خروج چوب از آذربایجان شرقی ممنوع شد

ایسنا نوشت: در پی قطع درختان ارسباران، رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه قطع این درختان جرم است، گفت: برای جلوگیری از این اقدام و برخورد با متخلفان، در حال حاضر صدور مجوز خروج چوب از استان آذربایجان شرقی ممنوع شده است.

جنگل‌های ارسباران پنج درصد مساحت کشور را تشکیل داده‌اند و به طور کلی ۱۳ درصد تنوع زیستی ایران در این نقطه متمرکز شده است، با این وجود در هفته‌های اخیر ویدویی‌هایی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که  حکایت از قطع گسترده درختان جنگل‌های ارسباران واقع در منطقه قره‌داغ آذربایجان شرقی داشت.

کامران پورمقدم رییس شورای عالی جنگل در گفت و گو با ایسنا درباره علت قطع این درختان توضیح داد: با اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور، برخی مشکلات برای تامین چوب‌ و رفع نیازهای چوبی به‌وجود آمده است. به همین دلیل برخی افراد به جنگل‌های سایر نقاط کشور از جمله منطقه ارسباران هجوم آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها، در تلاش است که از طریق ایجاد طرح زراعت چوب این مشکل را رفع کند، تصریح کرد: قطع اخیر درختان منطقه ارسباران در آذربایجان شرقی به صورت غیرمجاز در باغ‌ها، حاشیه مزارع و آبراهه‌ها اتفاق افتاده است.

رییس شورای عالی جنگل با تاکید بر اینکه قطع این درختان به هیچ عنوان با مجوز نبوده است، گفت: به همین دلیل بخش معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها، بخشنامه‌ای به اداره منابع طبیعی منطقه ارسباران ارسال و تاکید کرد که هیچ‌گونه مجوز خروج چوب از استان آذربایجان شرقی صادر نشود.

پورمقدم ادامه داد: قطع درختان جنگلی حتی اگر در بخش باغات جنگلی نیز باشد مصداق تغییر کاربری است و مجازات شدیدی در پی دارد. یگان حفاظت استان‌ها مامور شده‌اند که با این موضوع برخورد کنند.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه طی چند روز اخیر گزارش جدیدی مبنی بر قطع درختان ارسباران در آذربایجان شرقی به دست سازمان جنگل‌ها نرسیده است، در عین حال اظهار کرد: شورای عالی جنگل در حال حاضر آمار دقیقی از تعدادی درختانی که قطع شده است ندارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1221764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =