عربستان اقدام ضدقطری دیگری را کلید زد

ایرنا نوشت: روزنامه لبنانی الاخبار روزچهارشنبه /امروز/ در گزارشی نوشت که اختلافات عربستان و قطر، دولت سعودی را برآن داشته است تا با همکاری امارات و عمان، شبکه گازی خود را در منطقه گسترش دهد و اجازه ندهد جولان گازی قطر ادامه یابد.

این روزنامه نوشت شواهد نشان می دهد که عربستان قصد دارد در راستای سیاست های خود در قبال قطر، ذخایر گازی خود را توسعه دهد، 'خالد الفالح' وزیر انرژی عربستان روز سه شنبه در کنفرانس 'مستقبل الاستدامه' (آینده پایدار) در 'ابوظبی'، هدف عربستان را در این زمینه اعلام کرد.
به گفته خالد الفالح، دولت سعودی می خواهد با همکاری 'امارات' و 'عمان' شبکه گازی خود را در منطقه توسعه دهد تا بتواند ابتدا نیازهای داخلی خود را تامین کند و سپس در امر صادرات از قطر پیش قدم شود.

پیشتر 'دان برولیت' معاون وزیر انرژی آمریکا گفته بود که ما انتظار داریم بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان (قطر) بتواند با تامین گاز اروپا انحصار تامین انرژی اروپا از سوی روسیه را بشکند.
شرکت 'قطر پترول' قصد دارد در سال های آینده 20 میلیارد دلار در پایانه گازی 'گلدن باس' در ایالت 'تگزاس' آمریکا سرمایه گذاری کند.
چهارشنبه گذشته نیز وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که ذخایر گازی این کشور به بیش از 320 تریلیون متر مکعب رسیده و شرکت آرامکوی عربستان با اکتشاف چندین میدان گازی و توسعه میادین موجود وعده داده تا سال 2030 عربستان را به صادر کننده گاز تبدیل کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: ریاض، مسقط و ابوظبی با هدف توسعه شبکه گازی میان سه کشور مذاکراتی را ترتیب داده اند که در آینده نزدیک، کویت و بحرین نیز به این سه کشور می پیوندند.
به نظر می رسد که این طرح سعودی در ادامه همان بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشد و ریاض با این اقدام در راستای سیاست های پیشین خود در مقابل قطر گام بر می دارد.
دولت سعودی در ابتدا می خواهد امارات و عمان را از گاز قطر بی نیاز کند چرا که این دو کشور در حوزه خلیج فارس بزرگترین وارد کنندگان گاز از قطر هستند و در گام دوم نیز به دنبال آن است که مهم ترین برگ برنده قطر یعنی صادرات گاز این کشور را به چالش بکشد.

چه بسا بتوان خروج قطر از اوپک را مرتبط با آگاهی دوحه از طرح ریاض دانست که به دنبال آن دوحه می تواند در زمینه صادرات گاز نقش آفرینی مثبت تری داشته باشد.
کارشناسان معتقدند با توجه به تلاش های ناکام عربستان در زمینه اکتشاف و استخراج گاز در اواخر دهه نود میلادی بعید به نظر می رسد که این کشور بتواند با توسعه میادین خود با قطر رقابت کند، به ویژه اینکه اغلب منابع گازی این کشور از منابع گاز صخره ای می باشد که استخراج از آن مستلزم روش های پیچیده و پیشرفته است.
قطر در آوریل 2017 اعلام کرد با افزایش 43 درصدی تولید گاز طبییعی، تولید سالانه اش را به 110 میلیون تن می رساند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    بهرحال عربستان و قطر در حال توسعه هستند و ما در حال درجا زدن و جنگ با غرب