چطور در سفر بهترین تصاویر را ثبت کنیم؟

نورپردازی یکی از مهم‌ترین اصول عکاسی و فیلمبرداری است. وقتی می‌خواهید یک سلفی بگیرید یا از یک منظره‌ی زیبا در سفرتان فیلمبرداری کنید، باید با نورپردازی در حد نیاز خود آشنا باشید. در این مطلب قرار نیست تکنیک‌های پیچیده‌ی نورپردازی با لوازم پیشرفته را آموزش دهیم؛ بلکه می‌خواهیم فقط درباره‌ی اصول اولیه‌ی نور و چند وسیله‌ی ساده در فیلم‌برداری و عکاسی نکاتی کلی را ارائه دهیم که با دانستن آنها می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌هایی بهتر از قبل بگیرید.

نور طبیعی و نور مصنوعی

مهم‌ نیست دوربین شما چقدر حرفه‌ای است، بدون نور خوب تصاویری که ثبت می‌کنید کم ارزش خواهند بود. داشتن نور خوب همیشه به معنی خریدن تجهیزات نورپردازی نیست. نور طبیعی، گستره‌ای از رنگ‌ها را دارد که در صورت استفاده‌ی درست بسیار کاربردی خواهد بود. تنها محدودیت بزرگ برای استفاده از نور طبیعی، آب و هوا است. ابرها می‌توانند گاهی وقت‌ها به ضرر شما کار کنند و گاهی به سود شما.

در برخی جاها امکان دارد در کنار نور طبیعی به نور مصنوعی هم احتیاج داشته باشید. برای مثال برای عکاسی از افراد یا سوژه‌ها در نور روز ابری پاییز، به کمک نور مصنوعی احتیاج دارید که بعضی وقت‌ها استفاده‌ی درست از فلاش دوربین هم می‌تواند نیاز به نور اضافی را برطرف کند.

چند نکته برای استفاده از نور طبیعی فضای باز

با دانستن نکاتی درباره نور طبیعی در فضای باز می‌توانید بدون نیاز به تجهیزات اضافی هم تصاویر خیره‌کننده‌ای ثبت کنید.

ساعت طلایی

منظور از ساعت طلایی به زمانی گفته می‌شود که نور گرم خورشید در دقایق بعد از طلوع یا قبل از غروب آفتاب با زاویه‌ای مایل به زمین می‌تابد. اگر آب و هوا یاری کند می‌توان از این دقایق بهترین استفاده را کرد.

راهکارهایی ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

راهکارهایی ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

تقریباً به دست آوردن چنین نوری برای عکاسی یا فیلمبرداری از منظره‌های طبیعی با نور مصنوعی غیرممکن است. جلوه‌ی نور بعد از طلوع یا قبل از غروب، هر منظره‌ای را چندین برابر زیباتر نشان می‌دهد. با کمک ویرایشگرهای رایانه‌ای هم می‌توانید رنگ‌ها را تغییر دهید یا چند افکت زیبا اضافه کنید.

نور روز غیرواقعی

برای فیلمبرداری در محیط داخلی، می‌توان از نور روز غیرواقعی استفاده کرد. حتماً فیلم‌ها یا عکس‌هایی را که در آن نور مستقیمی از پنجره به داخل خانه نفوذ می‌کند را دیده‌اید. برای ثبت چنین تصویری می‌توانید در ساعت تاریکی هوا با یک صفحه بازتاب نور، همین کار را با نور مصنوعی انجام دهید. برای این کار کافی است صفحه بازتاب‌دهنده را در زاویه مناسب جلوی پنجره قرار دهید و با یک منبع نور، نور را به سمت آن بگیرید. در خیلی از صحنه‌ها امکان استفاده از نور روز به طور مستقیم وجود ندارد، در اینجا صفحه‌های بازتاب نور کمک زیادی می‌کنند.

راهکارهایی ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

چند نکته برای استفاده از نور در فضای بسته

فیلمبرداری در فضای بسته آسان‌تر است چون کنترل بیشتری روی مقدار نور، زاویه نور و رنگ آن دارید.

نورپردازی سه زاویه

نورپردازی سه زاویه یکی از ابتدایی‌ترین و متداول‌ترین روش‌های نورپردازی برای عکاسی پرتره یا هر نوع سوژه‌ی دیگر است. برای این کار به سه منبع نور احتیاج دارید که البته برای کار حرفه‌ای‌تر می‌توانید لوازم مخصوص آن را تهیه کنید، در غیر این‌صورت با صفحات بازتاب نور و لامپ‌های خوب هم می‌شود چنین صحنه‌ای ساخت.

راهکارهایی ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

یک منبع نور که به اصطلاح به آن نور اصلی یا کلیدی می‌گویند در قسمت روبروی سوژه قرار می‌گیرد تا چهره را روشن کند. نور دوم یا به اصطلاح نور پر کننده در جلو اما در زاویه‌ی دیگر نور اصلی قرار داده می‌شود تا زاویه‌ی دیگر سوژه را پرنور کند.

نور سوم یا همان نور پس‌زمینه (بک‌لایت) در پشت سر سوژه قرار می‌گیرد تا سوژه را از زمینه‌ی پشتی جدا کرده و سایه‌ها را حذف کند.

اگر یک بار این نورپردازی را در خانه انجام دهید، متوجه خواهید شد که نور معمولی اتاق چقدر عکس‌ها را خراب می‌کند.

حلقه‌ی نور

با نگاهی به هر عکس یا فیلم، می‌توان متوجه شد که عکاس یا فیلمبردار حرفه‌ای بوده است یا تازه‌کار چون بدون نورپردازی به راحتی می‌توان تازه‌کار بودن را فهمید. نکته‌ای که شاید برای شما جالب باشد این است که اینفلوئنسرهای اینستاگرام یا یوتیوب کلیپ‌هایی با نور خوب را ضبط می‌کنند در حالی که خبری از تجهیزات نورپردازی نیست.

راهکارهایی ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

در واقع اگر نیاز شما فقط عکاسی یا فیلمبرداری از خودتان باشد، آنگاه داشتن وسیله‌ای به نام حلقه نور کافی است. حلقه نور همانطور که از نامش مشخص است یک حلقه مجهز به تعداد لامپ‌ با نور قابل تنظیم است که دوربین یا موبایل در وسط آن نصب می‌شود.

نه به سایه‌ها

در بیشتر صحنه‌های عکاسی باید سایه‌ها را حذف کنید یا حداقل آن را ملایم‌تر کنید. اگر می‌خواهید در فضای باز از سوژه عکس بگیرید یا فیلمبرداری کنید، باید با چند وسیله مثل بازتاب‌دهنده‌ها سایه‌ها را از سوژه حذف کنید.

راهکارهایی ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

یادتان باشد که قبل از شروع کار آنچه را که می‌خواهید، تصور کنید و سپس با وسایلی که دارید نور را هدایت کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

امیدواریم تا با به کارگیری این اصول ساده اما کاربردی، از این به بعد عکس‌ها و ویدیوهای بهتری برای خودتان یا برای شبکه‌های اجتماعی‌تان بگیرید و از آن لذت ببرید. فراموش نکنید که نور، از تجهیزات هم مهم‌تر است و اگر نتوانستید از تجهیزات گفته شده استفاده کنید، سعی کنید با نور آشتی کرده و راه تنظیم کردن خودتان با آن را پیدا کنید.

لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1219860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    1 0
    آخه کی تو سفر با خودش اینهمه تجهیزات نورپردازی می‌بره؟ درسته این تکنیک‌ها عکس‌های خوبی می‌دن، اما تو سفری که هدف واقعا سفر و تفریح هست نمی‌شه این همه وسیله با خودمون ببریم و اینا بیشتر به درد عکاسی در مواقعی غیر از سفر هست.