سرپرست وزارت بهداشت: استرس، ام‌المرض سرطان‌هاست

سرپرست وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوامل موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر، بر لزوم کاهش استرس‌ها تاکید کرد و گفت: استرس را در سرطان‌ها، ام‌المرض می‌خوانیم و بنابراین اگر جامعه شادمان‌تری داشته باشیم، سرطان کمتری خواهیم داشت و در همین راستا هم بارها از صدا و سیما خواسته‌ایم که جو اجتماعی را شادتر کند.

به گزارش خبرآنلاین، سعید نمکی در مراسم افتتاح ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان با اشاره به نزدیک بودن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰۰ کودک حدود ۱۳۰ کودک به یک ماهگی نمی‌رسیدند. از هر ۱۰۰۰ کودک، خانواده‌ها ۱۲۰ کودک را قبل از یک سالگی از دست می‌دادند. همچنین از هر ۱۰۰۰ کودک جشن تولد پنجمین سال ۱۴۷ کودک گرفته نمی‌شد و آنها از بین می‌رفتند. در عین حال از هر ۱۰۰ هزار زن باردار ۲۴۵ زن به دلیل عوارض زایمان و بارداری جان می‌باختند. در آن زمان مجموع تعداد پزشکان خارجی و ایرانی در کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود و میزان واکسیناسیون ما نیز ۳۰ درصد بود. همچنین بین ۶۰۰ تا ۶۱۰ دانشجوی پزشکی داشتیم.

وی افزود: این در حالیست که خوشبختانه امروز در تمامی این شاخص‌ها به کمتر از یک دهم مرگ و میر رسیده‌ایم و سال‌ها پیش توانستیم در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه اول را به دست آوریم. در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی داریم و نزدیک به ۱۴۰ هزار پزشک ما در دورترین نقاط کشور به مردم ارائه خدمت می‌کنند. همچنین پوشش واکسیناسیون در کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است، با این تفاوت که واکسن‌های جدیدی هم به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه شده و برای خدمات درمانی به هیچ خدمتی در خارج از مرزها محتاج نیستیم.

نمکی با بیان اینکه به جرأت می‌توان گفت که در عرصه سلامت دستاوردهایی گران سنگ‌تر از سایر عرصه‌ها داشته‌ایم، ادامه داد: در عین حال با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید گام جدیدی در زمینه رسیدگی به فرودستان، کاهش هزینه‌های کمرشکن، تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج و گسیل پزشکان به مناطق دورافتاده و ماندگاری آنها برداشته شد که امیدواریم با شیوه مناسب و با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی عالمانه‌تر و توسعه این برنامه‌ها و همچنین با استقرار نظام ارجاع، پزشک خانواده، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، اجرای گایدلاین‌ها و اصلاح نظام پرداخت به سمت DRG بتوانیم به طور منطقی، معقول و مستمر این طرح را ادامه دهیم؛ آن هم به گونه‌ای که نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رئیس جمهور هم «ز باد و ز طوفان نیابد گزند» و این طرح ادامه یابد.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه ما با پنج دلار کودکان‌مان را علیه شش بیماری مهلک واکسینه کردیم، گفت: اما ناگهان طوفان بیماری‌های غیر واگیر از راه رسید. باید توجه کرد که خرج یک روز شیمی درمانی معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک یا یک روستای بزرگ است. همچنین هزینه یک شب بستری در CCU و ICU در ارزان‌ترین کشورها ۱۰۰۰ دلار است. به هر حال طوفان بیماری‌های غیرواگیر که تلنباری از ندیدن‌های گذشته ماست، ما را به شدت گرفتار کرده و باید برنامه‌ها و عملکردهای جدیدی برای آن طراحی کنیم. به یاد دارم در زمانی که به عنوان معاون بهداشتی در وزارت بهداشت بودم، اداره کل بیماری‌های غیر واگیر را ایجاد کردیم، زیرا می‌دانستیم در گذر از بیماری‌های واگیر به سمت همه گیری و سیمای جدیدی از گرفتاری‌ها در زمینه بیماری‌های غیرواگیر خواهیم رفت.

نمکی ادامه داد: امروزه فرق بیماری‌های واگیردار با بیماری‌های غیرواگیر در این است که اولاً بیماری‌های واگیردار با هزینه کمتری قابل پیشگیری بوده و دوماً نیازی به مشارکت بین بخشی عظیمی ندارد و در وزارت بهداشت قابل اجرا هستند. این در حالیست که بیماری‌های غیرواگیر هزینه بر بوده و نیازمند مشارکت بین بخشی عظیمی در کشور هستند و وزارت بهداشت کمترین تأثیر را در اجرا و بیشترین تأثیر را در سیاستگذاری و تدوین بسته‌ها دارد.

نمکی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات ما سرطان‌ها هستند، گفت: هر چند که سرطان در کشور ما هنوز با نرم‌های جهان فاصله دارد، اما نباید آن را نادیده بگیریم. همواره اعلام کرده‌ام که بار بیماری‌ها تلنبار ندیدن‌های دیروز ماست. اگر در گذشته امروز را دیده بودیم به سیاه چاله‌های بیماری‌های غیرواگیر نمی‌افتادیم. حال برای پیشگیری از سرطان اولین گام آموزش است. ما باید به مردم برای تغییر شیوه زندگی، داشتن تحرک، پرهیز از رژیم غذایی نادرست که امروزه فست فود یکی از مشکلات فرهنگی ما در تغذیه است، کاهش استرس‌ها و … ارائه دهیم. در عین حال اگر جامعه شادمان‌تری داشته باشیم، سرطان کمتری خواهیم داشت. بارها از صدا و سیما خواسته‌ایم که جو اجتماعی را شادتر کند. ما استرس را در سرطان‌زایی ام المرض می‌خوانیم. بنابراین با روحیه‌ای شاد می‌توانیم به درمان بیماران کمک کنیم.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 0
    از کی تا حالا شما پزشکهای میلیاردی نگران سلامتی مردم شدید؟ اتفاقا این بیماریها برای شما خوب نون درآورده. تا میتونید پارو کنید.