استفاده از رایحه گوجه برای حفاظت در برابر باکتری

ایرنا نوشت: محققان اسپانیایی دریافتند ماده ای موسوم به hexenyl butyrate یا به اختصار HB که توسط گوجه ترشح می شود، قادر است گیاهان را در برابر انواع باکتری ها و خشکسالی محافظت کند.

در یک فرآیند طبیعی آب درون گیاه از طریق منافذی که به صورت دوره ای در سطح برگ ها باز و بسته می شوند، تبخیر شده و از گیاه خارج می شود. به طور همزمان دی اکسید کربن موجود در هوای اطراف از طریق این روزنه های هوایی به درون گیاه کشیده می شود. 
این تبادل برای تنظیم فرآیند فتوسنتز ضروری است. در اینجا است که نقش HB مشخص می شود. این ماده در حالت طبیعی روزنه های هوایی گوجه را می بندد و مانع خروج آب و ورود باکتری ها به گیاه می شود. 
محققان اسپانیایی ماده HB را به طور مصنوعی تولید کرده و آن را روی گیاهان مختلفی از جمله ذرت، تنباکو، مرکبات و یونجه اسپری کردند. در نتیجه این گیاهان در مقایسه با گروه کنترل توانستند با میزان بسیار کمتری آب به حیات خود ادامه دهند و مقاومت بسیار بیشتری در برابر باکتری مضر Pseudomonas syringae نشان دهند. 
به گفته محققان تولید این ترکیب شیمیایی نسبتا ساده و ارزان قیمت است و این ماده بسیار موثر و غیر سمی است. مقادیر زیاد این ماده مانع رشد گیاهان می شود که این ویژگی نیز به نفع کشاورزان است. در واقع کشاورزان با استفاده از این ماده می توانند رشد گیاهان را برای مدتی متوقف کنند و آن ها را به طور طبیعی تا زمان ایجاد نیاز در بازار نگهداری کنند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Plant Science منتشر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223059

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =