آیا ظریف پس از عهدشکنی آمریکا، به این کشور بی‌اعتماد شد؟

روزی نیست که دستگاه دیپلماسی آماج هجمه های رسانه های مختلف قرار نگیرد، تیرها تقریباً روزانه به سمت وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی روانه می شود و حتی سایر دیپلمات های ما هم از این حملات مصون نمانده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  یکی از رسانه های معروف در سه ماه پاییز بیش از ۳۰۰ مطلب رسانه ای علیه این نهاد حاکمیتی استراتژیک منتشر کرده است. فحوا و ادبیات کلیشه ای و تکراری اتهام زنی روزافزون با کلیدواژه های انفعال است. اما مدتی است که این رسانه ها آهنگ دیگری ساز کرده اند و در بحبوحه شرایط سخت اقتصادی هر روز با ادبیاتی وزیر امور خارجه را به دیر آگاهی در رابطه با غیر قابل اعتماد بودن آمریکا متهم می کنند. این گروه با استناد به سخنان ظریف درباره بی اعتمادی ایران به آمریکا، اینطور القا می کنند که ظاهراً ایشان پس از خروج آمریکا از برجام متوجه غیر قابل اعتماد بودن آمریکا شده است.  در حالی که نیم نگاهی به گفته های ظریف در گفتگو با رسانه ها و نشست های خبری بسیار و پیش از برجام مشخص است که ترجیع بند غیر قابل اعتماد بودن آمریکا تقریبا در اغلب اظهارات محمد جواد ظریف وجود دارد.

در جدول پیش رو تلاش کرده ایم با استناد به بخشی از گفته های ایشان این نکته را یادآور شویم. جدول پیش رو بیانگر این نکته است که سکاندار وزارت امور خارجه حتی پیش از شروع مذاکرات هسته ای که به توافق بین المللی برجام منجر شد و پیش از خروج آمریکا از برجام بارها نسبت به بی اعتمادی ایران به آمریکا اشاره کرده است. ایشان به کرات در مصاحبه با رسانه های بین المللی و داخلی به آمریکا هشدار داد که ملت ایران به این کشور و حتی اروپا بی اعتماد هستند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب در روابط با ایران باید قدم های بلندی برای رفع این بی اعتمادی تاریخی بردارند. این موضوع حتی در جلسه رای اعتماد مجلس به دولت دوزادهم هم مطرح شد.

لطفاً بنگرید به نمایه پیش رو که این موضوع را با استناداتی متقن بیان می کند:       

تاریخ

کشور

منبع رسانه

 چکیده اظهارات دکتر ظریف

۲۲فروردین۹۳

اتریش

روزنامه وینر سایتونگ

مردم ایران به آمریکا بی اعتمادند، آمریکایی‌ها باید با اعمال و رفتار خود این بی‌اعتمادی را برطرف کنند.

۱۴فروردین ۹۴

ایران

شبکه اول

آمریکا برای اعتماد شکسته شده اش در میان مردم ایران فکری کند و خیانت‌هایشان را جبران کند. ما به خود آمریکایی‌ها گفته‌ایم که به شما اعتماد نداریم.

۱۰ اردیبهشت ۹۴

ایران

مصاحبه با چارلی رز، خبرنگار پی‌بی‌اس‌نیوز

سخنان مقامات امریکایی پس از برجام کمکی به اعتماد از دست رفته ملت ایران به دولت امریکا نکرده است.

۲۹ شهریور ۹۴

در نشست مشترک خبری با همتای هلندی

ما در این مرحله به طرف مقابل اعتماد نداریم. به سادگی نمی‌توان به اظهارات مقامات آمریکایی یا دیگر اعضای گروه پنج بعلاوه یک چه اعضای غربی و چه اعضای غیرغربی آن اعتماد کرد. متاسفانه آن چه که شاهد آن هستیم و حملات زبانی که از سوی واشنگتن مشاهده می‌شوند، نمی‌توانند در بخش اعتمادسازی مفید باشند.

۲۳ مهر ۹۶

ایران

دربرنامه نگاه یک سیما

برجام بر اساس بی‌اعتمادی به آمریکا تدوین شده است.

۲۳ مهر ۹۶

آمریکا

شبکه خبری سی بی اس نیوز

دیگر به دولت های آمریکا برای مذاکرات طولانی اعتماد نخواهد شد، اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام پایبند نبودن تهران به توافق هسته ای، به اعتبار واشنگتن و قابل اعتماد بودنش لطمه می زند.

۲۵ مرداد ۹۶

جلسه رأی اعتماد

همه رسانه های داخلی

برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله آن نشان دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست ایالات متحده از نخستین روز تا پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.

۲۹ بهمن ۹۶

آمریکا

شبکه ان بی سی

ایران پس از این برای امضای توافق به آمریکا اعتماد نخواهد کرد.

۳ اردیبهشت  ۹۷

آمریکا

نیویورکر

بی‌اعتمادی به آمریکا در میان مردم ایران عمیق‌تر شده است.

۳۱ خرداد۹۷

مقاله رسانه ای

همه رسانه های داخلی و خارجی

: سیاست‌های پیش‌گفته دولت ایالات متحده نه تنها نمونه‌ای از دلایل بی‌اعتمادی مردم ایران به دولت آمریکا است بلکه از علل مهم و بنیادین بی‌عدالتی، خشونت، تروریزم، جنگ و ناامنی در جهان و به ویژه در منطقه غرب آسیا است.

۱۱ مرداد ۹۷

ایران

همایش مشترک سفرا با نمایندگان بخش خصوصی

بی‌اعتمادی نسبت به تعهد آمریکا واقعیتی است که نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا وجود دارد.

۴ شهریور ۹۷

ایران

برنامه حالا خورشید

: سیاست‌های پیش‌گفته دولت ایالات متحده نه تنها نمونه‌ای از دلایل بی‌اعتمادی مردم ایران به دولت آمریکا است بلکه از علل مهم و بنیادین بی‌عدالتی، خشونت، تروریزم، جنگ و ناامنی در جهان و به ویژه در منطقه غرب آسیا است.

۸ مهر ۹۷

آمریکا

سی ان ان

ایران همیشه آماده مذاکره است. اما مذاکره با کشورهایی که سر حرفشان می‌ایستند. اما آمریکا نشان داده که غیرقابل اعتماد است.

۱۰ مهر ۹۷

آمریکا

نشریه نیویورکر

اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام پایبند نبودن تهران به توافق هسته ای، به اعتبار واشنگتن و قابل اعتماد بودنش لطمه می زند.

۱۶ مهر ۹۷

آمریکا

بی بی سی

زمانیکه شما (ترامپ) باور دارید که می توانید با گروه هفت به توافق برسید و سپس سوار هواپیما شوید و این توافق را پاره کنید؛ فقط به این علت که شخصی سخنانی بر زبان آورده که برای شما ناخوشایند بوده، این به من نشان نمی‌دهد که شما مذاکره کننده‌ای قابل اطمینان هستید.

۲۳ مهر ۹۷

آمریکا

سی بی اس نیوز

در صورت فراهم بودن شرایط لازم برای مذاکرات من احتمال گفت‌وگو را رد نمی‌کنم. این شرایط عبارت است از قابل اتکا بودن طرف مقابل.  قابل اتکا بودن با اعتماد فرق دارد. قابل اتکا بودن یعنی این‌که وقتی شما چیزی را امضاء می‌کنید باید به آن پایبند باشید. درغیر این صورت همه‌چیز فرو می‌پاشد. ما منتظر دیدن کمی واقع‌گرایی هستیم.

۲ آذر ۹۷

ایتالیا

خبرگزاری فرانسه

ایران با تجربه خروج آمریکا از برجام نسبت به هر مذاکره دیگری با این کشور بی اعتماد شده است.

۱۲ بهمن

ایران

پیام توییتری

توافقات آمریکا قدر جوهرش هم ارزش ندارد! حتی پیمان هایی که توسط کنگره (آمریکا) تصویب شده باشند.

       
۵۲۳۱۰
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    8 9
    جدایی از این اختلافات و دعواهای بین جناحی یه چیز معلومه و اون هم اینکه در برجام کلاه سر ما رفته همین و بس
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      0 0
      داداش اگه کلاه سره ما گذاشتن چرا اونا زدن زیرش تا ما؟
  • ارمین IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    نخیر نباید بی اعتماد شد چون ما سر امریکا کلاه گذاشتیم برنامه هسته ای و نابود نکردیم و از طرف دیگه امریکا و اروپا هم طبق برجام تمام تحریم هارو لغو کردن اینکه اقای ربیعی می فرمایند تحریم ها الان سنگین تر شده نسبت به قبل برجام یا اقای ظریف که می فرمایند قبل برجام بیشتر نفت می فروختیم توهمی بیش نیست پس دلیلی به بی اعتمادی نیست عزیزان
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    این رسانه ها نمی فهمند رابطه دیپلماتیک با کشورهای دیگر بر اساس اعتماد نیست!
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    این آدمها که ظریف را این چنین جلوه می دهند / چیزی جز بذر خیانت نمی پاشند
  • DE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    اگر بي اعتماد باشد كه نمي گذاشت پسرش انجا بماند.