کاربران خبرآنلاین نظر دادند/ تسهیلات مسکن باید به مصرف‌کننده واقعی برسد 

 در حالی که بحث بر سر افزایش یافتن یا نیافتن تسهیلات مسکن بالا گرفته است، کاربران خبرآنلاین نیز شروطی را برای موثر بودن افزایش سقف تسهیلات مطرح کردند.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر راه و شهرسازی با استناد به اثرات تورمی افزایش قیمت مسکن تاکید کرده است که این اقدام تاثیری بر بهبود قدرت خرید ندارد، این در حالی است که برخی دیگر با این ادعا که تسهیلات کنونی کمکی به خرید مسکن برای قشر متوسط و ضعیف نمی کند، افزایش طیف را موثر می دانند.

 این در حالی است که قیمت مسکن در شرایط کنونی افزایشی صد در صدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

یک از کاربران خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که افزایش وام مسکن چه تاثیرهای مثبت و منفی دارد؟ گفته است: در صورتی که به مسکن اولی ها بدهند و آنهایی که از اول عمرشون مسکن نداشتن و مصرف کننده واقعی هستند، بدهند، هیچ اثرات تورمی ندارد به علت اینکه دست مصرف کننده میرسه و رانت و هزاران مورد دیگر را از بین می برد. در این صورت وام سیصد میلیون تومان شود قابل دفاع است. این در حالی است که کاربری دیگر تاکید دارد اتفاقا تورم به محدودیت ها ربط ندارد و با اعطای تسهیلات به خانه اولی یا غیر خانه اولی از راه خواهد رسید.

 برخی دیگر از کابران نیز به ناتوانی در پرداخت اقساط اشاره دارند. یکی از آنها گفته است: اگه اقساط وام را با توجه به درآمد مردم تنظیم کنند و جلو دلال بازی خانه گرفته شود با افزایش آن موافقم. کاربر دیگری اما تاکید دارد: این قسطی که باید بدی رو اگر خانه نخری باید بایت اجاره خانه بدی و تهش هم پولت سوخت شده رفته، اگر قسط وام بدی حداقل تهش بعدا یک خانه داری، با این تورم اگر بخوای اجاره نشین بمونی هر سال باید یک منطقه بری پایین تر دنبال خونه!

افزایش سقف تسهیلات مسکن

یکی دیگر از کاربران در پاسخ به این سئوال گفته است: اصلا نباید سقف تسهیلات تعریف کرد بهتر است به صورت شناور تعریف گردد یک آپارتمان متوسط در تهران قیمتی معادل ۱.۵ تا ۲ میلیارد در حال حاضر داره، ۳۰۰ میلیون چه جایی داره، وام مسکن می بایست با توجه به قیمت ملک (حداقل ۶۰ درصد قیمت ملک پوشش بده) وتوان باز پرداخت خریدار تعریف گردد و مهمتر از همه برای تضامین آن ملک در رهن بانک است.

 کاربران موافق با افزایش سقف تسهیلات نیز معتقدند بین این دو رابطه مستقیمی وجود ندارد. کاربری گفته است: افزایش قیمت مسکن ربطی به افزایش وام نداره! مگه وام زیاد شده بود که خانه ۲ برابر شد؟ الان هم با عدم افزایش وام قیمت پایین نمیاد، افزایش قیمت خانه بر اساس تورم و نرخ دلار و طلا اتفاق میفته! الا ن اگه وام زیاد نشه اصلا امکان خرید خانه نیست پس من با افزایش وام تا سقف ۳۰۰ میلیون موافقم!

نکته جالب پراکندگی شدید نظرات در این حوزه است.

 برخی به صورتی بسیار جدی با این موضوع مخالف و برخی به شدت موافق هستند و هر دو دسته نیز استدلالاتی در این خصوص دارند. مخالفان افزایش بیشتر به بار تورمی و همچنین بالا رفتن میزان اقساط اشاره کرده و تاکید دارند این وضعیت فقط به خانه دار شدن مجدد کسانی که ثروت دارند منجر می شود و از سوی دیگر موافقان معتقدند با این روند و سقف کنونی تسهیلات رویای خانه دار شدن از دست رفته است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1233342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =