سالانه ۴۹۰ هزار لیتر شیرابه به منابع آب آذربایجان شرقی وارد می شود

ایرنا نوشت: مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: سالانه ۴۶۵ تن انواع سموم کشاورزی و ۴۹۰ هزار لیتر شیرابه وارد منابع آب استان می شود.

فریدون آرمانفر در جلسه بررسی تهدیدات محیطی سلامت آب در آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان از استان های بسیار کم آب کشور است، افزود: ناهنجاری های بصری، بستر مناسب برای رشد ناقل های بیماری زا، تمایل برای استفاده از آب های نامطمئن و خشکی هوا از اثرات کمبود آب در این خطه است.
وی اظهار داشت: اغلب رودخانه ها و سفره های زیرزمینی آذربایجان شرقی آلوده و یا در معرض آلودگی هستند و آلودگی مخازن سدهای استان هم در حال افزایش است.
وی کیفیت تولید محصولات کشاورزی استان را نگران کننده خواند و تاکید کرد: کمبود آب سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است.
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در عین حال یادآوری کرد: از ۱۷۵ میلیون متر مکعب فاضلاب تولیدی در استان حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب تصفیه می شود.
وی ادامه داد : سالانه ۴۲ میلیون متر مکعب فاضلاب صنعتی نیز در استان تولید می شود که ۲۸ میلیون متر مکعب آن به صورت اولیه تصفیه و بقیه در محیط رها می شود.
آرمانفر با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آب ، همگرایی دستگاه های دولتی آذربایجان شرقی، برخورد علمی برای حل چال شهای این بخش و مشارکت همگانی را در این زمینه خواستار شد.
وی گفت: حجم آب مصرفی آذربایجان شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب در سال است که ۸۷ درصد آن در بخش کشاورزی ، ۱۱ درصد در بخش شرب و بقیه در صنعت مصرف می شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =