رشد هزار درصدی صادرات ایران در ۱۵ سال گذشته

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ سال گذشته رشد هزار درصدی در صادرات را تجربه کرده که نشان می‌دهد هنوز آنطور که باید زیرساخت‌های لازم در عرصه تولید و تجارت ایجاد نشده است.

«محمدرضا مودودی» امروز در حاشیه دومین نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در جمع خبرنگاران افزود: ایران در حوزه صادرات کشوری جوان به شمار می رود و از ۱۵ سال پیش به صورت جدی وارد عرصه صادرات شده است.

به گفته این مقام مسئول، به همان میزان صنعت نمایشگاهی ما نیز همپای تجارت خارجی شکل گرفته، به طوری که اکنون ۲ دهه است که به صورت جدی وارد بحث نمایشگاهی شده ایم و از ۱۵ سال پیش به صورت تخصصی در آن ورود کرده ایم؛ بر این اساس صنعت نمایشگاهی نیازمند زمان و فرصت برای شکوفایی است.

مودودی تاکید کرد: توسعه این صنعت و بخش تجارت نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل ارتباط با جهان و امکان مبادله پول و کالا است و اگر چنین بستری فراهم نباشد صنعت نمایشگاهی در میان چهار دیواری داخل کشور محدود می‌شود.

وی بیان داشت: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان بوده و بر این اساس از جذابیت بالایی برای خارجی ها برخوردار است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: کمتر از ۵۰۰ قلم کالای صادراتی با ارزش صادرات سالیانه ۱۰ میلیون دلار در کشور وجود دارد و به همان نسبت کمتر از ۵۰۰ شرکت صادر کننده در این محدوده صادراتی داریم که برای بین‌المللی شدن محدودیت‌های زیادی پیش رو دارند.

وی گفت: در سال های گذشته توانستیم مراکز تجاری خارج از کشور نظیر بغداد طراحی کنیم که تبدیل به نمایشگاه دائمی شده و به طور دائم در آنجا نمایشگاه برگزار می‌شود.

مودودی اضافه کرد: چنین رویکرد در سایر کشورهای همسایه از جمله در عمان، ترکیه، روسیه، کشورهای سی. آی. اس و قطر دنبال می‌کنیم و درخواست هایی همانند الگوی عراق وجود دارد.

به گفته وی، هر چه تعداد صادرکنندگان و تنوع اقلام صادراتی را افزایش دهیم نیاز به بین المللی شدن و حضور در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول یادآور شد: برخی ایرانیان حاضر در خارج از کشور نیز علاقه مند فعالیت‌های تجاری هستند و برای ایجاد مراکز تجاری و نمایشگاهی تقاضا دارند؛ ما اعلام می‌کنیم که از همه فعالیت که از ظرفیت لازم برای معرفی برند جمهوری اسلامی برخوردار بوده و اعتبار و آبرو برای کشور به ارمغان بیاورند حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رکود در اجرای نمایشگاه های بین المللی در خارج از کشور در سال جاری خاطرنشان کرد: همه نمایشگاه هایی که در سال ۹۷ با مجوز سازمان توسعه تجارت در خارج کشور برگزار شدند، مشمول دریافت مشوق‌های صادراتی شدند که از جمله آنها نمایشگاه های برگزار شده در ازبکستان، روسیه، عراق و کشورهای مشتر المنافع (CIS) است.

مودودی بیان داشت: پارسال و در زمان تصویب مشوق‌های صادراتی اعلام کردیم که تا سقف ۲۰ میلیون تومان و ۵۰ درصد هزینه های شرکت کنندگان در نمایشگاه خارجی پرداخت می شود، اما با افزایش نرخ ارز این اعداد رشد کردند در عین حال نمی‌توانستیم خلاف مصوبه دولت عمل کرده و این ۲۰ میلیون تومان را تغییر دهیم، اما برای سال آینده به دنبال اصلاح این اقدام هستیم.

در دومین نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت نمایشگاهی از برترین‌های جشنواره پوسترهای نمایشگاهی، همچنین برترین های جشنواره وب و اپلیکیشن های نمایشگاهی با اهدای تندیس و لوح، قدردانی شد.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1234870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =