متاسفانه طی سالهای اخیر از ظرفیتهای حوزه کشاورزی طارم آن طور که باید استفاده نشده است، تا جایی که بسیاری از محصولات این شهرستان برای هموطنان یا ناشناخته است یا به نام دیگر شهرها روانه بازار میشود. از دلایل عمدهای که باعث ناشناخته ماندن محصولات طارم بهویژه زیتون شده شده است، میتوان به نبود برند، کمبود صنایع تبدیلی و نیز عدم وجود بازارچههای محلی بهویژه در مسیرهای اصلی و توریستی شهرستان اشاره کرد که همه این عوامل دست به دست هم داده است تا زیتون طارم اغلب به نام شهرهای دیگر بهویژه رودبار فروخته شود.
از راهکارهایی که میتواند منجر به شکوفایی اقتصاد حوزه کشاورزی و شناساندن محصولات این شهرستان شود، میتوان به موضوعاتی مانند توجه اساسی به حوزه گردشگری کشاورزی، برگزاری جشنوارههای مختلف، ایجاد بازارچه محلی و جلوگیری از خامفروشی محصولات اشاره کرد که در همین رابطه عضو شورای شهر آببر با اشاره به اینکه علیرغم وجود حدود ۶۵ نوع محصول باکیفیت و تولید سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن محصول، متاسفانه از این ظرفیت نیز آنطور که باید استفاده نشده است، میگوید : خیلی از این محصولات برای هموطنان ناشناخته است و یا به نام مناطق دیگر روانه بازار میشود .
جلیل جعفری با اشاره به برگزاری جشنوارههای گیلاس در روستای شیت، جشنواره توت در روستای هزاررود و زیتون در سالهای گذشته در شهر آببر، میافزاید: این جشنوارهها که با هزینههای خیلی کم و با کمک مردم ایجاد شد، توانست مسافران زیادی به این مناطق آورده و در شناسایی این محصولات موثر واقع شود .
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارچههای محلی در مناطقی از شهرستان، ادامه میدهد: بسیاری از مسافرانی که به شهرستان طارم سفر میکنند، به دلیل عدم وجود مکان مشخص جهت عرضه این محصولات، برای خرید سوغات طارم سردرگم میشوند.
این عضو شورای اسلامی شهر آببر با تاکید بر اینکه زیتون طارم که بیشتر از ۴۵ درصد زیتون کشور را به خود اختصاص میدهد و رتبه اول کیفیت زیتون کشور را دارد، بازار مخصوصی در کنار راههای اصلی استان ندارد، بیان میکند: این محصول در مسیرهای استان گیلان با نام زیتون رودبار به فروش میرسد.
وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خامفروشی محصولات کشاورری، میگوید: باید سعی کنیم صنایع تبدیلی را گسترش داده و محصولات را بعد از بهرهوری به بازار عرضه کنیم که برای نیل به این هدف نیز باید از سرمایهگذاران حمایت کنیم.
نظر شما