مروری بر یک‌چهارم‌ نهایی‌های کابوس‌وار جام ملت‌ها

تیم‌ملی ایران با بردی که مقابل چین در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ بدست آورد راهی مرحله نیمه‌نهایی شد و بالاخره به طلسم قرار نگرفتن در جمع چهار تیم نهایی پایان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه شب با شکست ۳-۰ چین راهی نیمه نهایی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ امارات شد. اتفاقی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ به این سمت رخ داد. تیم ایران آخرین بار که به جمع چهار تیم نهایی جام رسید مقابل چین در ضربات پنالتی شکست خورد و بعد از آن هم دیگر به موقعیتی که امروز در آن قرار دارد نرسید. امسال اما حسرت طولانی ۱۵ ساله ما به پایان رسیده و شاگردان کی روش حالا در جمع چهار تیم نهایی هستند. آنها تلاش می کنند تا به هدف بعدی یعنی از بین بردن طلسم ۴۷ ساله برسند. در این گزارش بد نیست مروری روی یک چهارم نهایی های دوره های قبلی داشته باشیم. بازی هایی که از سال ۲۰۰۴ به این سمت ما را در راه رسیدن به نیمه نهایی ناکام گذاشتند و در آنها برای ما سرنوشتی شیرین مثل بازی مرحله یک چهارم این دوره مقابل چین رقم نخورد.

۲۰۰۷ - باخت مقابل کره جنوبی در ضربات پنالتی
تیم امیر قلعه نویی بعد از کسب ۷ امتیاز در مرحله گروهی به جمع هشت تیم نهایی رسید. ایران مقابل ازبکستان و مالزی به پیروزی رسید و در دیدار برابر چین متوقف شد. دیدار مرحله بعدی مقابل کره هم در جریان ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل همراه شد. وقت های اضافه هم برای هیچکدام از دو تیم گلی به همراه نداشت تا مثل دوره قبلی باز هم یکی از بازی های ایران به ضربات پنالتی کشیده شود. در جریان ضربات پنالتی هم کره ای ها ۴-۲ ایران را شکست دادند و به دور بعد صعود کردند. فریدون زندی و رضا عنایتی در آن بازی پنالتی های ایران را گل کردند و مهدی مهدوی کیا و رسول خطیبی هم در گل کردن پنالتی های خود ناموفق بودند.



۲۰۱۱ - باز هم وقت های اضافه باز هم کره جنوبی، باز هم باخت
در این دوره تیم ما شروع بهتری نسبت به دوره قبلی داشت. تیم افشین قطبی با سه برد مقابل کره شمالی، عراق و امارات دور گروهی را با ۹ امتیاز به پایان رساند و به عنوان سرگروه به دور بعد رفت. در مرحله یک چهارم باز هم حریف کره جنوبی شدیم. بازی ما مقابل کره ای ها مثل دوره قبلی در نود دقیقه برنده نداشت. این بار اما برخلاف سال ۲۰۰۷ کار به ضربات پنالتی کشیده نشد. چراکه تک گل یون بیت گارام در دقیقه ۱۰۵ وقت های اضافه باعث شد ایران بار دیگر در راه رسیدن به جمع چهار تیم ناموفق باشد.


۲۰۱۵ - قصد حذف شدن نداشتیم ولی ...
تیم آماده کارلوس کی روش بعد از کسب سه پیروزی مقابل بحرین، قطر و امارات راهی دور بعد شد. این بار در یک چهارم نهایی خبری از کره جنوبی نبود. عراق که برای ما حریف سختی به نظر نمی رسید به یک چهارم آمده بود و ما باید از یونس محمود هم تیمی هایش عبور می کردیم. کاری که اتفاقا با گل سردار آزمون شروع کردیم اما اخراج پولادی و داستان های مربوط به بنجامین ویلیامز همه چیز را تغییر داد. بازی ایران و عراق در جریان وقت های معمول با نتیجه تساوی ۱-۱ به پایان رسید. در وقت اضافه اول یونس محمود ابتدا دروازه ایران را باز کرد و سپس مرتضی پورعلی گنجی بازی را به تساوی ۲-۲ کشاند. دقیقه ۱۱۶، گل سوم عراق و دقیقه ۱۲۰ گل تساوی ایران که توسط قوچان نژاد به ثمر رسید. در ضربات پنالتی اما ۱۵ ضربه زده شد تا در نهایت ما با شکست ۸-۷ تیم بازنده باشیم. در جریان ضربات پنالتی احسان حاج صفی و وحید امری که در تورنمنت این دوره هم بازیکنان اصلی ایران هستند پنالتی های خود را گل نکردند و در مقابل پورعلی گنجی، نکونام، جلال حسینی، وریا غفوری، جهانبخش و آندو تیموریان پنالتی های خود را گل کردند.

۴۳۲۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1225792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =