گزارش رسانه فرانسوی درباره اقدام جنجالی و خطرناک ترامپ

ایرنا نوشت: شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز دوشنبه در گزارشی هشدار داد که خروج آمریکا و روسیه از پیمان مهم و حیاتی خلع موشک های هسته ای میان برد، امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند.

در این گزارش فرانس 24 آمده است : پیمان خلع موشک های هسته ای میان برد، در سال 1987 میلادی میان واشنگتن و مسکو و در بحبوحه جنگ سرد منعقد شد. هدف از این پیمان امحاء سلاح های هسته ای میان برد بود.

براساس این پیمان، موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده است.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد: این کشور از روز شنبه به طور رسمی از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شود و پس از 6 ماه از این تاریخ نیز پیمان موشکی لغو خواهد شد.

روسیه چندی پیش در مذاکرات ژنو، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد که کشورش به این پیمان پایبند بوده است.
آمریکا و روسیه، هر کدام دیگری را به نقض پیمان متهم می کنند. روسیه و آمریکا چه دلایلی در دست دارند؟
آمریکایی ها بر اساس مدارکی که به پیمان اتلانتیک شمالی ' ناتو ' ارائه شد، معتقدند که مسکو نه تنها به آزمایش بلکه به استقرار موشک های میان برد مبادرت کرده است، و تصاویر ماهواره ای صحت این ادعا را ثابت می کند.

روسیه نیز دلایل کم و بیش پیچیده ای مطرح کرده است. روس ها، آمریکایی ها را به استقرار سیستم های ضد موشکی در کشورهای عضو ناتو متهم کرده و این اقدام را نقض پیمان توصیف می کند.
لغو پیمان خلع موشک های هسته ای میان برد توسط آمریکا و روسیه، نگرانی بسیاری از کشورهای اروپایی را به همراه داشته است چرا که آنها از قدرت نمایی روسیه هراس دارند.
آمریکا در سال ٢٠١٤ اعلام کرد که طرف روسی به تعهدات خود در چارچوب پیمان خلع سلاح موشک های هسته ای میان برد عمل نمی‌کند و تولید موشک‌ های « اسکندر» با بُرد بیش از 5٠٠ کیلومتر در سال 2017 را مغایر با مفاد این پیمان دانست.

اکنون با خروج آمریکا از این پیمان، آلمان، اتریش، اوکراین و لهستان نگران نتایج لغو پیمان خلع سلاح اتمی(INF) هستند.
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان چندی پیش در واکنش به لغو پیمان منع گسترش موشک های هسته ای (INF) اعلام کرد که کشورش ابتکار عمل را در زمینه ایجاد یک پیمان جانشین به دست می گیرد.
وی تاکید کرد که در پیمان جدید باید علاوه بر روسیه و آمریکا کشورهای دیگر، از جمله چین هم حضور داشته باشند.
پیش از وزیر خارجه آلمان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز از ضرورت ایجاد یک پیمان جدید سخن گفته بود. اما هنوز روشن نیست که آیا میان آلمان و آمریکا در این زمینه تبادل نظر و توافقی حاصل شده است یا نه.

براساس این گزارش، بعد از خروج آمریکا از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای میان برد، روسیه نیز به نوبه خود از این پیمان خارج شد.
کارین کنایسل وزیر خارجه اتریش روز جمعه درباره این اقدام واشنگتن ابراز تاسف کرد و از واشنگتن خواست که ضمن عقب انداختن تصمیم لغو این پیمان تاریخی ، با مسکو وارد گفت و گو شود.
کنایسل هشدار داد که تصمیم آمریکا این نگرانی را ایجاد می کند که رقابت جدید اتمی در جهان آغاز شود یا سایر پیمان های محدود کننده رقابت های تسلیحاتی نیز به تدریج لغو شوند.
هنوز روشن نیست که آلمان تا چه حد در زمینه میانجی گری برای ایجاد یک پیمان جدید موفق خواهد شد و علاوه بر آمریکا و روسیه ، کدام کشورهای دیگر آن را امضا خواهند کرد.


49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =