اعتراف رئیس بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد درباره اشتباه‌بودن یارانه‌ها و مسکن مهر

محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد اعتراف می‌کند که یارانه‌ها در زمان دولت دهم اشتباه اجرا شد اما معتقد است دولت دوازدهم باید با بیشتر شدن این اشتباه مقابله کند.

به گزارش خبرآنلاین، محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مردم ساوجبلاغ درباره رفتار پوپولیستی نمایندگان مجلس در رای دادن به قیمت‌های سوخت و حذف یارانه‌بگیرها به خبرآنلاین گفت: مجلس خودش که نمی‌تواند یارانه‌بگیرها را حذف کند اما این اختیار را به دولت داده است. او ادامه می‌دهد: مجلس سه سال پیش گفت از دولت خواست تا درآمدهای بالا را از یارانه گرفتن حذف کند؛ رفتار معمول و طبیعی این است که در این‌ سالها دولت باید افراد با درآمدهای بالا را شناسایی می‌کرد و یارانه‌شان را حذف کند که این موضوع بعضی وقت‌ها به دلیل انتخابات و برای اینکه فقط یک عده خاصی از آنها راضی باشند این کار را انجام نمی‌دهند. اگر قرار باشد به این شیوه رفتار شود نمی‌توان انتظار بهبود شرایط داشت.

بهمنی با بیان اینکه ما اسم یارانه‌ها را گذاشتیم هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: ۲۸ آذر ۸۹ که یارانه‌ها را اجرایی کردیم ۴۵هزارتومان آن زمان تقریبا ۴۰ دلار بود اما این مبلغ امروز معادل ۴ دلار شده است. ما امروز با افزایش قیمت‌ها و تورم مواجه هستیم. خیلی از مردم قدرت خرید ندارند. شما می‌گویید گوشت با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می‌کنیم اما این به دست آن نیازمند نمی‌رسد چرا که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ با این رویه چه کسی بیشتر از همه استفاده می‌کند؟! مشخص است یک عده واسطه‌و دلال از این رانت‌ها استفاده می‌کنند. ما باید برنامه‌ای بریزیم که این رانت‌ها که امروز برای عده‌ای خاص وجود دارد از بین برود.

او در پاسخ به این سوال که که منشا مشکلات درمورد یارانه‌ها ریشه در تصمیماتی دارد که شما در سال ۸۹ اتخاذ کردید می‌گوید: من یک چیزی به شما بگویم و آن اینکه آن زمان شاید بگویید بد اجرا شد اما هرچه به پیش می‌رویم این بد بودن بیشتر می‌شود و زاویه آن تندتر می‌شود تا اینکه بالاخره یک‌جا با آن مقابله  و جلوی این رویه غلط گرفته شود.

بهمنی همچنین با اعتراف به غلط اجرا شدن یارانه‌ها و مسئله مسکن مهر در زمان دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: ما اصلا نمی‌گوییم آن زمان هدفمندی یارانه‌ها  به بهترین وجه اجرا شده است اما بالاخره از آن زمان تقریبا ۸ سال است که می‌گذرد لذا باید اصلاح شود. مثل این می‌ماند که بگوییم مسکن مهر خوب نبود؛ بله خوب‌ نبود، ضعیف و نیمه کاره بود اما  باید تکمیل شود. نمی‌توانیم بگوییم مسکن مهر ذاتا بد بود.  یک‌ تعدادی خانه‌دار شدند. می‌گویند دیوارها باریک بود آب وبرق و گاز نداشت همه انتقادات درست اما نباید به اتکای اینکه ایراداتی وجود داشت بگوییم کل آن پروژه خراب است. این‌ها را گفتم که بگویم هدفمندی‌ یارانه‌ها فی‌نفسه آن زمان بد نبود. سال‌ها بود که عده‌ای از این یارانه‌ها استفاده می‌کردند. خیلی ها جرات اجرای یارانه‌ها را نداشتند و می‌ترسیدند. امروز هم همین است.

مشروح این مصاحبه‌ را می‌توانید اینجا بخوانید. 

۲۱۴۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =