آمریکا بار دیگر درباره خروج نظامیان از سوریه تغییر موضع داد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پایان سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که تمامی نیروهای ارتش ایالات متحده از سوریه بازگردانده خواهند شد. حال کاخ سفید اعلام کرده که ۲۰۰نفر از این نیرو در سوریه باقی می‌مانند.

به گزارش دویچه وله ، ایالات متحده قصد ندارد که همه نیروهای ارتش این کشور را که در سوریه مستقرند، به آمریکا باز گرداند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه ۲ اسفند (۲۱ فوریه) در گفت‌گو با شبکه خبری سی بی اس تصریح کرد که "گروهی کوچک متشکل از ۲۰۰ نظامی به منظور تأمین صلح در سوریه مستقر باقی خواهند ماند". 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) اعلام کرده بود که تمامی ۲ هزار نظامی آمریکایی مستقر در سوریه را از خاک این کشور خارج کرده و به آمریکا باز خواهد گردند.

او در استدلال تصمیم خود گفته بود که "دولت اسلامی" (داعش) در سوریه شکست خورده و نیازی به ادامه اسقرار نیروهای آمریکایی در این کشور نیست.

اعلام این تصمیم هم در خود آمریکا از جمله در خود حزب جمهوری‌خواه که ترامپ به آن تعلق دارد و هم در سطح بین‌المللی انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته بود، از جمله این که با بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از سوریه، زمینه برای تقویت داعش فراهم خواهد شد.

سربازان آمریکایی در منبج

این در عین حال ضربه‌ای برای کردهای سوریه بود که در جنگ علیه داعش نقش مهمی ایفا کرده‌اند. با خروج آمریکا از این کشور این امکان وجود دارد که کردهای سوریه هدف حملات سنگین ترکیه قرار گیرند و همانند منبج سایر مناطق مرزی تحت کنترل ‌خود را از دست بدهند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بارها تهدید کرده که با حمله‌ای گسترده نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق" را سرکوب خواهد کرد. ترکیه این نیروهای متحد آمریکا را گروهی تروریستی و همدست "حزب کارگران کردستان"  (پ‌ک‌ک) می‌داند؛ حزب بانفوذ کردهای ترکیه که فعالیت آن ممنوع شده است.

بازنگری تدریجی

انتقادها و نگرانی‌های گسترده سبب شد که ترامپ به تدریج موضع خود را تعدیل کرده و از اظهار نظرش در مورد شکست کامل داعش در سوریه فاصله بگیرد.

ادامه فعالیت‌ها و عملیات ستیزه‌جویان داعش در سوریه نگرانی‌های گوناگون در مورد خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه را تأیید کرده است.

داعش روز پنجشبنه ۲ اسفند (۲۱ فوریه) مسئولیت سوءقصدی سنگین در شرق سوریه را به عهده گرفت. طبق اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده در باغوس که از مراکز مهم فعالیت‌های داعش محسوب می‌شود، دست کم ۲۰ کشته به جای گذاشت.

رسانه‌ها همچنین از سوءقصدی دیگر در عفرین در شمال غرب سوریه و انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده خبر دادند که دو کشته به دنبال داشت.

سوءقصد داعش در عفرین دو کشته به جای گذاشت

سوءقصد داعش در عفرین دو کشته به جای گذاشت

استقبال از ادامه استقرار

هم‌حزبی‌های رئیس جمهوری آمریکا واکنشی مثبت به اعلام کاخ سفید در راستای ادامه استقرار نظامیان آمریکا در سوریه نشان داده‌اند.

سناتور لیندسی گراهام از حزب جمهوری‌خواه آمریکا از مستقر ماندن نظامیان ایالات متحده در سوریه استقبال کرد.

او روز جمعه ۳ اسفند (۲۲ فوریه) با انتشار پیامی در شبکه توئیتر تصریح کرد که ادامه استقرار گروهی کوچک از نظامیان آمریکایی جلوی بازگشت داعش به سوریه را خواهد گرفت و همچنین مانع از آن خواهد شد که جمهوری اسلامی خلاء موجود در سوریه را پر کند.

به گفته‌ی این سناتور جمهوری‌خواه دونالد ترامپ به این ترتیب نشان داده که از توصیه‌های مقامات ارتش آمریکا پیروی کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان از تماس تلفنی ترامپ و اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در باره وضعیت سوریه خبر داد.

کاخ سفید در این رابطه اعلام کرد، ترامپ و اردوغان در مورد ایجاد منطقه‌ای حائل در شمال سوریه توافق نظر داشتند. قرار است که گفت‌وگوها و رایزنی‌های دو کشور در این رابطه روز جمعه ۳ اسفند (۲۲ فوریه) در سطح وزیران دفاع و مقام‌های نظامی ادامه یابد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1234454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =