چهار فرمانده ارتش: بیعت نیروی هوایی با امام کمر طاغوت را شکست/ رزمایش اقتدار ۹۷ گوشه‌ای از اقتدار نزاجا بود

ایلنا نوشت: معاون هماهنگ‌کننده نهاجا تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها جنگنده‌های ما پرواز می‌کنند و اورهال را خودمان انجام می‌دهیم. نهضت قعطه‌سازی با غیرت پرسنل نیروی هوایی انجام شده است.

امیر سرتیپ خلبان مهدی هادیان صبح امروز در نشست فرماندهان ارتش با اصحاب رسانه با تبریک فرارسیدن دهه فجر و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س) گفت: واقعه تاریخی ۱۹ بهمن را در پیش رو داریم که نیرو هوایی با آن اقدام خط‌شکنی کردند. آن اقدام کمر طاغوت را شکست و امید را به اردوگاه انقلاب برد. 

وی با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش در غائله کردستان نقش مهمی ایفا کرد، اظهار داشت: در زمان جنگ نهاجا نقش راهبردی ایفا کرد. البته شرایط نیروی هوایی خاص بود. اولین پاسخ به تجاوز صدام تنها دو ساعت بعد از شروع جنگ داده شد و با عملیات کمان ۹۹ رویای فتح ایران را برای صدام از بین برد و ۱۴۰ جنگنده در کنار ده‌ها هواپیمای ترابری و سوخت‌رسان ده‌ها مرکز نظامی، سیاسی، اقتصادی و ترابری و... عراق را از بین برد. 

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه صدام گفته بود چند روزه ایران را فتح می‌کند، تصریح کرد: عملیات‌های نهاجا موجب از بین بردن رویای دشمن شد. تقریبا نیروی هوایی در همه عملیات حضور موثری داشت. ما در یک سال اول جنگ حاکمیت کامل در فضا داشتیم و در شش، هفت سال بعد در مقابل تمامی دنیای استکبار داشتیم. نیروهای بعثی در سال‌های میانی و پایانی جنگ همه نوع تجهیزات و جنگنده‌ای را داشت. 

هادیان با بیان اینکه عملیات شهید دوران تاثیر بسیار مهمی در عرصه سیاسی و نظامی داشت، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور را نیروی هوایی نجات داد زیرا در جنک نفتکش‌ها، نیروی هوایی در اسکورت نفتکش نقش مهمی داشت و اجازه ندادیم که حتی یک روز صادرات نفت ایران قطع شود. 

وی به عملیات اچ۳ و نقش ویژه نهاجا در عملیات مرصاد اشاره کرد و ابراز داشت: عملیاتی نبود که هواپیماهای ما از قبل عکس‌برداری نکرده و به شناسایی منطقه نپردازند. 

معاون هماهنگ‌کننده نهاجا با بیان اینکه نگهداری هواپیماها بحث مهمی در صنعت هوایی است، عنوان کرد: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها جنگنده‌های ما پرواز می‌کنند و اورهال را خودمان انجام می‌دهیم. نهضت قعطه‌سازی با غیرت پرسنل نیروی هوایی در حال انجم است. 

هادیان با بیان اینکه جنگنده‌های پیشرفته ای را طی سال‌های گذشته طراحی و ساخته است که جنگنده کوثر آخرین نمونه آن است، یادآور شد: کلیه شبیه‌سازها توسط نیروی هوایی ساخته می‌شود. ما پهبادها را خودمان انجام می‌دهیم. در جنگ الکترونیک گام‌های مهمی ایفا شده است. در عرصه مردم‌یاری، ناوگان نهاجا نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

از سال ۸۶ لحظه‌ای نشده که در دریا نباشیم

امیر دریادار حمزه علی کاویانی صبح امروز با تبریک فرارسیدن دهه فجر و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س) گفت: نیروی دریایی وابسته به تجهیزات است و تجهیزات محور است و بدون تجهیزات انجام هرگونه عملیات در دریا ممکن نیست. در گذشته تجهیزات توسط کشورهای غربی تامین می‌شد و هیچ گونه تجهیزاتی در کشور تولید و تامین نمی‌شد. علاوه بر تامین، آموزش‌ها نیز در خارج از کشور صورت می‌گرفت و همه افسران در خارج از کشور آموزش می‌شدند. ۲۰۰ نفر هم از نیروهای مستشاری امریکایی در انزلی بودند. نیروهای مستشاری انگلیسی نیز در جنوب بودند. راهبردها و رزمایش نیز توسط کشورهای غربی طراحی می‌شد که براساس جلوگیری از نفوذ شوروی بود. 

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه بدنه نیروی دریایی در زمان انقلاب به نهضت اسلامی پیوست، اظهار داشت: اولین کار این بود که پادگان‌های ارتش از دست ضدانقلاب و انحلال‌طلبان خارج شود زیرا تجهیزات راهبردی‌ای وجود داشت که در پادگان‌ها نگهداری می‌شد.

کاویانی با بیان اینکه قبلا دریانوردی‌ها مختص به خلیج فارس بود در حالی که استکبار جهانی اجازه نمی‌داد از تنگه هرمز خارج شویم، تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش در سال‌های ابتدایی جنگ توانست نیروهای دریایی ارتش عراق را از بین ببرد و خطوط مواصلاتی عراق قطع کرد. دنیای استکبار مجبور شد بندری اختصاصی در یک کشور ثالث برای پشتیبانی عراق ایجاد کنند. ما ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کردیم. یکی از دلایل موفقیت عملیات والفجر ۸ این بود که نیروی دریایی، قسمت دریایی را برای عراق بسته بود تا دشمن از این مسیر استفاده نکند. 

وی بیان اینکه شش هزار و ۸۰۰ نفر را در ارگان‌های مختلف دریایی اعم از دریایی و نفتکش و نیروی دریایی ارتش را آموزش داده‌ایم، تصریح کرد: همه تجهیزات ما خارجی بود ولی امروز همه تجهیزات توسط جوانان انقلابی نیروی دریایی در صنایع مربوط به نیروی دریایی در بندرعباس تولید می‌شود. 

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش با اشاره به توسعه مکران خاطرنشان کرد: امروز سواحل مکران متفاوت از گذشته است. امروز شصت و یکمین ناوگروه ما در اقیانوس هند در حال انجام عملیات است. از سال ۸۶ لحظه‌ای نشده که دریا نباشیم.

کاویانی با بیان اینکه رهبری دستور دادند که ناوشکنی که توانایی حمل موشک و بالگرد داشته باشد، ابراز داشت: ۱۲ سال ناوشکن جماران توسط ایشان افتتاح شد. ناوشکن سهند هم از پیشرفته‌ترین ناوشکن منطقه غرب آسیا است.

اقتدار و توان دفاعی ارتش در سایه انقلاب اسلامی افزایش بسیاری داشته است

امیر دریادار سید محمود موسوی گفت: حفظ و آمادگی برای بکاری تجهیزات یکی از ماموریت‌های مهم ارتش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز است که این مهم به خوبی انجام شده است.

وی به فداکاری‌های مختلف ارتش در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اولین پاسخ را نیروی هوایی ارتش به دشمن متجاوز داد و بعد از آن در عرصه‌های مختلف زمینی، دریایی و هوایی مجاهدت‌های فراوانی توسط فرزندان انقلاب اسلامی ایران در ارتش صورت گرفته است. 

معاون عملیات ارتش افزود: ارتش بازسازی توان و تجهیزات دفاعی را بعد از دفاع مقدس در دستورکار خود قرار داد و با تشکیل یگان زیرسطحی که بسیار راهبردی است در حالی که قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت. از سوی دیگر، با طراحی و ساخت موشک‌ها مختلف توان بازدارندگی کشور را ارتقا داد.

موسوی با بیان اینکه قبل از انقلاب موشک ساحل به دریا نداشتیم، تصریح کرد: امروز برد موشک‌های ما به ۳۰۰ کیلومتر رسیده و در آینده‌ای نزدیک افزایش خواهد یافت. حضور مقتدر در خلیج فارس، دریایی خزر و اقیانوس‌ها یکی دیگر از دستاوردهای ارتش بعد از انقلاب اسلامی ایران است. 

وی ادامه داد: همه اینها نشان می‌دهد ظرفیت، اقتدار و توان دفاعی ارتش در سایه انقلاب اسلامی افزایش بسیاری داشته و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

نیروی زمینی نقش ویژه‌ای در تثبیت انقلاب و سرکوب کردن توطئه‌ها ویژه داشته است​
 

همچنین باشگاه خبرنگاران نوشت:

امیر سرتیپ علی جهانشاهی معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش صبح امروز گفت: واحدهای نیروی زمینی در کنار سایر نیروهای ارتش، در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای داشتند به گونه‌ای که امام خمینی از نقش ارتش در پیروزی انقلاب تشکر می‌کند.

وی افزود: نیروی زمینی نقش ویژه‌ای در تثبیت انقلاب و سرکوب کردن توطئه‌ها ویژه داشته است که این اهمیت در توطئه‌های ترکمن صحرا و کردستان چشم‌گیر بود.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش با اشاره به نقش نیروی زمینی در تشکیل سپاه، تصریح کرد: ابتدای پیروزی انقلاب نیروهای ارتش آموزش‌های نظامی را به نیروهای سپاه ارائه می‌دادند.

وی افزود: در زمان جنگ نیروی زمینی ارتش نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی نیروهای بعثی ایفا کرد. نیروی زمینی عملیات‌های مهمی را طراحی و به همراهی سپاه اجرا کرد. نیروی زمینی در همه عملیات‌های دفاع مقدس حضور داشته و هیچ عملیاتی بدون وجود یگان‌های توپخانه‌ای نیروی زمینی انجام نشده است. در دفاع مقدس نیروی زمینی بیش از سه میلیون نفر را آموزش داد و ۴۶ هزار و ۵۰۰ شهید و حدود ۲۵ هزار جانباز اهدا کرد.

جهانشاهی از انجام اقدامات در حوزه آمادگی رزمی خبر داد و خاطرنشان کرد: انجام رزمایش‌های مشترک و تخصصی، اورهال کردن تجهیزات، تعامل با کلیه صنایع، اجرای صدها رزمایش با استفاده از تجربیات دفاع مقدس، استفاده از مهمات جنگی و... از جمله اقدامات نزاجا بوده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش با اشاره به رزمایش اقتدار ۹۷،  تصریح کرد: آخرین رزمایش نیروی زمینی با نام اقتدار ۹۷ گوشه ای از اقتدار نیروی زمینی ارتش بود.

وی درباره توان فنی و تجهیزاتی نیروی زمینی ارتش، تاکید کرد: نیروی زمینی توانسته است با مهندسی معکوس، طراحی و ساخت ادوات و تجهیزات، حرکت اثربخش در جهت خودکفایی  حرکت کند در حالی که در بسیاری از این حوزه‌ها قبل از انقلاب به مستشاران آمریکایی وابسته بودیم.

۲۱۴۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =