۰ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
۴۰ مورد شکست آمریکا در دوران انقلاب اسلامی

در روزهای اخیر دونالد ترامپ، جان بولتون، مایک پمپئو و مقام های رژیم صهیونیستی که پیشتر ادعا کرده بودند انقلاب اسلامی ایران چهل سالگی خود را نخواهد دید، با انتشار پیام‌های توئیتری از چهل سال شکست ایران صحبت کرده اند.

حال اینکه این آمریکا و اذناب آن هستند که چهاردهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را با شکست پشت سرگذارده اند. نگاهی اجمالی به موارد شکست آمریکا، این موضوع را روشن تر می سازد.

۱- شکست طرح کودتای آمریکا علیه انقلاب اسلامی که با اعزام ژنرال هایزر به ایران در دی ماه ۱۳۵۷ آغاز و با ورود امام به کشور در ۱۲ بهمن‌ جدی‌ترشد. طرح کودتا، با رشادت مردم و تدبیر امام شکسته شد و هایزر با پذیرش شکست ایران را ترک کرد.

۲- شکست بزرگ آمریکا در جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی؛ با سقوط رژیم پهلوی به عنوان حافظ منافع آمریکا، مهم‌ترین پایگاه نفوذ کاخ سفید در منطقه نابود شد.

۳- شکست آمریکا در تقویت جایگاه اسرائیل در منطقه که با قطع رابطه ایران با رژیم صهیونیستی، توقف فروش نفت به این رژیم، بازگشایی سفارت فلسطین در تهران، حمایت ایران از آرمان آزادی قدس و شعله ور شدن انتفاضه ممکن گردید.

۴- شکست آمریکا در حفظ نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی که با قطع فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی و حمایت از نهضت آزادیبخش سواپو و آزادی ماندلا رقم خورد.

۵- ناکامی آمریکا در جریان تسخیر لانه جاسوسی که به دنبال آن عمر سفارت آمریکا و روابط با این کشور خاتمه یافت. کشف اسناد توطئه‌های آمریکا در سفارت این کشور باعث رسوایی و تحقیر واشنگتن در جهان شد.

۶- شکست توطئه نظامی آمریکا در طبس، طرحی که در جلسه مشاوران کارتر تصویب شد و اجرای آن به برژینسکی، C.I.A و پنتاگون سپرده شد. برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر گفت: 'ماجرای طبس یکی از سه عامل مهم شکست کارتر و تلخ‌ترین شکست و دل‌شکستگی برای خود من در مدت خدمت در کاخ سفید بود.'

۷- شکست آمریکا درکودتای نوژه که پس از شکست مفتضحانه در طبس با نام رمز'نقاب' طراحی شد.چند ماه قبل از کودتا، حداقل صد نفر از اعضای سازمان سیا برای آموزش عناصر کودتاچی وارد ایران شدند. اما خلبانی که متحول شده بود،اسرار کودتا را برای آیت‌الله خامنه‌ای فاش کرد و با ورود ارتشی‌های متدیّن پایگاه نوژه، نقشه آمریکا در نطفه خفه شد.

۸- ناکامی آمریکا در جنگ تحمیلی که علی‌رغم حمایت‌ از رژیم بعث عراق، با پیروزی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های دفاع مقدس، شکستی دیگر را در کارنامه‌ آمریکا به ثبت رسانید.

۹ - رسوائی آمریکا که برخلاف همه قوانین بین المللی و اصول انسانی هواپیمای مسافربری ایران را در ۱۲ تیر ۶۷ در خلیج فارس مورد حمله موشکی قرار داد و۲۹۰ نفررا کشت. این یک شکست اخلاقی و حیثیتی بزرگ برای کاخ سفید بود.

۱۰- شکست تحریم تسلیحاتی در دوران جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۲ که به عملیات انسداد معروف شد. هدف این عملیات ممانعت از رسیدن تجهیزات نظامی به ایران با اجرای ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه آمریکا بود. این توطئه آمریکا هم خنثی شد و ایران با اتکا به جوانان خود در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسید.

۱۱- شکست آمریکا در حمایت از سازمان تروریستی منافقین، آمریکا در عملیات موسوم به فروغ جاویدان حامی اصلی منافقین در حمله به ایران بود.این گروهک تروریستی در عملیات مرصاد،توسط رزمندگان اسلام ضربه سختی متحمل شده و به شدت شکست خوردند.

۱۲- شکست آمریکا در حمایت از بنی صدر و دامن زدن تقابل میان طرفداران بنی‌صدر و شهید بهشتی که با هشیاری امام و مردم خنثی شد.

۱۳- شکست آمریکا در هدایت فتنه‌های سیاسی خیابانی علیه نظام در ۱۸ تیر۷۸ و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، تلاش‌های همه جانبه دولت آمریکا برای براندازی نظام با تظاهرات میلیونی مردم، رسوائی دیگری را در کارنامه آمریکا ثبت کرد.

۱۴- ناکامی آمریکا در دهه دوم انقلاب اسلامی برای اجرای طرح کلان خاورمیانه بزرگ و تجزیه ایران که طراحی های دیپلماتیک ایران، این طرح را خنثی نمود.

۱۵- شکست طرح‌های تحریمی آمریکا در دوران های مختلف از جمله در زمان ریاست‌جمهوری اوباما که با هدف عقب‌نشینی ایران از برنامه صلح آمیز هسته‌ای طراحی شد.

۱۶- ناکامی آمریکا در جنگ سایبری علیه صنایع هسته ای ایران،کاخ سفید علیرغم بکارگیری پیشرفته ترین جنگ سایبری دچارناکامی شد و ایران از جهت هسته ای راه خود را ادامه داد.

۱۷- ناکامی آمریکا در جلوگیری از ساخت موشک های بالستیک زمین به زمین و موشکهای پیشرفته ضد هوایی و ضد دریایی و موشکهای ماهواره ای ایران و دهها ابزار نظامی دیگر که برای آمریکا و اسرائیل خطرناک جلوه می کرد.

۱۸- ناتوانی آمریکا در جلوگیری از شکست اسرائیل در جنگ سی و سه روزه با حزب الله، الیوت آبرامز از مقام های ارشد امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش اعتراف کرد که آمریکا ناکام اصلی شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ علیه لبنان و ناتوانی ارتش این رژیم در مقابل حزب الله بود.

۱۹- ناکامی آمریکا برای حذف کامل حماس در جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سال ۲۰۰۸ ، در این مصاف برای اولین بار حماس نشان داد که توان ایستادن و مقاومت را مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی دارد.

۲۰- شکست آمریکا و اسرائیل درجنگ هشت روزه علیه مردم غزه که پیروزی بزرگ جبهه مقاومت را در پی داشت و وحدت و اراده جهان اسلام در حمایت از فلسطین را نشان داد.

۲۱- شکست نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و ناکامی در خاتمه جنگ و ناامنی در این کشور. با وجود حضور طولانی ساله نیروهای ناتو در افغانستان، تروریسم کماکان در این کشور فعال است.

۲۲- رسوائی آمریکا در زمینه حقوق بشر به خاطر جنایات وحشیانه در زندان های بگرام، ابوقریب و گوانتانامو

۲۳- ناکامی آمریکا در اجرای پروژه ' جاده ابریشم جدید' موسوم به طرح هیلاری کلینتون برای خروج ایران از محور حمل و نقل منطقه ای که در سال ۲۰۱۱ با مخالفت قاطع ایران در اجلاس آستانه و حمایت روسیه و چین به شکست انجامید.

۲۴- شکست آمریکا برای حضور در 'پروسه استانبول-افغانستان قلب آسیا' به عنوان ناظر که با مخالفت ایران، نقش آمریکا و اروپا به کشورهای کمک کننده تقلیل یافت و از حق رای در اجلاس های پروسه استانبول محروم شدند.

۲۵- تلاش ناکام آمریکا برای تشکیل یک جبهه با عنوان ناتوی عربی برای منزوی کردن ایران که به دنبال تنش میان عربستان و امارات با قطر خنثی شد. امیر قطر در این مقطع از ایران تمجید کرد و حماس و حزب الله را گروه های مقاومت نامید.

۲۶- شکست آمریکا برای تجزیه عراق با طرح استقلال مناطق کردنشین از دولت مرکزی بغداد که با حمایت قاطع ایران از عراق خنثی گردید.

۲۷- شکست آمریکا برای ایجاد فتنه داخلی در یمن با طراحی کودتا علیه انصار الله از سوی عبدالله صالح که با مرگ وی، طرح آمریکا، اسرائیل و عربستان ناکام ماند.

۲۸- شکست آمریکا در سوریه پس از هزینه هفت تریلیون دلار در منطقه که منجر به اتخاذ آمریکا از سوریه بدون هیچ دستاوردی گردید.

۲۹- شکست آمریکا در مصر برای حفظ حسنی مبارک، مهره دست نشانده خود که به دنبال موج بیداری اسلامی رخ داد و به دستگیری حسنی مبارک انجامید.

۳۰- شکست آمریکا در تونس برای حفظ زین العابدین بن علی دیکتاتور این کشور، دولت آمریکا با اعتراف به شکست، بن علی متحد خود را رها کرد و از انتخابات آزاد حمایت کرد.

۳۱- شکست کاخ سفید برای حضور نظامی در دریای خزر از طریق برخی از کشورهای ساحلی که به دنبال توافق سران کشورهای ساحلی مبنی بر مخالفت با حضور نیروهای خارجی در دریای خزر در پائیز ۱۳۸۶ ابتر ماند.

۳۲- شکست دولت ترامپ در مطرح کردن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی که با اعتراضات شدید مسلمانان و همراهی نکردن کشورهای جهان حتی اتحادیه اروپا رقم خورد.

۳۳- شکست طرح های آمریکا برای جلوگیری از نفوذ روز افزون ایران در منطقه و شکل گیری عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا

۳۴- شکست آمریکا در ایجاد اختلاف میان ایران و همسایگان دور و نزدیک این کشور از جمله روسیه، ترکیه، چین، هند و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز

۳۵- شکست دولت ترامپ در خروج از برجام که با مخالفت جهانی و حتی متحدین اروپائی آمریکا مواجه شد و انزوای کاخ سفید را در پی داشت.

۳۶- شکست آمریکا در بهره برداری از نارضایتی های معیشتی مردم ایران، دولت ترامپ تصور می کرد با تشدید فشار اقتصادی تحریمی علیه ایران موفق به ایجاد آشوب سراسری در ایران می شود. این هدف هم ناکام ماند.

۳۷- ناکامی ترامپ در کشاندن ایران پای میز مذاکرات مستقیم با هدف امتیازگیری بیشتر که با مخالفت قاطع رهبر انقلاب و تبعیت مسئولین بی نتیجه ماند.

۳۸- ناکامی آمریکا در جلوگیری از شکست گروه تروریستی داعش که نهایتا با جانفشانی نیروهای نظامی سوریه و محور مقاومت، این گروه تکفیری شکست خورد و ناچار به فرار از سوریه گردید.

۳۹- شکست رویکرد یکجانبه گرایی آمریکا در سایه حمایت ایران و کشورهای جهان از چندجانبه گرائی و مخالفت با احیای هژمونی آمریکا رقم خورد.

۴۰- ناکامی دولت ترامپ در دادگاه لاهه که با محکومیت آمریکا و تائید حقانیت ایران در ارتباط با رسیدگی به پرونده مربوط به توقیف اموال و دارایی های بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا همراه بود.

نکته آخر اینکه شکست های آمریکا تنها این چهل مورد نبوده و ادامه خواهد یافت. برای مثال تازه ترین شکست آمریکا در ورشو رقم خورد و فعالیت های گسترده کاخ سفید برای برگزاری نشست ضد ایرانی و ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران بی نتیجه ماند. تعداد و سطح پایین شرکت کنندگان و بیانیه پایانی بی خاصیت آن حاکی از شکست این نشست بود. از قبل هم مشخص بود که هیچ اجلاسی بدون حضور بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین و کشورهای مهمی چون چین و روسیه و بسیاری از کشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی به نتیجه نخواهد رسید.
آمریکا اگر عاقل باشد باید با مطالعه شکست های مکرر پس از پیروزی انقلاب اسلامی دست از خصومت علیه ایران برداشته و جبران مافات کند که البته بعید است کاخ سفید به این درجه از عقلانیت رسیده باشد.
 

* منتشر شده در خبرگزاری ایرنا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =