بازیگر نقش حضرت موسی(ع) باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ایسنا نوشت: جمال شورجه همزمان با سالروز درگذشت فرج‌الله سلحشور، از جزییات و آخرین مراحل ساخت سریال «موسی ع» سخن گفت.

مرحوم فرج‌الله سلحشور که کارگردانی آثار تاریخی مانند «یوسف پیامبر (ع)» و «مردان آنجلس» را در کارنامه خود داشت، فیلمنامه سریال «موسی (ع)» را به نگارش درآورد و قرار بود آن را کارگردانی کند اما هشتم اسفند ماه سال ۹۴ درگذشت و فرصت تولید این سریال را پیدا نکرد. پس از مدتی، کارگردانی سریال موسی (ع) به جمال شورجه سپرده شد تا پیش تولید آن از اواخر آذر ماه امسال آغاز شود.

جمال شورجه، کارگردان سریال «موسی (ع)» که به هنگام ساخت سریال یوسف پیامبر (ع) هم همراه سلحشور بود، درباره ضبط این سریال با فرمت جدید ۸k به جای hd گفت: فیلمبرداری، نوع حساسیت دوربین و مباحثی از این دست کاملاً فنی است و به نظرم طرح این موضوع زود است، زیرا در ابتدای کار هستیم. مسؤول امور فیلمبرداری حتماً باید روی این موضوع نظر بدهد و بفهمیم که آیا دوربین ۸k و سیستم مونتاژ ۸k داریم که وارد کنیم؟ همچنین باید بدانیم برای پخش سریالی با این کیفیت تصویری ظرفیت وجود دارد و صداگذاری آن چگونه است. در واقع باید مسؤول امور فنی و مدیر گروه تصویربرداری انتخاب شوند و با هم درباره این موارد مذاکره کنیم. همچنین باید مشاهده کرد که چه ظرفیتی با فرمت ۸k به سریال اضافه می‌شود و چه کمبود و نواقصی در آن وجود دارد و چه بار هزینه‌ای را می‌تواند به کار تحمیل کند. همه این موارد باید بررسی شود و بعد نظر بدهند.

او ادامه داد: برای تصویربرداری این سریال با آقای تورج منصوری صحبت‌های اولیه انجام شده و ممکن است مجید میر فخرایی هم طراحی صحنه و طراحی هنری کل پروژه را برعهده بگیرد؛ البته فقط صحبت کلی با این دوستان شده و زمانی جدی می‌شود که با آن‌ها قرارداد ببندیم اما هنوز به مرحله قرارداد وارد نشده‌ایم.

شورجه درباره بازیگر حضرت موسی (ع) بیان کرد: بازیگر اصلی حضرت موسی (ع) هنوز انتخاب نشده است و برای انتخاب این نقش بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون را مدنظر ندارم و دنبال چهره جدیدی برای این کار هستیم. حضرت موسی (ع) به لحاظ فیزیکی و جذبه چهره شاخصی بود و فردی که نقش او را ایفا می‌کند باید هم توانایی بازیگری و هم درک و فهم این شخصیت را داشته باشد و خود را به این شخصیت نزدیک کند. در واقع بازیگر این نقش باید بالای ۱۹۰ سانتی متر قد، اندام مناسب و تنومند و چهره جذاب داشته باشد بنابراین باید بگردیم و این شخصیت را پیدا کنیم.

وی درباره اینکه آیا از لوکیشن و بازیگران خارجی در این سریال استفاده خواهند کرد؟ گفت: هنوز معلوم نیست که از لوکیشن خارجی استفاده کنیم؛ زیرا ظرفیت داخل ایران جواب می‌دهد که کل پروژه را در داخل کشور تصویربرداری کنیم اما ممکن است با استفاده از لوکیشن خارجی ظرفیت‌هایی به سریال اضافه شود. البته بعداً در این زمینه باید تصمیم گرفته شود. همچنین شاید در «موسی (ع)» از بازیگران خارجی استفاده کنیم که البته باید جلو برویم و ببینیم که نگاه بین‌المللی به این سریال داریم یا سرمایه گذاران خارجی جذب پروژه می‌شوند؟ در نهایت پس از بررسی این موارد، تصمیم می‌گیریم.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به شرایط حضور بازیگران خارجی در ایران گفت: برای آمدن یک بازیگر از خارج کشور شاید ناگزیر شویم در یک محدوده زمانی کوتاه او را به کشوری مثل لبنان دعوت کنیم و تصویربرداری مربوط به او را به مدت یک ماه انجام دهیم تا آن بازیگر بتواند برگردد. در این صورت باید لوکیشن را هم از آن کشور انتخاب کنیم زیرا ممکن است بازیگران خارجی برای حضور در ایران محدودیتی داشته باشند.

او با بیان اینکه فیلمنامه سریال «موسی (ع)» که توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور به نگارش درآمده، تغییر زیادی نکرده و فقط تا حدی کوتاه شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات شورای طرح و برنامه تلویزیون این بود که فیلمنامه بسیار طولانی بود یعنی ۷۲ قسمت و در نهایت از آقای سعید بهمن پور دعوت کردیم که مطابق با سلیقه و پیشنهاد شورای طرح و برنامه فیلمنامه را کوتاه کند و به آن سر و شکلی دهد اما قصه و شروع داستان همانی است که مرحوم سلحشور نوشته و قرار است بین ۵۲ تا ۵۵ قسمت باشد.

شورجه خاطرنشان کرد: ما چندین سال برای سریال موسی (ع) رایزنی کردیم و خصوصاً ما در مرحله پیش تولید هر ماه چند دکور داخلی یا خارجی داریم و همچنین به دوخت و دوز لباس و مجسمه‌سازی و … نیازمندیم. بنابراین مرحله پیش تولید سریال «موسی (ع)» سنگین است و نیروهایی در این سریال همکاری دارند که به بودجه بیشتری نیاز داریم و سیما هر چقدر بودجه بیشتری بدهد و به همان نسبت کار جلو می‌رود.

این کارگردان سینما و تلویزیون بیان کرد: ما اگر طبق همان مذاکرات سال گذشته به جمع‌بندی می‌رسیدیم، در حال حاضر در مرحله فیلمبرداری قرار داشتیم؛ البته ما پیش بینی کرده بودیم یک سال مرحله پیش تولید سریال طول می‌کشد اما باز پیش بینی می‌کنیم اگر بعد از حدود هشت ماه بتوانیم چند لوکیشن را آماده کنیم، تصویربرداری را آغاز خواهیم کرد البته اگر مانعی مثل بودجه و مشکلات دیگر وجود نداشته باشد. همچنین بلافاصله همزمان با تصویربرداری هم ساخت و ساز دکور برای صحنه‌های بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.

او با بیان اینکه لوکیشن اصلی سریال در شهرک دفاع مقدس است، تصریح کرد: شهر رامسس محل تولد حضرت موسی (ع) و تاج و تخت فرعون است که زمان تولید سریال حضرت یوسف (ع) در این شهرک دکور ساخته شده بود. البته در حال حاضر این دکور در شهرک دفاع مقدس ۲۰ درصد از کار ما را جواب می‌دهد و ۷۰ یا ۸۰ درصد باید اضافه شود. بخشی هم به ساخت و ساز جلوه‌های ویژه اختصاص دارد که آن‌ها هم برنامه ریزی خاص خود را دارند. اگر با برنامه ریزی خوبی پیش برویم در نیمه دوم سال آینده تصویربرداری را شروع می‌کنیم.

کارگردان سریال «موسی (ع)» در پایان گفت: از قرآن پژوهان و مفسران قرآن برای نگارش متن این سریال استفاده شده و چندین مفسر در زمان نگارش فیلمنامه با مرحوم سلحشور همکاری داشتند. بازنویسی فیملنامه هم توسط سعید بهمن پور که خود روحانی است و کاملاً به زندگی حضرت موسی (ع) و روایات تسلط دارد، انجام شده است.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1236155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =