تلاش مکرون برای کنترل خشم مردم به روشی تاریخی

ایرنا نوشت: 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه که این روزها به علت رفتار اشرافی مورد انتقاد قرار گرفته و از وی به عنوان 'رئیس جمهور ثروتمندان' یاد می شود، سعی دارد به روش 'لویی شانزدهم' آتش خشم جلیقه زردها را خاموش کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی 'یو.اس.ای.تودی'، امانوئل مکرون این روزها با مشکلات عدیده داخلی روبروست و حتی برخی سفرهای داخلی و خارجی خود را به منظور حل و فصل چالش جلیقه زردها لغو کرده است.

مکرون تلاش می کند با استفاده از کلیسا و شهرداری ها بتواند آتش خشم معترضان دولتی را خاموش کند.
بسیاری از منتقدان مکرون، وی را به تلاش برای فرونشاندن خشم جلیقه‌زردها با روش 'لوئی شانزدهم' متهم می کنند.
لوئی شانزدهم در سال 1789 میلادی، آریستوکرات‌های فرانسه (طبقه اشراف فرانسه)، کشیش های کلیسا و شهرداران را فراخواند تا با گفت وگو راهی برای حل بحران مالی دربار و فرونشاندن نارضایتی مردمی بیابند.

این نخستین مرحله از انقلاب بزرگ فرانسه بود. چهار ماه بعد، لویی شانزدهم از قدرت خلع شد و چهار سال بعد با گیوتین سر از تن او جدا کردند.
دو قرن پس از آن تاریخ، اکنون نیز مکرون تلاش می کند تا به همین روش از آتش خشم مخالفان بکاهد.
مکرون در 15 ژانویه طرح 'بحث بزرگ' را به همان روش لویی شانزدهم کلید می‌زند.

در این برنامه که سه ماه به طول خواهد انجامید، مردم فرانسه همچون زمان شاه نگون بخت، شکایات و پیشنهادات خود را در شکایت‌نامه‌هایی که توسط شهرداری‌های پنج هزار بخش فرانسه توزیع شده، به ثبت می‌رسانند و به دولت تحویل می دهند.

'استفان سیرو' تاریخ‌نگار دانشگاه سرژی‌ پونتوآز در این باره معتقد است که مکرون مانند لویی شانزدهم می‌ماند که شکایت‌نامه‌ها را می‌گرفت اما چیزی از آنها سر در نمی‌آورد.
مکرون که محبوبیتش در ماه گذشته با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده قول داده تا از بحث‌ها برای کانالیزه کردن خشم عمومی و پی‌ریزی سیاست جدید مبتنی بر اصول دموکراسی مشارکتی بیشتری استفاده کند.

طرح گفت وگوی ملی رئیس جمهوری با استقبال نه چندان گرم معترضان روبرو شده است. بر اساس نظرسنجی منتشر شده در روز چهارشنبه هفته گذشته، فقط 40 درصد شهروندان قصد دارند در این طرح شرکت کنند.

جلیقه‌زردها از آن سو با فراخوان‌های امضای بزرگ خواهان برگزاری رفراندوم هستند. در مقابل 'ادوارد فیلیپ' نخست ‌وزیر ایده رفراندوم پیشنهادی از سوی شهروندان را «ابزاری مفید در یک دموکراسی» خوانده است.

در همین ارتباط، 'مارین لوپن' رقیب انتخاباتی مکرون در رقابت ریاست جمهوری 2017 که همواره از آغاز اعتراض های فرانسه خواستار کناره گیری دولت وی بوده، امروز تنها راه بازگشت آرامش به کشور را، بازگشت به صندوق آرا معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، شهرهای فرانسه امروز (شنبه) نیز شاهد تظاهرات معترضان به سیاست های اقتصادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور بود.
در فرانسه بیش از چهار هزار نفر به خیابان ها آمدند و انتظار می رود در ساعات آتی به شمار آنها افزوده شود.
در شهر بورژه فرانسه نیز بیش از یکهزار نفر به خیابان ها آمدند.

جنبش جلیقه زردها پس از 9 هفته اعتراض سراسری و با وجود برخی عقب نشینی های دولت قصد دارد تا فردا (22 دی) و در نهمین شنبه اعتراضی نیز بار دیگر در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه به سیاست های اقتصادی دولت امانوئل مکرون راهپیمایی نمایند.

دولت فرانسه در پی اعتراض های شنبه گذشته وعده برخورد با تظاهرات بدون مجوز را داده و از سوی دیگر قصد دارد تا با برپایی مناظره های محلی زمینه تماس مستقیم معترضان و مسئولین را فراهم سازد. با این حال مسوول برگزاری این برنامه پیش از آغاز و در اعتراض به پایین بودن دستمزد خود از آن کنار کشیده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1221790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =