دولت خودروسازان دولتی را موظف به اعمال حداکثر 100 هزار تومان تخفیف در قیمت تولیداتشان کرد.

علی پاکزاد: بر اساس مصوبه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه کنترل بازار،خودرو سازان بخش دولتی موظف شدند نسبت به ارایه تخفیف انواع خودرو تا یک میلیون ریال اقدام کنند.

این کاهش قیمت در حالی ابلاغ می شود که گروه ایران خودرو بلافاصله بعد از اعلام آغاز برنامه هدفمندسازی یارانه ها توسط رئیس جمهور در 27 آذر ماه اعلام کرده بود قیمت 65 محصول خود به غیر از تندر را بین 2 تا 5 درصد کاهش خواهد داد و البته این اقدام سریع شرکت ایران خودرو با نوعی مخالفت از سوی دیگر خودرو سازان از جمله بزرگترین رقیب این گروه مواجه شد و عباراتی مانند اقدام عجولانه در توضیح موضع دیگر خودروسازان نسبت به اقدام ایران خودرو دهان به دهان گشت.

حتی احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در سلسله مقالاتی که یکی از آنها در سایت خبر آنلاین نیز منتشر شد هنر خودروسازان را حفظ قیمت فعلی دانست و عنوان کرد کاهش قیمت از سوی خودروسازان نه منطقی و نه شدنی است.

اما به نظر می رسد در نهایت برای آنکه بین صنایع خودروسازی کشور که بخش عمده ای از انها همچنان دولتی هستند نوعی مصالحه ایجاد شود کارگروه تنظیم بازار تصمیم مصوبه جدیدی را امروز ابلاغ کرده است که براساس آن سقف تخفیفی در قیمت معادل 100 هزار تومان اعلام شده است، یعنی هم کاری شده باشد و هم چندان سنگین نباشد.

یعنی در حالی که اعلام اولیه ایران خودرو به به معنی حداقل کاهش قیمتی بین 200 تا 500 هزار تومان را برای محصولات این شرکت با مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار در عمل حداکثر باید 100 هزار تومان تخفیف در فروش خود لحاظ کند.

یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش هزینه سوخت

این در حالی است که با لحاظ کردن متوسط 30 هزار کلیومتر مسافت تردد در سال ، مصرف 10 لیتر در هر یکصد کیلومتر معادل و قیمت 550 تومان برای هر لیتر بنزین به گفته وزیر اقتصاد در حال حاضر متوسط هزینه سوخت هر خودروی بنزین سوز برای خریداران خودرو در طول سال معادل یک میلیون 650 هزار تومان می رسد که در مقایسه با قیمت 100 تومان قبلی پنج برابر شده است و کاهش قیمت خودرو تا 100 هزار تومان تنها می تواند 6 درصد از افزایش هزینه اتفاق افتاده در سال اول مصرف خودروها را پوشش دهد در حالی که اگر خودروهای تولید شده در کشور بر اساس استاندارهای روز جهان سوخت مصرف می کرد به طور حتمی میزان هزینه سالانه سوخت حداقل چیزی حدود 500 هزار تومان کاهش می یافت. 

ولی به نظر می رسد صنایع خودروی کشور ما هنوز حاضر به پذیرش این موضوع نیستند که شدت بالای مصرف سوخت در کشور ناشی از عدم توانایی انها در ارتقا دانش فنی و تولیدخودروهای مناسب بوده است و ثبات نسبی قیمت را طی دهه گذشته به عنوان توجیه همه ناکارامدیهای خود سپر بلا کرده اند. در حالی که حاضر نیستند قبول کنند که طی دوره مورد اشاره این صنایع در عمل حقوق مصرف کنندگان داخلی برای داشتن خودروهای با کیفیت به این دلیل نادیده گرفته شد که صنایع خودروسازی بتوانند بدون داشتن رقیب خارجی در بازار ایزوله شده ایران به افزایش کیفیت و کمیت تولیدات خود بپردازند در حالی که متاسفانه تنها دست آورد این روند افزایش تولیدخودرهایی است که بخش عمده انها  از نظر طراحی منطبق با خودروهای دهه نود میلادی هستند و از نظر استاندارها هنوز نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که توانسته باشند استاندارهای همان دهه را اعمال کنند.

استاندارد یکبار مصرف

مثال ساده ای که یک راننده تاکسی در توضیح نحوه پاس کردن استانداردها توسط خودروسازان عنوان می کرد مشت نمونه خروار است. محسن احمدی راننده تاکسی در درد دل با خبرنگار خبر می گوید: «برای پاس کردن استاندارد آلایندگی در اگزوز فیلتر قرار می دهند و بعد از کمتر از یک سال این فیلتر مستعمل می شود ولی برای تعویض این فیلتر هیچ راهی پیش بینی نشده است بنابراین صاحب خودرو برای آنکه بتواند از خودروی خود استفاده کند مجبور است کل اگزوز را تعویض کند و برای آنکه دوباره با این مشکل مواجه نشود اگزوز بدون فیلتیری را استفاده می کند که به محض خارج شدن موتور از تنظیم تولید آلایندگی می کند، آنهم تنظیمی که با وضعیت آشغال موجود در بنزین و دیگر عوامل هر هفته باید انجام شود نه انکه سالانه برای گرفتن برگه کعاینه فنی. با این وضعیت شما بگویید مصرف کننده بلد نیست از خودروی خود درست استفاده کند یا تولید کننده راهی برای دست استفاده کردن باقی نمی گذارد».

/34

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    ب انهاییم که قبلا خریدن چی بیان 100 هزار تومنشونو بگیرن از خودروسازا؟ مگه ماها بنزین 700 تومنی نمی یزنیم؟
  • ناشناس IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    زيادي كه به دولت فشار وارد نشده؟ ما اصلاً‌راضي به ضرر و زيان دولت نيستيم.
  • حرق دل US ۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    100 هزار تومان .. هنر کردن اخه 100 هزار تومان تخفیف برای خودروهای داغون ایرانی عددی محسوب میشه ..بخدا روزی میرسه که ایران خودرو مجبور بشه خودرو را با تخفیف 50% وارد بازار کنه..از ما گفتن و از دولت شنیدن..تا کی باید مجبور بشن خودروی بی کیفیت ایرانی خرید کنن چرا مردم حق انتخاب ندارن چرا مردم نمیتونن خودروی خارجی که خیلی با کیفییت تر از خودروی ایرانی است تهیه کنن تا کی
  • خودم US ۱۶:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    اجبار برای خرید محصولات بی کیفیت داخلی یک ظلم بزرگ به ملت ایرانه...
  • Farshad IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    وقتی توی یک کشور عربی مگان 16 یا پرادو 20 اون وقت 100هزار تومان تخفیف یک مقدار زیاد نیست؟
  • گل آقا IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    عجب تحلیل کارشناسانه ای با همین کارشناسایی که داریم مملکت آباد شده دیگه
  • بدون نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    اصلا خودروی ایرانی 100 هزار تومان می ارزه که 100 هزار تومان تخفیف داره.
  • اصغر IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    100هزار تومان گران کنید ولی مرد مردونه یک ادم تحصیل کرده ومتخصص بزارین منابع انسانی شرکت ایران خودرو بعد نتیجه ان را ببینید
  • بدون نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    فکر می کنم که خودرو سازان ضرر کنند بابا 100 تومن خیلی زیاد است! آدم میمونه کدوم ماشین ایرانی بخره!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    این رقم بیشتر حالت شوخی دارد که نه درد 700 تومنی رو حل می کنه نه باری بروی خودروساز می گذاره ان از داخلی ها بدون تغییر کفیت بدون هیچ نواوری وقت قیمت ها زیاد شده و افزایش شدیدتری در پیش دارند انهم از وارداتی ها که کلن قیمت هاشون باسرعت نور بالا می ره به خاطر ممنوعیت وارداتی که درست شده.تعرفه هم همون طوره و این این حمایت یک طرفه از خودرساز پس از ازاد شدن قیمت ها اصل موضوع ازاد سازی را زیر سوال می برد که ایا ازاد سازی فقط برای مصرف کننده است ولی تعرفه ازاد نمی شود!!!
  • حاجی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    مجبوریم خودرو ایرانی بخریم آن هم با این قیمتهای کذایی، جالبه 100هزارتومان تخفیف ، ماشین 2 یا 3 میلونی میدن 15 میلیون اونوقت 100هزارتومان تخفیف!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    شاید گفته بشود به خاطر عدم بهروی مدیریت ها و...هزینه تولید بالا برود که در نتیجه این بی هنری مدیریتی اولا تولید پس غیر قابل توجیه می شود دوما این خودرهای تولیدی واقعا ارزش پرداخت این رقم ها رو ندارند یعنی در این حد کیفیت یا تکنولوژی روز ندارند که این رقم ها رو باید بپردازیم و بروی وارداتم سد بگذارند تا دیگر خودروساز به فکر بهره وری افزایش کیفیت و صادرات قابل توجه دیگر نباشد
  • بي نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    حداكثر 100 هزار تومان يعني از هزار تومن تا 100 هزار تومن؟
  • مهران از شیراز IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    اگرراست میگویندومیخواهندعدالت رعایت شودتخفیف میلیونی بدهندبا100هزارتومان که دردی دوانمیشود
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    دولت اين قدر زحمت نكشه يهو ضعف ميكنه 100000 تومان هم شد تخفيف
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۸
    0 0
    واااااي اينقدر خودرو ارزون شده پس برم يه پژو پارس اشغالي بخرم عجب امكاناتي هم داره صندلي داره دما سنج داره اينجا رو تو مشخصاتش نوشته تو مدل سالش به جاي موتور با قدرت 100 ... بخارش 100 اسب بخار ميدن واقعا دست ايران خودرو دردنكنه مردم چجور از شرمنده گيشون در بيان
  • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    0 0
    برو عمووووووووو...
  • Farhad IS ۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
    0 0
    چقدر مردم ساده هستند شما به این مطلب توجه کنید وانت پیکان قبل از هدفمندی 7/150/000بعد از هدفمندی 7/405/000منهای 100000تخفیف 7/305‎/000حالا ببینید به بهانه ارزونی گرونش کردند