احتمال تغییر در برنامه اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایسنا نوشت: دیمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس در مصاحبه با خبرنگاران از احتمال تاخیر در پرتاب اولین سفینه سرنشین‌دار سال 2019 خبر داد.

راگوزین گفت: "ما تصمیم داریم با ناسا پیرامون تاخیر در پرتاب سفینه سایوز ام.اس-12 صحبت کنیم. شاید با آمریکایی‌ها به توافق برسیم که این پرتاب را تا تاریخ قابل قبولی به تاخیر بیندازیم."

به گفته وی، اگر این پرتاب کمی به تاخیر بیفتد، فضانوردان امکان آن را خواهند داشت زمان بیشتری را در مدار داشته باشند.

راگوزین خاطرنشان کرد که طرح تجدید نظر در تاریخ پرتاب، ظرف حدود یک هفته تا 10 روز آماده خواهد شد.

ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی معمولا حدود 6 ماه طول می‌کشد اما بنا به گفته یک منبع در صنایع فضایی روسیه، روسکاسموس علاقمند است این مدت را به بیش از 7 ماه افزایش دهد. این پرتاب در حال حاضر برای 1 مارس برنامه‌ریزی شده که قرار است فضانورد روس الکسی آوچنین به همراه فضانوردان آمریکایی نیکلاس هیگ و کریستینا کخ بر عرشه ناو کیهانی سایوز ام.اس-12 به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند.

الکسی آوچنین و نیکلاس هیگ دو فضانوردی هستند که در جریان پرتاب ناو سایوز در 11 اکتبر،  پرواز ناموفقی را به فضا داشتند و سفینه آنها به دلیل مشکل فنی موشک بالابرنده، پس از حدود 20 دقیقه پرواز به زمین بازگشت.

براساس برنامه تنظیمی رسمی که برای سال جاری میلادی به تصویب سازمان فضایی آمریکا، ناسا و روسکاسموس رسیده، ناو سایوز ام.اس-12 چند ساعت پس از پرتاب در روز 1 مارس، به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد پیوست و تا 3 اکتبر امسال با آن پرواز مشترک خواهد داشت.

در زمان بازگشت، قرار است الکسی آوچنین برای ادامه ماموریت تا یک سال در ایستگاه ماندگار شود و جای او را هزاز المنصور شهروند اماراتی که با سایوز ام.اس-15 به همراه فضانورد روس الگ اسکریپوچکا و کیهان نورد آمریکایی کریستوفر کسدی به این مجتمع مداری سفر کرده بگیرد و بعد از سفری 10 روزه به همراه نیکلاس هیگ و کریستینا کخ به زمین بازگردد.

چناچه طرح مورد نظر روسکاسموس برای تاخیر در پرتاب سایوز ام.اس-12 به تصویب برسد و بنا به گفته راگوزین فضانوردان آن زمان بیشتری در مدار باشند، بطور طبیعی باید در تاریخ پرتاب سایوز ام.اس-15 نیز تغییر داده شده و این سفینه هم با تاخیر راهی مدار زمین گردد زیرا برای فضانورد اماراتی سفری 10 روزه پیش‌بینی شده است.

گرچه بعید به نظر می‌رسد، اما با توجه به مشکلات مالی روسکاسموس، امکان دارد روس‌ها و با دریافت مبلغ بیشتری نسبت به مبلغ اولیه، با اماراتی‌ها در مورد طولانی‌تر شدن پرواز المنصوری به توافق پشت پرده‌ای رسیده باشند تا او مدت بیشتری در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساکن شود. قبلا هم شایعه‌ای درباره پرواز یک ماهه فضانورد اماراتی وجود داشت و بعید نیست اماراتی‌ها بخواهند با طولانی‌تر شدن این سفر، به دنبال کسب وجه بیشتری برای خود باشند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =