عبدالکریم سروش چند روز قبل در استودیوی ضبط برنامه «صفحه 2» تلویزیون بی بی سی فارسی حضور یافت و به پرسش های مطرح شده در مورد مبانی تئوریک «حکومت اسلامی» توضیح داد.

سروش در آغاز گفت که «بعید می دانم آقای احمدی نژاد به تفاوت های تئوریک حکومت اسلامی در برابر جمهوری اسلامی و تبعات عینی و عملی چنین نظام سیاسی ای اندیشیده و واقف باشد.»

سروش تئوریسین اصلی نظریه حکومت اسلامی را محمد تقی مصباح یزدی دانست و گفت که تصور می کند مراد ایشان و همفکرانشان از حکومت اسلامی همان «حکومت فقهی» و برپا کردن جامعه دینی است. سروش چنین حکومتی و نظامی را قابل تحقق اعلام کرد اما گفت چنین نظام، نظامی ایمانی نیست، چرا که ایمان امری اجباری نیست و با زور گرچه می توان خیلی چیزها ایجاد کرد اما عشق و ایمان نمی توان آفرید. با توجه به این امر او تحقق «جامعه دینی» را غیر ممکن دانست و گفت که این امری متناقض است و با قدرت نمی توان ایمان ساخت. او گفت جامعه دینی نیز از آن دست مقولاتی است که در مقام سخن بسیار زیباست اما ساز وکار عملی آن نامشخص است.  

سروش دو رکن حداقلی هر نظام سیاسی را «کفایت» به معنای توانایی مدیریت امور و «مشروعیت» یا همان مقبولیت عمومی دانست و گفت که هر چه از پیروزی انقلاب می گذرد این مشروعیت بیشتر از مردم گرفته می شود و نقش مردم کم رنگ تر می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    1 3
    کسی که قرآن رو نوشته دست بشر میدونه وهنوز فرق صراط وسبیل رو در قرآن نمیدونه، بهتره راجع به اسلام حرف نزنه.
  • حسن IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    1 3
    خاک بر سر ما که امسال جناب سروش شده اند نظریه پرداز مسلمان! آقای سروش! نظرتان درباره پیامبر اسلام چیست؟
  • موشكاف NO ۱۵:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    0 2
    سلام پس بالاخره آقاي "متكلم" هم در منجلاب بي بي سي فارسي افتاد و نجس شد! بيچاره تو سخنرانيهاش ميگفت دينداري مبتني بر فقط عقل و بدون پيامبر و وحي يعني دور كردن راه و متكلمان اينطوري بوده اند و مولوي، غزالي و عرفا با متكلمان مخالف بودند و پاي استدلاليان چوبيست اما تو اين راه بي بي سي پيشبيني نشده بود
  • بنده خدا NO ۱۵:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    0 2
    سلام بدانيد و آگاه باشيد هر كس در كل جهان با سياستهاي بي بي سي همراه بشه خائن به وطن خود شده است خواه سفيدپوست باشد يا سياه پوست، كافر باشد يا مسلمان،عرب باشد يا عجم، اهل انگلستان باشد يا اهل غير آن، روي زمين باشد يا در مريخ، فرقي نميكند ببينيد اين بي بي سي چه نجاستي است از آن بپرهيزيد و سابقه تاريخي آنرا مطالعه كنيد
  • خاموش IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    0 0
    دوست عزیز بی نام شما فکر می کنید قرآن را فرشته ها با دستشون نوشتند؟! متاسفانه خیلی از ما به خودمون اجازه میدیم که در زمینه هایی که توان کافی نداریم اظهار نظر کنیم. واقعا اظهار نظرهای آیت ا... سبحانی و جوادی آملی کجا و اظهار نظر مجید مجیدی(جهت رفع شبهه سیاسی مثال زدم!) و این دوست بی نام کجا!
  • ashkan IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    1 0
    آقا حسن شما سواد نداری به جای امثال نوشتی امسال بعد به سروش ایراد میگیری و بینام گرامی شما هم سوادت نم کشیده سروش بزرگترین اندیشمند دینی ایران است.
  • حسين IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    1 0
    به دوستان توصيه مي كنم قبل از آنكه در مورد آقاي دكتر سروش قضاوت نادرست كنند و به ايشان توهين نمايند اول در مورد ايشان تحقيق نمايند و ببينند ايشان داراي چه مرتبه و منزلت علمي است. بنده از نزديك با ايشان ملاقات داشته امو بعيد مي دانم كسي در فلسفه بتواند ادعا كند در حد اوست.
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    1 1
    جناب آقای سروش رسانه بیگانه چرا؟ این روباه پیر، بیطمع ؟ ساده اندیش شده ایی؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    1 0
    با اشکان موافقم.
  • شکیبا IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    1 0
    آقایانی که به حضور دکتر سروش در بی بی سی ایراد می‌گیرند، به یاد داشته باشند که سالیان درازی است چنان در داخل کشور عرصه را بر (هر که به ما نیست) بسته‌ایم و اجازه‌ی سخنی که به مذاق‌مان خوش نیاید را به دیگران نمی‌دهیم، که ایشان چاره‌ای جز بیان نظراتشان از منابع خبری دیگر نمی‌یابند. یادمان باشد که بزرگان دین فرموده‌اند: به محتوای سخن بیاندیشید نه گوینده‌ی آن (اُنظر الي ما قال و لا تنظر الي من قال)
  • بي نام ۱ NO ۰۶:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    0 1
    آقاي سروش فلسفه دان استدلالي صفت، پس بفرماييد آن حضور بيش از ۳۹ ميليون آدم پاي صندوقها كه همان روباه پير را شگفت زده و سردر گم نمود چيست؟ مشروعيت نظام بالاتر رفته يا پايينتر؟ اصلا ۳۹ ميليون بيشتره يا ۱۶ ميليون اول انقلاب؟اصلا بگيد در كدام انتخابات رياست جمهوري ايران ۸۷ درصد واجدين شرايط شركت كرده اند؟ فكر كنم بي بي سي با اين شرط كه مشروعيت نظام را زير سوال ببريد حاضر به تهيه و پخش برنامه تلويزيوني باشما شده و شما چه خوب دست آموزي براي ايشان هستيد خيانت كه شاخ و دم نداره هنوز نفهميده ايد؟
  • مجید IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    1 0
    کسی میتونه در مورد سروش اظهار نظر کنه که لااقل به اندازه یک چهارم سروش سواد داشته باشه. بهتره در مورد حرفهایی که میخواهیم بزنیم یه ذره فکر کنیم
  • جوابیه به بنده ی خدا IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    0 0
    اطمینان دارم که خبر انلاین بی طرف بی طرف نیست و یک گرایشی به دولت دارد طبیعی است چرا که از قدیم گویند نان را باید به نرخ روز خورد وگرنا نظر مرا که جوابیه ای به ان بنده ی خدا بود را درج میکردند
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    0 2
    بنده از شما خواهش می کنم به جای جانبداری کورکورانه، برید مقالات جناب سروش رو در مورد قرآن واسلام بخونید( ایشون گفتن قرآن زائده ی ذهن پیامبر بود نه از جانب خدا). در ضمن برادر عزیز ایشون در حوزه ی ادبی فعال هستند نه دینی. لطفا قبل از حرف زدن مطالعه داشته باشید.
  • مروا IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    0 2
    اقای سروش خیلی خیلی قشنگ سخنرانی می کنند ولی دستشون سالهاست که برای علما و مردم رو شده است.
  • پیام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۹
    0 0
    چرا نظر مرا درج نکردید...واضح است که جانبدارانه عمل می کنید
  • سعید غلامی از کرمان IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۵
    1 0
    شما چه جوابی برای آخرتتون دارین.سروش مرد بزرگیه.درباره اش تحقیق کنین.
  • تالات IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    1 0
    مرگ بر ذشمن قرآن