظام سلامت به کجا می‌رسد؟
طرحی که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجتماعی دولت حسن روحانی است و برخی افتخار آن را به نام حسن هاشمی و برخی دیگر به نام حسن هاشمی می‌زنند.
حالا سکان مدیریت وزارت بهداشت پس از ۶ سال به سعید نمکی یکی از مدیران سابق سازمان برنامه و بودجه رسیده و همزمان به نظر می‌رسد، طرح تحول نظام سلامت در شرف تغییرات خاصی است.
در واقع طرح "تحول سلامت" با هدف کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان و افزایش دسترسی به دارو و درمان در مراکز دولتی کارش را آغاز کرد و طی یکی دوسال اخیر کارشناسان زیادی از ضرورت اصلاح این طرح سخن می‌گفتند.


پرداخت از جیب مردم بیشتر می‌شود؟
در واقع منابع مالی طرح تحول نظام سلامت در سال‌های اخیر، تا حد زیادی وابسته به دو عامل کلی بود. نخست بودجه‌های مستقیم دولتی و دوم پشتیوانه بیمه‌ها. در شرایط کنونی که کشور در وضعیت تحریم قرار دارد و همزمان، بیمه‌ها نیز منابع مالی کمتری در مقایسه با سال‌های قبل دارند، کاهش منابع مالی طرح تحول نظام سلامت، تقریبا قطعی است. تا جایی که علی‌اکبر حق‌دوست، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت می‌گوید؛ از مدت‌ها قبل فاز سوم این طرح را براساس مدیریت هزینه‌ها شروع کردیم. او می‌گوید:« در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که حتی ممکن است اگر لازم باشد گاهی تصمیمی بگیریم که پرداخت از جیب افزایش مختصری پیدا کند، اما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و به سلامت از تنگناهای اقتصادی عبور کنیم. به هر حال در شرایط بد ممکن است این اتفاق بیفتد و باید این افزایش پرداخت از جیب را به‌گونه‌ای متمرکز کنیم که فشار آن از روی اقشاری که از نظر اقتصادی در صدک‌های پایین جامعه هستند، برداشته شود. به هر حال باید برنامه‌ریزی کنیم، ما سعی می‌کنیم کمترین فشار به مردم و به‌ویژه به اقشار آسیب‌پذیر وارد شود.

سعید نمکی: طرح تحول، طرح دولت روحانی است
از سوی دیگر، سرپرست جدید وزارت بهداشت پاسخ خاصی به این سوال دارد که آیا با رفتن حسن هاشمی، طرح تحول نظام سلامت هم رفتنی می‌شود؟ او می‌گوید:طرح تحول نظام سلامت، طرح وزیر خاصی نیست، بلکه طرح دولت روحانی است، بنابراین از تکالیف اصلی ما در دولت، حمایت بی‌دریغ از طرح تحول نظام سلامت است. در عین حال از زحمات فراوان آقای دکتر هاشمی در این طرح تشکر می‌کنیم و انشاءالله با قدرت بیشتری طرح تحول را ادامه خواهیم داد. وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های کمرشکن درمان در افراد آسیب‌پذیر از نقاط قوت طرح تحول بوده و منابع بیشتری را هم برای آن تخصیص خواهیم داد، افزود: قطعا با رابطه‌ای که با دوستان‌مان در سازمان برنامه و بودجه و همکاران وزارت بهداشت داریم، امیدواریم بتوانیم در تخصیص منابع مناسب، تلاش کنیم، ضمن اینکه برای سال ۱۳۹۸ بودجه‌ای که دوستان با همه مضیقه‌های کشور برای وزارت بهداشت گذاشته‌اند، بودجه‌ای است که پاسخگوی حداقل نیازهای مجموعه خواهد بود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =