بررسی آلودگی آب سرخون در شورای عالی  سلامت کشور

ایرنا نوشت : رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: موضوع آلودگی آب و محیط زیست شهر سرخون که سالهاست این منطقه را تهدید می کند، بزودی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور مطرح و بررسی می شود

مجید شیرانی افزود: بیش از یک دهه قبل بر اثر شکستگی خط انتقال نفت خام از خوزستان به اصفهان، آب و محیط زیست منطقه سرخون به نفت خام آلوده شد و تاکنون اقدام موثری برای رفع این مشکل انجام نگرفته است.
وی ادامه داد: وسعت آلودگی به حدی است که در پی هر بارشی شدت آلودگی در زمین های منطقه و اطراف آن افزایش می یابد و علاوه بر اینکه آب آشامیدنی مردم منطقه را آلوده کرده، فعالیت های کشاورزی و صنایع شیلات منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
شیرانی، با اشاره به آزمایش های صورت گرفته از آب و خاک این منطقه تصریح کرد: آلودگی منطقه به گونه ای است که در این آزمایش ها، آلودگی تایید شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: چنانچه نشتی نفت به آب چشمه سرخون رفع شود، برای احیای محیط زیست و منابع آب و خاک منطقه به زمان زیادی نیاز است.
شیرانی، تخلیه خاک منطقه و رفع آلودگی آب از طریق روش های میکروبیولوژی را از راهکارهای پیشنهادی رفع این مشکل عنوان کرد و گفت: امید است با طرح این مشکل به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور بتوان آن را بزودی برطرف کرد.
گفتنی است، پیشتر مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کرده بودند، در پی آلودگی آب منطقه سرخون ۶۳ واحد پرورش ماهی این منطقه تعطیل شده و فعالیت های کشاورزی در ۴۰۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی آن با مشکلات بسیاری روبرو شده است.
به گفته این مسئولان جلسات متعددی برای رفع این مشکل برگزار شده اما شرکت نفت حاضر به پرداخت خسارت وارده به مردم نیست و عنوان می کند مردم منطقه به مراکز قضایی شکایت کنند و چنانچه این شرکت در دادگاه محکوم شد حاضر به پرداخت خسارت می شود.
سال های گذشته به دلیل بارندگی و وقوع سیلاب، خط انتقال نفت خام خوزستان در بخش میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری شکسته شد و باعث جاری شدن نفت خام در رودخانه سرخون شد.
مردم سرخون بارها خواستار رفع این مشکل شده بودند.
شهر سرخون شهرستان اردل در ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =