معرفی جنگل‌کاری مشارکتی علی‌آباد مظفری شهداد به‌عنوان یک سایت الگویی-آموزشی

جنگل کاری مشارکتی علی آباد مظفری شهداد در سطحی معادل ۱۳۴ هکتار که کشت نهال های گز آن از سال ۹۱ با کمک مردم بومی منطقه آغاز شد در نشست مشترک کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، مروجان و کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی بعنوان سایت الگویی – آموزشی معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، نهال کشت شده در منطقه که با نام علمی tamarix leptopetala شناخته شده و با آب و هوای منطقه کاملا سازگار می باشد، به نام گز شهدادی معروف می باشد و در اواخر شهریور ماه محصول فرعی و ارزشمندی به نام گزانگبین که شیره ای سفید رنگ ( مان ) بوده و ارزش دارویی دارد با برخورد دانه های شن و یا نیش حشرات با ساقه ها تولید می نماید و توسط زنان روستا برداشت می شود. متوسط برداشت این شیره توسط زنان روستا یک کیلوگرم در روز می باشد که نوعی کسب وکار بومی است و با نخستین بارندگی تولید این شیره متوقف می گردد.

ایجاد این عرصه جنگلی از هجوم طوفان های مخرب شن به روستا جلوگیری نموده و تاثیر مثبت آن در زندگی خانوارهای ساکن روستا های همجوار کاملا محسوس است. از آنجا که زنان و مردان عضو پروژه ترسیب کربن از ابتدا در تمام مراحل انتخاب گونه، تولید نهال ، کاشت ، آبیاری و مراقبت مشارکت فعال داشته اند در توسعه و بهره برداری از عرصه نیز تلاش می کنند و آمادگی کامل برای انتقال تجارب خود به استانهای مجاور را دارند و در همین راستا تیم ترسیب کربن خراسان جنوبی از فعالیت های صورت گرفته در این سایت بازدید نموده و هماهنگی های لازم برای انتقال این گونه به استان مذکور بصورت کشت آزمایشی از طریق شرکت تعاونی آراتا انجام گرفته و آموزش های لازم نیز به متقاضیان داده شده است .

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =