۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
سبک زندگی با آموزه‌های اسلامی و انقلابی

تجمّل‌گرایی و به تکلّف افتادن خانواده‌ها، وجود تشریفات زاید و آداب و رسوم گوناگون، روزبه‌روز به کم‌رنگ شدن روابط عاطفی و دید و بازدید و صله‌رحم و اکتفا نمودن به ارتباط از راه دور و روابط سرد و خاموش از طریق تلفن، پیامک، اینترنت و ... منجر شده است.

ساده زیستی، اصلی بنیادین در آموزه‌های دینی ماست که متأسفانه در سبک زندگی عصر جدید رو به فراموشی می‌رود.

جهان از باد نوروزی جوان شد
زهی زیبا که این ساعت جهان شد
شمال صبح‌دم مشکین‌نفس گشت
صبای گرم رو عنبرفشان شد

همیشه برایمان سوال است که چرا نوروز برای ما در کودکی معنا و مفهوم داشت اما حالا که از آن دوران فاصله گرفته‌ایم آنچنان نیست، یا چرا نوروز در سال‌های نه‌چندان دور پررونق‌تر از دوره کنونی بوده است. چرا امروز از نو شدن طبیعت شادمان و شیدا نمی‌شویم و چراهای زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد. تجمّل‌گرایی و به تکلّف افتادن خانواده‌ها، وجود تشریفات زاید و آداب و رسوم گوناگون، روزبه‌روز به کم‌رنگ شدن روابط عاطفی و دید و بازدید و صله‌رحم و اکتفا نمودن به ارتباط از راه دور و روابط سرد و خاموش از طریق تلفن، پیامک، اینترنت و ... منجر شده است. ساده زیستی، اصلی بنیادین در آموزه‌های دینی ماست که متأسفانه در سبک زندگی عصر جدید رو به فراموشی می‌رود.

نوروز سنت کهن و آغاز شادمانی طبیعت
نوروز سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن و تازه شدن جهان و تازه شدن زندگی طبیعی انسان است. نوروز جشن بالندگی طبیعت، جشن آغازی دوباره و جشن کهن ایرانیان است. مورخان، نوروز را جشن همگانی در فرهنگ ایران و آیین نوروزی را یک سنت کهن می‌دانند که از هزاره سوم پیش از میلاد، یعنی از پنج هزار سال پیش در ایران رایج بوده است. نوروز تنها یک جشن نیست؛ چرا که در این صورت بسیار پیش از این در طوفان حوادث روزگار ناپدید می‌شد و امروز تنها نامی از آن باقی می‌ماند. 

نوروز از نخستین بافت‌های فرهنگی مردم است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است و با فرهنگ ایرانی زاده شده و در تار و پود زندگی مردم به حیات خود ادامه داده است و در این میان هیچگاه پیوند خود را با مردم از دست نداده است. 

نوروز به‌عنوان پدیده‌ای فرهنگی در سرزمین ما ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر پدیده‌ها متمایز و ممتاز می‌کند. نوروز نمادی است از تمامی فرهنگ ایران و هر گوشه آن بخشی از این فرهنگ را در خود دارد و به گفته کارشناسانِ فرهنگی، عیدی دادن و عیدی گرفتن ریشه در فرهنگ ایران باستان دارد و مردم آن زمان برای حفظ صلح و دوستی به یکدیگر هدیه می‌دادند و تداوم بخشیدن به دوستی‌ها از اصلی‌ترین ویژگی‌های عید نوروز است که در فرهنگ ما و در مذاهب الهی همواره بر اهمیت روابط دوستانه در جامعه با یکدیگر تاکید شده است.

نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی
در میان این سنت‌های دیرینه و اصیل، گسترش روزافزون سبک زندگی غربی در جامعه ایران به‌ویژه در میان نسل جوان و خطر استحاله فرهنگی، نیاز اقشار مردم جامعه به دانستن سبک زندگی اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب برای جلوگیری از لغزش به سبک غربی و حفظ تقویت امنیت فرهنگی جامعه، توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام را دو چندان می‌کند. 

از جمله مسائل مهمی که در یک زندگی سالم از توجه و اهمیت ویژه‌ای برخودار است، مساله اعتدال در زندگی می‌باشد. اعتدال یعنی پیمودن و گزینش راه میانه و عدم تمایل به افراط و تفریط و اصلاح الگوی سبک زندگی در روند دستیابی به سرمایه اجتماعی و جامعه سالم به بهره‌گیری از آموزه‌های دینی می‌تواند راه حل مناسبی برای تمامی مشکلات زندگی سالم در عصر حاضر محسوب گردد و استفاده از دستورات و توصیه‌های دینی به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار در اصلاح الگوی فعلی مردم و رفتارها و عادات نامناسب از ضروریات می‌باشد و هرگونه افراط و تفریطی می‌تواند عواقب ناگواری به‌همراه داشته باشد.

از آنجایی که اهل‌بیت(ع) به‌عنوان بهترین الگوهای جهان هستی، راه سعادت و کمال را به انسان نشان می‌دهند، ترویج سبک زندگی ایشان بایستی به‌عنوان اصلی‌ترین بخش توسعه و ترویج سبک زندگی در نظر گرفته شده و برای مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی، لازم است که به ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی تلاش نماییم.

فرهنگ‌سازی و ساده‌زیستی
فطرت انسان‌ها به سمت و سوی خوبی‌ها گرایش دارد؛ پس مهم آن است که ساده‌زیستی به‌عنوان یک ارزش معرفی شود. دستگاه‌های تبلیغاتی به‌ویژه صدا و سیما، با ساخت برنامه‌های گوناگون می‌توانند ساده‌زیستی را در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ ترویج کنند و مردم را به تهاجم فرهنگی دشمن که در جهت دگرگونی ارزش‌ها قدم برمی‌دارد، متوجه سازند. 

امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: « اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلا ح‌های پیشرفتة آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده‌زیستی عادت دهید».

سال نو پیشاپیش بر شما مبارک باد. روزگاری خجسته و زیبا در پیش گامهایتان باشد. فروردین از راه می‌رسد، همراه با عطر تبسمِ بهار در سفره هفت‌سین، امید که مهربانی چون رایحه گل محمدی بر شما بوزد، در فصل زیبایی و نور.


* مدیر مسئول نشریه "اردبیل تیتر"

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1238710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    1 0
    عزیز دل برادر نوروز از آداب و رسوم ایرانیان است و ربطی به اعراب ندارد