باکتری بینی مانع از ابتلا به آنفلوانزا می‌شود

ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی، رابطه جدیدی را میان باکتری بینی و پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا دریافته‌اند.

معمولا هنگامی که مشکلی برای سلامت‌مان پیش می‌آید، باکتری‌ها را مقصر می‌دانیم اما باکتری‌ها همیشه مهم‌ترین عامل بیماری نیستند. ما باید مشکلات خاصی که به دشواری فعالیت‌های حیاتی از جمله هضم غذا منجر می‌شوند، بشناسیم. اکنون، پژوهشگران "دانشگاه میشیگان"(UM) آمریکا، یک رابطه همزیستی جدید میان باکتری‌های بینی و گلو و تاثیر آنها در مبارزه با ویروس آنفلوانزا یافته‌اند.

یکی از عملکردهای اصلی بینی این است که عملکرد یک فیلتر هوا را دارد و پاتوژن‌های استنشاقی را پیش از ورود به بدن و صدمه زدن به آن، مهار می‌کند اما این کارکرد آن همیشگی نیست و گاهی اوقات ویروس آنفلوانزا می‌تواند راه خود را به بدن پیدا کند. هدف پژوهشگران از پروژه جدید، این بود که نقش باکتری‌های موجود در بینی و گلو را در ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزا بررسی کنند.

آنها برای این کار، داده‌های جمع‌آوری شده در طول یک بررسی صورت گرفته بین سال‌های 2012 تا 2014 را تحلیل کردند. در این بررسی، اطلاعات مربوط به 717 شرکت‌کننده را پیگیری کردند تا چگونگی گسترش ویروس آنفلوانزا را میان اعضای خانواده‌ها و جوامع مورد مطالعه قرار دهند. داده‌های جمع‌آوری شده در این سال‌ها، با روش‌های گوناگونی در پژوهش‌های متفاوت مورد تحلیل قرار گرفتند.

گروه دانشگاه میشیگان در آغاز آخرین پژوهش‌ها، 537 شرکت‌کننده که به آنفلوانزا مبتلا نبودند مورد بررسی قرار دادند. آنها نمونه‌هایی از باکتری موجود در بینی و گلوی شرکت‌کنندگان برداشتند و توالی DNA را روی نمونه‌ها انجام دادند تا بدانند کدام باکتری و به چه میزان در بدن شرکت‌کنندگان موجود است.

پژوهشگران، پنج خوشه متفاوت از گونه‌های باکتری را شناسایی کردند که آنها را "CST" نامیدند؛ سپس تلاش کردند که دریابند آیا شرکت‌کنندگان به گونه‌های باکتری CST مبتلا هستند یا خیر. ایده آنها این بود که تاثیر خوشه‌های خاصی از باکتری را در کاهش احتمال بیماری بررسی کنند.

این گروه پژوهشی، ابتدا دیگر عوامل احتمالی موثر در ابتلا به آنفلوانزا از جمله سن، واکسینه شدن، قرار گرفتن در معرض تنباکو و میزان جمعیت خانه افراد را بررسی کردند. آنها پس از بررسی همه این عوامل دریافتند که به نظر می‌رسد احتمال ابتلا به آنفلوانزا در افراد دارای باکتری CST نوع چهار که سطح بالایی از آن را در خود دارند، نسبت به بقیه انواع باکتری CST کمتر است.

شاید این کشف جدید، به درمان‌های جدیدی برای بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و ذات‌الریه ختم شود. "بتسی فاکسمن"(Betsy Foxman)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: احتمال وجود این موضوع، بسیار بالاست اما هنوز موارد بسیاری برای یادگیری وجود دارند تا بتوانیم میکروب‌های ساکن در بدن را برای پیشگیری از بیماری به کار بگیریم. من ایده کار کردن با میکروب‌ها را دوست دارم زیرا آنها مانند دشمنانی می‌بینم که باید ریشه‌کن شوند. کار کردن با میکروب‌ها می‌تواند داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ را برای استفاده به هنگام نیاز حفظ کند.

این پژوهش، در مجله "PLOS One" به چاپ رسید.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =