۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کنترل گذرگاه رفح به دست حماس افتاد

ایسنا نوشت: پس از عقب‌نشینی کارمندان تشکیلات خودگردان از مدیریت گذرگاه رفح، وزارت داخلی فسطین که جنبش حماس در نوار غزه مدیریت آن را بر عهده دارد، امروز (دوشنبه) این مسؤولیت را با مصر به دست گرفت.

مراسم انتقال مدیریت گذرگاه رفح به حماس پس از آنکه تشکیلات خودگردان تمامی کارمندان خود را از این گذرگاه خارج کرد، با حضور هیئتی رسمی از وزارت داخلی (کشور) وابسته به حماس برگزار شد.

با عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان چگونگی ادامه فعالیت‌ها در این گذرگاه هنوز مشخص نشده است، فعالیت‌های مصر در این گذرگاه نیز با دستور قاهره به دلیل اعیاد مسیحیان متوقف شده‌اند.

حماس در بیانیه‌ای به شدت از تصمیم تشکیلات خودگردان برای خارج کردن کارمندان خود از این گذرگاه انتقاد کرده و این اقدام را "ادامه حرکات انتقام‌جویانه غزه" دانست.

تشکیلات خودگردان عصر یکشنبه اعلام کرد، با بالا گرفتن اختلافات با حماس کارمندان خود را این گذرگاه خارج می‌کند.

اداره کل امور شهری در تشکیلات خودگردان فلسطین با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد، تمامی کارمندانی که در گذرگاه رفح مشغول به فعالیت هستند، به دلیل اقدامات حماس، از صبح روز دوشنبه از این گذرگاه خارج خواهند شد.

این اداره در ادامه گزارش داد، از زمانی که گذرگاه رفح را تحویل گرفتیم و حماس هر گونه مسؤولیت نیروهای ما را در آنجا متوقف کرد، ما مشکلات بسیاری را تحمل کردیم تا اینکه به مصر برای پایان دادن به اختلافات فرصت بدهیم.

اداره مذکور افزود: حماس بر نهادینه‌سازی این اختلاف پافشاری دارد، آخرین آن هم فراخوان‌ها، بازداشت و آزار کارمندان ما بود و ما به این باور رسیدیم که حضور آنها در آنجا برای ممانعت از فعالیت حماس بی‌فایده است.

تشکیلات خودگردان مدیریت گذرگاه‌های نوار غزه از جمله رفح را در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۱۷ بر اساس توافقی که با مصر حاصل شد، بر عهده گرفت.

طبق این توافقنامه، قرار شد دولت وفاق ملی فلسطین مسؤولیت اداره نوار غزه را بر عهده بگیرد اما ادامه اختلافات میان فتح و حماس مانع این امر شد.

دو جنبش فتح و حماس به تازگی و در جریان اختلافاتی که از اواسط سال ۲۰۰۷ با کنترل حماس بر نوار غزه پیدا کردند، یکدیگر را به بازداشت‌های متقابل متهم کرده‌اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1220236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =