یارانه‌های انرژی به ۴۵ میلیارد دلار رسید

آژانس بین المللی انرژی به‌تازگی گزارشی از میزان یارانه انرژی در کشورهای مختلف جهان براساس داده‌های سال ۲۰۱۷ منتشر کرده و ایران نیز مطابق پیش‌بینی‌ها در صدر این جدول قرار گرفته است و چین نیز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

این سازمان قیمت فروش و توزیع نفت و گاز، برق و ذغال سنگ برای مصرف‌کننده را در کشورهای مختلف بررسی کرده و در نهایت براساس اختلاف آن با قیمت جهانی، مقدار یارانه پرداختی در هر کشور را در این چهار حوزه محاسبه کرده است.

یارانه انرژی

نکته جالب حضور پر رنگ کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران و عربستان در بالای این لیست می‌باشد و چین و روسیه نیز بعد از آن‌ها قرار گرفته‌اند. پس از قاره آسیا نیز ساکنان آمریکای جنوبی هستند که از انرژی ارزان زیادی برخوردار می‌شوند و بعد از آن نیز در سه کشور آفریقایی مصر، لیبی و آفریقای جنوبی دولت یارانه گسترده‌ای پرداخت می‌کند.

به طور کلی آژانس بین المللی انرژی رقم ۳۰۰ میلیارد دلار را به عنوان مجموع یارانه پرداختی از سوی دولت‌ها در این حوزه برآورد کرده است که  نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش چشمگیری داشته و دوباره به همان مقدار خود در ۲۰۱۵ نزدیک شده و افزایش مجدد قیمت نفت علت اصلی آن است.

یارانه انرژی

در مجموع ۴۵ درصد از این رقم در حوزه نفت و مشتقات آن، ۳۵ درصد برای برق، ۱۸ درصد گاز و ۲ درصد باقی نیز جهت توزیع زغال سنگ توسط دولت‌ها هزینه می‌شود. اگر بخواهیم مفهوم این آمار را بهتر درک کنیم، بایستی گفت باتوجه به قیمت و تولید فعلی نفت، مجموع یارانه این بخش ارزشی برابر با یازده درصد از تجارت جهانی آن را داراست.

حال اگر آمار منتشر شده از سوی این آژانس برای ایران را نگاه کنیم، متوجه می‌شویم به طور کلی دولت ۴۵ میلیارد دلار یارانه بابت توزیع انرژی در سال ۲۰۱۷ پرداخت کرده است که با ده درصد از تولید ناخاص داخلی (GDP) برابری می‌کند.

یارانه انرژی

نفت، گاز و برق به ترتیب ۳۷، ۳۶ و ۲۷ درصد از این هزینه را به خود اختصاص داده‌اند و البته بایستی توجه کرد که این ارقام توسط آژانس انرژی در سال ۲۰۱۷ محاسبه شده و در حال حاضر باتوجه به جهش نرخ ارز و افزایش بی‌رویه مصرف سوخت باید این اعداد را  حدودا دو تا سه برابر در نظر گرفت.

 اما آن‌طور که بودجه‌ ۹۸ نشان می‌دهد اصلاح قیمت انرژی همچنان اجرایی نخواهد شد و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است دولت این هزینه سنگین را آن هم در این شرایط سخت متحمل شود.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    1 0
    ارزش پول ملی را کم کردید، مرتب می گویند یارانه می دهیم. یارانه حذف شد و تمام شد و رفت. مگر ما گفتیم هدفمندی یارانه ها رو. باید آن کسانی که این طرح رو تصویب کردند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    2 0
    جالبیش اینه که این جدول مال سال 2017 هست با دلار 4000 تومانی ... اگر همین جدول رو برای سال 2018 درست کنند .. کلا باید مقیاس جدول رو تغییر بدن که بتونن نمودار ایران رو در کنار بقیه کشورها نشون بدن!